Avatar billede thrill Nybegynder
09. november 2000 - 23:27 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Ram - men hvilken ?

Har det noget at sige om man sætter orig. 1 parts ram sammen med f.eks. Hyundai ram, altså vil de funke sammen ?

Hvad er den generelle holdning til MCT / Apacer ram, altså hvad er bedst ?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. november 2000 - 23:33 #1
MCT = Dansk, 10 års garanti... god kvalitet
Apacer = US (mener jeg da), 5 års garanti... god kvalitet og en anelse billigere.

Generelt kan du jo sætte alt ram sammen, bare hastigheden er så ens at de kan ens om den. (eg. PC100 vs. PC100 og ikke PC66 vs. PC133)
Avatar billede thrill Nybegynder
09. november 2000 - 23:41 #2
Jeg mente ellers bare engang at jeg havde fået at vide at PC66 og PC133 kunne køre sammen, men at det så bare kørte som PC66 ram.

Kan man udmiddelbart se typen på rammen, hvis der ikke direkte står PC66 ?

Kunne det blive nogle problem (kun) at bruge PC133 i et bundkort som understøtter PC66 ram ?

Btw. Der er 10 års garanti på Apacer.
Avatar billede nse Nybegynder
10. november 2000 - 00:02 #3
Jeg ville vælge Kingston-ram, de er godt en smule dyrere....
Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 00:07 #4
MCT eller Apacer er vist fint til mig, tror ikke jeg får det mere ud af at gi\' de flere kr. for Kingston ram.

Avatar billede handmade Nybegynder
10. november 2000 - 00:09 #5
Hvis du vil vide noget mere om din RAM og RAM generelt, kan du prøve at hente lidt programmer her:http://www.utilitygeek.com/software/diagnostic/
Avatar billede krusell Nybegynder
10. november 2000 - 07:39 #6
Jeg synes du skal støtte MCT.
For rammen er sgu god nok og det er jo altid rart med et godt dansk produkt.
For hvis man virkelig skal op og have noget ram der er meget bedre mener jeg at man skal  op i mustek ram og det koster (især da det ikke kan fåes i DK)

krusell
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. november 2000 - 09:11 #7
>>thrill, PC66 og PC133 kan sagtens køre sammen, men kun hvis resten af systemet også ligger på ca. 66MHz FSB, hvis du kører 100MHz FSB eller mere, vil din PC66 kreds lave fejl.
Skummelt nok sidder jeg her med 1GB MCT, og en 512MB kreds fra Apacer, og garantien er hhv. 10 og 5 år. Må jeg spørge hvor du har fået oplyst at Apacer også giver 10 år ?
Avatar billede powell Nybegynder
10. november 2000 - 10:31 #8
New Types of RAM

                                        10.  FFRAM - (Fucking Fast RAM.)

                                          9.  RFFRAM - (Really Fucking
                                              Fast RAM.)

                                          8.  OWWIRAM - (Only works with
                                              Intel RAM)

                                          7.  NCWACSRAM - (Not compatible
                                              with any chip sets  RAM.)

                                          6.  STGTLHRAM - (Sure to get the
                                              ladies hot  RAM.)

                                          5.  FETSTIRAM - (Fast enough to
                                              surf the internet  RAM)

                                          4.  WKHIWWSYCRAM - (We know how
                                              it works, why should  you
                                              care RAM)

                                          3.  IYHTAYCAIRAM - (If you have
                                              to ask then you can\'t
                                              afford it RAM.)

                                          2.  INRFBIHALARAM -(It\'s not
                                              really fast but it has a
                                              long acronym RAM)

                                          1.  YPDNMTFBYFWBIRAM - (You
                                              probably don\'t need  memory
                                              this fast, but your friends
                                              will be impressed  RAM.)
Avatar billede elcoolio Nybegynder
10. november 2000 - 10:59 #9
PC66 og PC133 kan køre sammen! Også i et 100MHz system!... Jeg har 98 PC66 ram i min maskine og kører 100 MHz på bussen uden problemer! Selvfølgelig vil det hjælpe på hastigheden at sætte den rigtige hastighed ram i systemet så bushastigheden og ram hastigheden passer sammen! ;)
ElCoolio
Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 13:40 #10
På prc-data.dk står der 10 års garanti ud for Apacer, det er det eneste jeg ved om dem.

