Avatar billede steenk Nybegynder
11. marts 2003 - 14:31 Der er 8 kommentarer

Systemudviklingsmetoder med fokus på standardsystemer

Er der nogen der kender til systemudviklingsmetoder med fokus på IT-standardsystemer ?

Har hørt om et ældre svensk projekt omkring noget der hedder 'SIV' med der må vel være andre der har tænkt tanker om metoder til valg, tilpasning, implementering af IT-standardsystemer ???
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2003 - 16:08 #1
ALT er relativt....
hvilke it systemer er standard for dig? hvad vil du vide ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
11. marts 2003 - 17:42 #2
Der findes mange forskellige udviklingsmetoder, som alle har deres fordele og ulemper. Jeg kan i flæng nævne SA, SD, OOA&S, UP, RUP, XP. Hvis du vil kende forskellen mellem disse metoder, forslår jeg at du læser "Learning and Using Methodologies in Information Systems Analysis and Design" skrevet af Peter Axel Nielsen, især kapitel 7. Han laver en metoden kaldet PAN, mærkeligt nok ;-), hvor han sammenligner de forskellige metoder, så man kan se deres styrker og svagheder. Dette kan man så bruge til at vælge efter når et projekt skal afvikles.
Avatar billede steenk Nybegynder
12. marts 2003 - 15:06 #3
Standardsystemer i modsætning til systemer som udvikles fra scratch! Eks. findes der en del økonomisystemer som 'blot' skal tilpasses og konfigureres til den enkelte virksomhed. På engelsk kaldet COTS systems (Customer off the shelves systems).

Jeg kender til en del udviklingsmetoder inkl. de fleste af de nævnte (lsskaarup), men de fokuserer (alle) på at udvikle fra bunden: kravspecificering, analyse, design, implementering, test (typisk fra UP). Det jeg søger er metode(r) som målrettet tager overvejelser om standardsystemer med og/eller som minimum fokuserer på brugen af standardkomponenter.

Tak for tippet om bogen iøvrigt!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
13. marts 2003 - 11:47 #4
Okay, jeg kender ikke udmiddlebart nogle som fokuserer på den side, men kunne da godt tænke mig at vide om der findes sådan nogle.

Hvis der gør, så kan PAN måske bruges til også at sammenligne mellem metoder til standardsystemer og metoder til nyudvikling, så man får et tjek af, om et standard system er godt nok i det bestemte tilfælde.
Avatar billede krestionsen Nybegynder
05. maj 2003 - 21:14 #5
Jeg har ledt meget på nettet og kan ikke finde "Learning and Using Methodologies in Information Systems Analysis and Design", er der en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe den???
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. maj 2003 - 12:14 #6
Jeg må tilstå at jeg ikke lige ved hvor du kan få den. Jeg fik bare nogle kopiark på min skole, med det navn af Peter Axel Nielsen. Kan du ikke finde noget under hans navn ?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2003 - 10:06 #7
Det er hvad der kommer når man søger på Peter axel nielsen=548 sider
http://www.google.com/search?q=%22peter+axel+nielsen%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. maj 2003 - 12:52 #8
Gå ind på www.bibliotek.dk og søg efter Peter Axel Nielsen, så kommer "Learning and Using..." frem.