Avatar billede esben_pape Nybegynder
12. marts 2003 - 18:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

_KUN_ skrive tal i en edit

Et simpelt lille spørgsmål: Hvordan kan man ordne, så man KUN kan skrive tal i en edit? Der er selvfølgelig muligheden for at lave et try...except on-statement, men det vil se bedre ud, hvis man bare ikke kunne skrive noget andet end tal...
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. marts 2003 - 18:19 #1
procedure TPonyForm.HestEditKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word; Shift: TShiftState);
begin
  if not (Key in [0..9]) then
    Key := #0;
end;

Noget i den retning?
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. marts 2003 - 18:20 #2
Upser... [0..9] skal lige ændres til ['0'..'9'] ;)
Avatar billede a_schack Nybegynder
12. marts 2003 - 18:25 #3
Du kan trappe OnKeyPress event'en og checke at Key ligger fra og med 30 ('0') til og med 39 ('9'):
if not (Ord(Key) >= 30 and Ord(Key) < 39) then
  Key:='';
Hvis det er et generelt problem, vil jeg anbefale, at du subclasser TEdit...
Avatar billede a_schack Nybegynder
12. marts 2003 - 18:26 #4
hermandsen >> du var vist hurtigere end mig!
Avatar billede esben_pape Nybegynder
12. marts 2003 - 19:21 #5
hermandsen>> ...og hvis man også gerne må kunne trykke Backspace?
Avatar billede stoney Nybegynder
12. marts 2003 - 19:33 #6
procedure TForm1.Edit1KeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
begin
if not (Key in ['0'..'9',#08]) then
Key := #0;

end;

Stoney
Avatar billede esben_pape Nybegynder
12. marts 2003 - 19:40 #7
Takker mange gange...
Stoney, hvis du vil have en andel i de dejlig mange point, så smid et svar ;-)
Avatar billede stoney Nybegynder
12. marts 2003 - 20:05 #8
Hermandsen havde jo næsten givet svaret,
så giv bare ham de point.

Stoney