Prc-data:

\"Beskrivelse

Apacer RAM er blandt de bedste på markedet, og kommer bl.a. med hele 10 års garanti.\"

Avatar billede denboj Nybegynder
10. november 2000 - 17:53 #11
drop ideen om at køre pc66 ram og pc 133 ram sammen på et 100 bundkort. pc66 brænder sammen ved en hastighed på 100, med mindre du er ekstremt heldig - og hvor fedt er det at køre med langsom ram på et hurtigt mobo - men som folk ellers er inde på - gå efter garantien - og mct giver 10 år - det er sgu fedt
Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 19:48 #12
Et par af de maskiner jeg skal købe ram til er 233\'ere, som mig bekendt kun kører 66 på MB, her ville jeg købe orig. 1 parts PC100 ram til dem, måske MCT hvis det kan betale sig at ofre det ekstra på de gamle maskiner.

Ingen af dem har ændret FSB.
Avatar billede krusell Nybegynder
10. november 2000 - 20:04 #13
Jeg kører også med pc66 ram på en 105 maskine og det funger, men jeg vil nok heller ikke anbelfale det, hvis man har penge til ordenlig ram.

krusell
Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 20:13 #14
tigerdyr -> Jeg var ikke klar over at man kunne købe 1 Gb ram moduler, hvad koster så en ?

Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 20:16 #15
krusell -> Det er ikke alverden der forskelpå orig 1 parts ram og MCT af, måske skulle jeg overtale dem til at ofre de sidste kr. og få kvalliram istedet..
Avatar billede thrill Nybegynder
10. november 2000 - 20:28 #16
handmade -> Det er en kanon side du har linket til !

Avatar billede krusell Nybegynder
10. november 2000 - 21:00 #17
Jeg forstår ikke helt hvad du mener?
Når du siger orig 1.part ram, mener du så mustek eller mener du en billigere ram end MCT?
Hvis det er det første, så har du nok ret og hvis det er det sidste du mener har du nok også ret, men MCT kan nok stadig bedrer tåle at bliver oc\'et.

krusell

(du må undskylde hvis det er mig der er dum, men jeg har lige arbejdet 12 timer i træk og er lidt træt)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. november 2000 - 05:44 #18
thrill,

Det bør fungere!

Jeg mener absolut at man skal holde sig fra MCT RAM...Kører du K7 f.eks. kan du få sjove problemer med vilkårlige genstarter osv...
Derudover har der været for mange \"Dårlige\" partier i de sidste halvandet år!

Desuden er det jo ligemeget at der gives 10 års garanti, når det går så dårligt for MCT at de har tabt det meste af deres egenkapital...Er der virkelig ikke nogen der har undret sig over hvorfor priserne på MCT RAM er faldet meget kraftigere end for andre mærker i de sidste par mdr???

Apacer har 10 års garanti, og har en meget lav fejlrate...Desuden er de generelt overclockvenlige...Jeg har selv en maskine stående med 2 x 128 MB pc100 som kører 133mhz...Den er klippestabil!

