Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 00:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IDE og SCSI

Har lige fået et Adaptec SCSI-kort og en 2GB Quantum SCSI-disk mellem hænderne.

Vil nu gerne ha' 95 til at køre fra SCSI'en! (På en AMD 300 med 64 ram, derfor 95)

Men der går sgu ged i den!

Det er som om det ikke er muligt at bruge en primær partition på SCSI'en?

Hvordan skal jeg gøre?
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 03:07 #1
Hvadfor et Adaptec ? - Der skal være Bios på det, ellers kan det ikke bruges til at boote fra. De helt "små" kort har ingen bios, de er kun beregnet til cdrom og scanner mm. Bios skal have at vide hvilket ID der skal bootes fra.
MB bios skal sættes til at boote fra SCSI.
Avatar billede robotten Praktikant
11. marts 2003 - 09:03 #2
Du vil da sagtens kunne køre win98se på din maskine. Win95 er trods alt gammelt/forældet. Det vil nok på sigt kunne løse en del af alle de andre problemer, et win95 system laver.

Hvad står der på din SCSI kontroller?
Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 11:39 #3
kortet er et Adaptec 19160, og jeg kan godt boote på det.
Disken var der NT på, med en enkelt fat32 partition på 500Mb
Da jeg så ville fdiske kunne jeg ikke få fat i hele partitionen, uden at jeg også fdiskede c-drevet, men det er osse bare fint, for jeg vil jo gerne bruge scsi'en som systemdisk.

Men jeg får ikke lov til at sætte scsi'en som aktiv? Kun muligt for partitions på "disk1", ide-disken
Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 11:40 #4
Har osse overvejet 98, men maskinen kører bedre med 95, og kan det jeg vil bruge den til.
Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 11:58 #5
Og forresten:
Når jeg booter, får jeg en meddelse om ukorrekt termnation af fast/ultra connectors
Der er ingen jumpers, og jeg er aldeles grøn omkring scsikort.
Hvad gør jeg her?
Og kan det være derfor at jeg får meddelse om at det ikke var muligt at indlæse aspi8u2.sys ved boot på diskette?

(Smider lige 40 point mere på, for svar på evenstående)
Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 12:00 #6
æhh, forresten, hvis jeg booter uden cd-rom support, har jeg ingen problemer med at loade div. filer
Avatar billede websmith Nybegynder
11. marts 2003 - 12:09 #7
Det kan måske være et bios problem, at du skal sætte din bios til at boot på din SCSI istedet for din IDE disk. Dvs. du skal flytte SCSI før din IDE i boot sequence
Avatar billede panduro Nybegynder
11. marts 2003 - 12:21 #8
Windows 95/98/ME kan kun boote fra første primære partition på første disk. Tag din IDE disk ud og prøv igen.
Måske kan din gamle maskine ikke sætte et indstikskort som den primære kontroller, men du kan få IDE diske bag din SCSI kontroller ved at købe et IDE kontroller kort som du skal sætte rigtigt i forhold til dit SCSI kort.
Avatar billede sukos Juniormester
11. marts 2003 - 12:50 #9
Det er et Soyo EH-5 board med, i mine øjne, en "fornuftig bios" :O)
Den med at hive ide-disken ud, er da værd lige at prøve.
Men hvad mon så sker når jeg sætter den i igen? :O)
anyway, så er CD-drevet vist stået af! Skal lige ha' fat i et andet

Så lige nu kommer jeg alligevel ik' så langt
Avatar billede sukos Juniormester
12. marts 2003 - 00:05 #10
hey panduro, du får lige 100.
Et af problemerne var en manglende jumper på harddisken (master/slave), som gav fejlen under opstart.
Da den blev sat, så var der ingen problemer med CD_drev og manglende sys-fil.
Og da jeg så hev ide-disken ud, ja, så begyndte det at køre!
Og ja, da jeg så smed ide disken på igen, hehe, så fik jeg den hurtigt pillet af igen.
Og købe nyt til maskinen, kan jeg ikke finde på! :O)