Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 13:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udendørs Wlan

Hej Gutter

Jeg skal til at lave lidt wlan mellem 2 huse..

Jeg vil høre hvad der skal til.. Jeg har kigget lidt på 3com, som har fået gode anmeldelser og er rimeligt billigt.

Jeg vil høre om dette produkt "AirConnect Access Point 2000" kan bruges i en rækkevide på omkring 3-40 meter uden dørs. Det er bare lige over på den anden side af vejen. Jeg vil placere det i vinduet. I det andet hus vil jeg så ligger en usb wlan fra 3com i winduet.

Grunden til at jeg spørger om dette er at der står det er kun til indørs brug. Men hvis det ligger det i vinduet, burde der ikke være nogle problemer, eller hvad :-)

Er det muligt eller skal jeg over i et andet produkt.

Tak for hjælpen so fare..
Avatar billede renehinsch Praktikant
12. marts 2003 - 13:24 #1
Kun indendørs brug betyder at produktet ikke er modstandsdygtigt overfor vind og vejr.
Om dit design virker kommer an på hvor gode antenner der er i produkterne. Du bør sikre at du køber nogn hvor du kan montere en extern (udendørs) antenne hvis signalet er for svagt. På flere kan man skrue den eksisterende antenne af og sætte en anden på.
30-40 meter burde kunne klares uden for store problemer hvis der er "line of sight" imellem de to sendere.
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 13:43 #2
På 3coms hjemmeside står der at selve reciveren kan modtager fra op til 100 meter og usb connectoren 300m..

Man kan godt se begge vinduer, så der er line of sigth..

Men dvs hvis det regner eller sner kan det godt blive ustabilt..

Hvis jeg skal købe udendørs antener kommer prisen over 3000 kr. for dette setup, kan jeg købe det for 1500 kr. :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. marts 2003 - 13:45 #3
Hvorfor trækker du ikke bare et CAT5 kabel de 40 meter? Så er du fri for transmissionsproblemer og hastigheden er meget bedre. Det tager selvfølgelig en dags tid at grave det ned og drikket en halv kasse øl, men nu er vejret jo blevet godt :-)
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 13:48 #4
<JPVJ>

Griner.. Jeg har faktisk tænkt den samme mulighed "specielt det med ølen", men problemet er det er over en lokal vej. Så skal det til at skydes under vejen og sådan, det tror jeg ikke at kommunen vil synes om..

Men håber at dette setup vil kunne virke, da det kun er max 40 meter..
Avatar billede renehinsch Praktikant
12. marts 2003 - 13:49 #5
Se eksempler på antenner på www.airlink.dk
Det er ikke sikkert du skal bruge eksterne antenner men det er godt at have muligheden ellers skal du også have en ny access point hvid du får problemer.

Du kan også hvis du får problemer vælge at transmittere med lavere max hastighed fx 5.5 mbps. så er der længere rækkevidde.
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 13:55 #6
Hvis man kan sætte hastigheden ned til 5.5 og rækkevidden vil blive det længere. Så er det ikke noget problem over hovdet. Det forbindelsen skal bruges til er internet. dvs at vi snakker højst 1 mbit forbindelse, så vil jeg være glad :-))

Lyder det ikke som et setup, der vil fungere..
Avatar billede thjal Nybegynder
12. marts 2003 - 13:57 #7
ikke for at jeg vil blande mig - men du skal lige være opmærksom på at det ikke er tiladt at lave netværk mellem to matrikelnumre med mindre man er registreret som et ofentligt teleselskab ;P
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 14:01 #8
Yup i know..  Men du må max køre 110 på motorvejen ;-)
Avatar billede renehinsch Praktikant
12. marts 2003 - 14:07 #9
Du kan køre helt ned til 1 og 2 mbps som var de første hastigheder  standarden definerede. Man kan på sin klient sætte hvilken hastighed den skal søge at forbinde sig med. Ligesom et modem. Den vil så starte med max og bevæge sig nedaf indtil den får forbindelse. Hvis man sætter max til fx. 5.5 vil den aldrig komme op på 11 og bliver derved mere robust.
Standarden laver selv disse justeringer når det kører men det sker først når signalet er blevet for svagt og der derfor er tabt data pakker.
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 14:40 #10
Tak for hjælpen renehinsch..

Jeg tror jeg går efter det setup.. og håber på at det kan række..

Her er point :-)
Avatar billede the_duke Nybegynder
12. marts 2003 - 14:40 #11
Tak for hjælpen renehinsch..

Jeg tror jeg går efter det setup.. og håber på at det kan række..

Her er point :-)
Avatar billede renehinsch Praktikant
12. marts 2003 - 14:41 #12
Selvtak og i lige måde
Avatar billede tekniker Nybegynder
23. april 2003 - 11:57 #13
Hvis du ikke kan finde noget der kan række, så kan jeg hjælpe!!
Har selv wlan oppe at kører over flere kilometer, du skal bare vælge det rigtige Wlan kort, (det med højeste output) dem jeg bruger giver 100mW og det er nok til flere KM men antennen skal også være i orden, og jo man kan købe mange forskellige, men man kan også lave dem selv hvis man vil spare lidt penge..
Jeg kan desværre ikke anbefale Netgear USB kort da de har meget dårlig modtager, men det kan være svært at finde det rigtige som er godt (har købt op til flere forskellige.).