Når du køber dine Apacer RAM, så sørg for at der står Tech-Trade på modulet...Det er nemlig Apacers danske distributør...Så er du sikker på at du ikke står med problemet hvis forretningen hvor du køber lukker...
Avatar billede thrill Nybegynder
11. november 2000 - 12:59 #19
krusell -> 1. parts orig. ram er de ram som står under \"diverse ram\" på edbpriser.
Avatar billede krusell Nybegynder
11. november 2000 - 15:07 #20
Ja ok, det var bare mig der var træt.
aaa_2500> er du sikker på det med MCT ram? For jeg har snakket med nogle overclockere, der lige gode erfaringer med MCT og Apacher.
Og det går godt dårligt for dem, men det kan jo nå at ændre sig.
De har trods alt lige fået et ekstra lån på 53 mill og derfor burde man da støtte dem (hvis de altså er gode nok, hvilket jeg mener de er, men jeg ku dog tage fejl)

krusell
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
11. november 2000 - 15:10 #21
>>thrill, det er ikke i en klods... 4x256MB MCT (512MB kredsene er jo kun lige kommet fra dem, i normal handel)
Avatar billede thrill Nybegynder
11. november 2000 - 15:12 #22
tigerdyr -> så er jeg mere \"rolig\", jeg troede lige jeg var gået glip af noget.. ;)

Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. november 2000 - 16:37 #23
krussell,

Ja jeg er sikker på det med MCT RAM...

Tjah...Alt kan ske ved du nok, men prøv lige at tænke på hvorfor de mar mistet deres egenkapital!!! De har haft for meget RAM på lager da priserne begyndte at falde...Derfor tog de beslutningen om at al RAM skulle sælges til lavere priser end konkurrenternes... Da de samtidig har været nødt til at overholde kontrakter med producenterne, hvor priserne er baseret på høje dollar kurser, har de også tabt penge der!

MCT skylder i forvejen 150 Mill. væk, og får nu et nyt lån til ca. 50 mill...Hmmm Der er ingen der ved hvor dolleren går hen...Normalt falder den lidt efter et præsidentvalg, men da det iår ikke ser ud til at valget bliver afsluttet foreløbigt, så er spørgsmålet om dollaren falder i forbindelse med en amerikansk forfatningskrise. Hvis det sker kunne jeg godt forestille mig at dollaren styrtdykker, og så står MCT endnu engang og sælger ram langt under den pris de selv har købt til. Det eneste som så kan være en fordel er hvis de kan øge salget af egenproduceret RAM...

Alt dette er bare min mening...Hvis jeg kunne spå om MCT\'s fremtid, så var jeg millionær!
Avatar billede krusell Nybegynder
11. november 2000 - 16:41 #24
Ok lyder meget fornuftigt.
øv kunne ellers godt tænke mig at købe dk-ram selv når jeg får lidt penge:-(
Nå pyt

Avatar billede mick_j Nybegynder
14. november 2000 - 09:54 #25
Jeg vil lige tilføje til diskussionen om PC66-PC133, at alle de PC66 moduler jeg har haft i tidens løb (Det er vel en ti-stykker) har kørt perfekt ved 100Mhz, nogle af dem sammen med PC100 moduler. Jeg ville ikke et øjeblik tøve med at køre PC66 som PC100. Til gengæld har jeg prøvet at et PC133 modul (Apacer) ikke har villet køre med et andet PC133 modul (Hyundai) og heller ikke sammen med et PC100 modul (IBM). Dybt mærkeligt. Om mærkerne vil jeg mene, at man aldrig går galt i byen med mærkevarer såsom IBM, MCT, Samsung.
Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 01:03 #26
Du kan få billig ram nu...
Hos www.prc-data.dk kan du få noget der hedder super pc ram, der er rigtigt godt og med livsvarigt garanti, til billige penge for tiden.
Men synes du ikke snart det var på tide at lukke spørgsmålet?
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 21:40 #27
Lige inden jeg lukker spg., er der nogen som har bemærket at JyskComputer kun har en 1 stjerne ud af 5, gode/dårlig erfaringer ? De er pt. billigst med ApAcer 133Mhz ram.

Have ellers regnet med at bestille hos PRC-Data, men de tager ca. 30 kr. mere.
Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 21:47 #28
Er der nogen der har kommentare til de der Super PC ram?
De virker lige så gode som MCT og Apacher...
Og jeg har hørt om to der havde problemer med JyskComputer, men ved ikke helt hvad problemmet var, så de ka jo godt være ok...
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 21:58 #29
Jeg kender en makker som har købt en blok 256Mb Super PC ram, og han er meget tilfreds med dem. Hvis de når ned under 1500.- køber jeg sgu´nok også en blok.

