Avatar billede tfreiesleben Nybegynder
10. marts 2003 - 09:58 Der er 13 kommentarer

Netværk mellem WIN 98 SE og XP!!

Jeg ville gerne vide hvordan man laver netværk mellem windows 98 se og windows XP. Jeg har en switch der forbinder de to computere. Fra denne deler de en fælles adsl forbindelse. Jeg har firewall (norton firewall 2002 på 98 se og norton firewall 2003 på xp) på begge maskinerne. Jeg kan hverken se eller skrive navnene på de to maskiner.
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2003 - 10:02 #1
Du skal sikre dig at de er i samme arbejdsgruppe.
hvis du ikke har en router! så skal du også indstallere IPX protokollen på begge maskiner.
du skal lige huske at oprette den bruger du har på win98 at oprette den på din winxp

så skulle der være "hul" igennem

husk også lige at deaktiver din firewall, men du forsøger at få hul igennem første gang og så give tilladelse til at den ene maskine på komme igennem.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
10. marts 2003 - 10:05 #2
for alt i verden... husk at installere fil og udskriftsdeling på 98'eren.
Avatar billede tfreiesleben Nybegynder
10. marts 2003 - 10:06 #3
Jeg får desværre dynamiske ip-adresser fra TDC
Avatar billede tfreiesleben Nybegynder
10. marts 2003 - 10:08 #4
Jeg har installeret fil og udskriftsdeling på 98-maskinen.
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2003 - 10:17 #5
har du også husket det andet som jeg har skrevet :)?

Det gør ikke det store med dynamisk grunden til at du skal deaktiver din firewall er at så er det ikke en mulig fejlkilde til at starte med.

IPX gør således at den ikke skal sende al din trafik via nettet for at komme i kontakt med den anden maskine
Avatar billede chalde Seniormester
10. marts 2003 - 10:20 #6
har du aktiveret netbios? det plejer og hjælpe
Avatar billede tfreiesleben Nybegynder
10. marts 2003 - 10:22 #7
Nå, okay! Men jeg har prøvet at deaktivere firewallen på begge maskiner, men uden held! Jeg har nu prøvet at skifte domæne for de to computere, så de kommer til at være på det samme domæne. Normalt plejer jeg at kunne få kontakt mellem computerne ved at deaktivere mine firewalls og skrive den anden computers navn i address-linjen i et aktivt vindue. Dette gør jeg ved at skrive \\computerens navn\, men dette virker desværre ikke længere efter jeg har ominstalleret windows 98 på den ene af maskinerne.
Avatar billede chalde Seniormester
10. marts 2003 - 10:25 #8
evt prøv at køre "guide hjemmenerværk" (el noget i den retning)... Det er ikke altid den hjælper, men man kan være heldig...
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2003 - 10:33 #9
er de medlem af DOMÆNE? mener du ikke arbejdsgruppe?
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. marts 2003 - 10:41 #10
Brugen af IPX vil vel ikke nødvendigvis hindre maskinerne i at tale sammen over Internettet. Det kommer vel an på, hvilken protokol Windows er konfigureret til at kontakte den anden maskine med. Hænger vel sammen med rækkefølgen af hvordan de er bundet? I stedet for at have 2 protokoller, så kunne man vel ligeså godt binde et ekstra IP nummer på hver netkort. IP nummeret vælges så fra en privat subrange, ex. 192.168.0.1/255.255.255.0 og 192.168.0.2/255.255.255.0.

Fil og udskriftsdeling skal være installeret på begge maskiner, ellers bliver NetBIOS navnet ikke registret og maskinen dukker ikke op i browsemasterlisten.

Hvis du vil kunne gå ind på en netværksmaskine B fra en maskine A uden at indtaste brugernavn/password, skal du ganske rigtigt oprette en bruger med samme brugernavn/password på B, som du er logget ind med på A.

JP
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2003 - 10:45 #11
jpvj har du prøvet at sætte 2 ip adresser på et netkort på en win98 maskine? for det er ikke lykkeds mig endnu, den mulighed har du kun i xp og win2k
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 02:31 #12
kenp> OK - jeg forlod W9x verdenen for ca. 7 år siden, og har ikke fortrudt det. Beklager min uvidenhed på dette punkt. Jeg er ellers 100% enig i dine indlæg :-)

JP
Avatar billede kenp Novice
11. marts 2003 - 08:16 #13
jpvj det er bare i orden, jeg har stadigvæk 1 maskine med win98 eller bruger jeg win2k og xp på de andre.