Jeg ved ikke hvordan kvaliteten generalt er på SuperPC ram.

Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 22:01 #30
Købte 2 x 128 mb for 1441 kr, med alt...
Kan det ikke bedre betale sig, også hastighedsmæssigt?
Eller du skal måske have 512 mb? ;-)
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 22:06 #31
Jo, pt. kan det bedre betale sig med 2x128, men jeg har desværre kun to pladser til ram, så hvis jeg skal over 256Mb ialt, må der en større blok i den ene.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. november 2000 - 23:00 #32
>>thrill, Jysk Computer er utroligt ustabile leverendører...(og kan ikke levere Apacer 512MB PC133... var selv nødt til at gå andet steds)
Avatar billede nse Nybegynder
23. november 2000 - 23:18 #33
Du skal nok til, at købe nu, da der forventes prisstigninger i næste uge!!!!
Jeg har personligt lige selv købt 128mb MCT hos http://prcdata.dk
Avatar billede thrill Nybegynder
25. november 2000 - 03:26 #34
nse,

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stole på, det ene sted siger de at de stiger nu, men et andet sted siger de at priserne ikke vil stige før jul.

Avatar billede thrill Nybegynder
25. november 2000 - 03:38 #35
tigerdyr,

512Mb rammodul.. du er godtnok vild !!

Mener du at Jysk Computer generalt er ustabile til at lev., eller det kunne i dette tilfælde ?

Jeg har handlet med Jysk Computer for ca. 1 år siden, hvor jeg pr. telefon bestilte dele til en komplet PC, og her kan jeg ikke klage; Telefonen blev taget med det samme, servicen var god, og leveringen kom 2 dage efter jeg havde bestilt. Så at de kun har 1 stjerne på edbpriser, undre mig en del.

Jeg ved ikke hvordan Jysk Computer er hvis en vare skal byttes, altså om det tager 7 lange..
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. november 2000 - 20:50 #36
>>thrill,
Generelt... (har dog kun haft 3 bestillinger gennem tiderne, men med forsinkelser uden at give mig besked, opdelte leveringer uden at give besked (vel at mærke en bestilling til over 20k), manglende varer, varer der er lovet leveret og på mystisk vis mangler osv. i den stil + at deres leveringstider på mine varer ikke holdt en meter!)

Tjaa... kan man nøjes med mindre end 1GB i vore dage ?? Anyway et A7V har jo kun 3 ram-banks, så der skal jo fyldes noget fornuftigt i dem
Avatar billede thrill Nybegynder
28. november 2000 - 00:03 #37
tigerdyr,

Hvad vil du dog med al den ram, er det ikke som \"at skyde gråsspurve med kanoner\", eller kan du ret faktisk mærke forskel på at du har så meget ram i maskinen ?

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. november 2000 - 00:16 #38
Tjaa...der er en forskel, jeg multitasker som regel ret vildt, samt kører en del tungt software, desuden er resten af maskinen \"gearet\" til (mis)bruge rammen
Avatar billede krusell Nybegynder
30. november 2000 - 00:53 #39
Har lige købt 2 x 128 mb 7,5 ns ram.
Nu har jeg så også et 64 mb modul. Kan det betale sig at sætte det i selvom hastigheden så nok nedsættes på rammen, eller er det bedre med 320 mb ialt?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. november 2000 - 01:27 #40
kommer an på om du har noget behov for den ekstra ram mængde... der er ingen grund til at sætte den gamle kreds i, hvis dens hastighed er lavere og du iøvrigt ikke har behov for den.
Eg. hvis du bruger under 50% af din fysiske ram (ikke virtuel) kan det ikke betale sig.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
30. januar 2001 - 20:18 #41
LUK SPØRGSMÅLET ?