Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. marts 2003 - 03:13 Der er 13 kommentarer

Brænding af 90min/800mb cds på Plextor 4824A

Jeg kører nero 5.5.10.15 under WinXP pro dk SP1. Har lige anskaffet mig Plextor W4824A brænder og 800mb medier. Brænderen er opdateret til firmware 1.04 hvorfor den burde genkende medierne som 800 mb skiver (det gør den dog ikke). Det er heller ikke muligt at få Nero til at brænde over standard 700 mb selvom jeg slår overburn til samtidig med at afkrydse Mode 2 / XA og Disc-at-Once....

Iflg. plextor burde brænderen som udgangspunkt genkende 700+ medier ved firmware 1.04

Tror allerede her et eller andet er gået galt.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
10. marts 2003 - 03:13 #1
hvad siger den af fejl?!
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. marts 2003 - 03:34 #2
Man bliver simpelthen bedt om at indsætte en cd med større kapacitet
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
10. marts 2003 - 03:38 #3
jeg må indrømme jeg er lidt blank - specielt når den heller ikke vil overburne alm. 700mb skiver...
Lyder som en hardwareting.. - men har ingen teorier :(
Avatar billede .be Nybegynder
10. marts 2003 - 04:12 #4
Kan du lave alm. CDer?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
10. marts 2003 - 08:03 #5
Din plextor skulle gerne fra starten kunne køre 800 Mb skiver, var der nogen speciel grund til at du opdaterede firmware???
ellers så er det jo mange sådan med Pc udstyr at: Dont fix anything which isn't broken!
Med det lyder godt nok mærkeligt!
Avatar billede s.stud Nybegynder
10. marts 2003 - 08:43 #6
Jeg har en Matshita brænder og har også selv problemer med at få Nero til at brænde 90 min. CD'er. For mit vedkommende opstår der en fejl, når den har brændt 2 %.
Kører med Win2k SP3 DK og Nero 5.5.10.7.
For at få den til at brænde, så har jeg valgt alle indstillinger, som var det en hvilken som helst anden CD.
Hvis du har mulighed for det, så skulle du prøve at brænde CD'en med en anden brænder - dvs. overfører din data til en anden computer og brænd derfra.

Men jeg vil følge med i debatten her.. Måske kunne jeg få løst mit problem.. :)
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2003 - 11:28 #7
Er i sikker på at i har fuldvejledningen fuld ud?

Bemærk følgende ved brug af 790 MB cd`er:

Du skal bruge Nero software og have en cd-brænder der kan overburne. Følgende vejledning skal være fuldt, ellers kan Nero ikke genkende dem som 790 MB cd`er.

Start Nero, vælg cd-rom(iso) -> multisession, No multisession -> Burn, Write Method, Disc-at-once. -> New. Vælg nu hvilke filer der skal brændes. Herefter trykker du på File -> Preferences -> Expert Features -> sæt flueben i Enable overburn -> Ændre cd længde til 90 min. -> ok

Nu er Nero klar til at brænde, den komme dog og spørger om du er sikker på at du vil Overburne, dette svare du ja til, og så er du igang..
Avatar billede coltman Nybegynder
10. marts 2003 - 12:31 #8
Der er ingen drev/programmer der kan "genkende" 90 min/800MB-medier. Da standarden blev lavet for CDR var maximum der definition 700MB. For atudnytte 800MB skiver (hvilket fungere helt fint hos undertegnede) skal du "overburne" denne mulighed skal slåes til under "preferences" når du så skal til at brænde vil Nero komme ud at spørge om overburn skal aktiveres, og det svarer du så ja til hvis du mener det medie du lagt i kan klare denne overburn.

Nu spørger den kloge/nysgerrige så om ikke bare man kan overburne 700MB skiver med 800mb? Jeg kan kun sige at det maksimalt er lykkes mig at brænde ca 740MB på en 700MB skive, men prøv jer frem...
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. marts 2003 - 13:48 #9
Tror lige vi alle behøver status for problemet:

Som udgangspunkt understøtter Plextor IKKE 700+ medier da disse pr. definition er cd'er (læs red book).
Plextor understøtter derimod overburn og her er det så man har mulighed for alligevel at udnytte de extra mb man nu har købt.
Min brænder skulle ved opdatering fra firmware 1.03->1.40 kunne genkende disse 700+ medier, hvilket den dog ikke gør!
Iflg. Nero software understøttes overburn af min brænder
Uanset indstillinger i nero er det mig dog umuligt at skrive mere end de 700 mb. Jeg bliver på intet tidspunkt spurgt hvorvidt jeg vil overburne - derimod skal jeg indsætte en cd med større kapacitet.
Jeg vælger overburn 90min, kører mode 2/XA som understøtter 700+ medier, Disc at once er ligeledes valgt - INTET virker!
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. marts 2003 - 13:58 #10
Og ja alm størrelse cd'er brændes uden problemer
Avatar billede s.stud Nybegynder
10. marts 2003 - 17:17 #11
Ved at ændre overburn størrelsen i Nero, som kenp sagde, så lykkedes det mig, at brænde ca. 10 % mod de tidligere 2 %. Herefter fik jeg samme fejlmeddelse som før: "Track following error".
Problemet er derfor ikke løst - desværre.

Til pcmongol vil jeg foreslå, at du kontakter Plextors kundeservice. For efter hvad jeg kan forstå, så vil jeg formode, at det er et software problem i din opdatering. Held og lykke.
Avatar billede coltman Nybegynder
10. marts 2003 - 17:28 #12
Nå, jeg har været væk fra PC'en hele eftermiddagen, og fik ikke set din kommentar. Hmm jeg fik åbenbart svaret på det alle de andre kommenterede, men son du aldrig spurte om -Sorry.

Jeg mener i øvrigt at S.Stud har ret, kontakt plextors supprotafd. Enten er der noget galt med firmwareopdateringen, eller også er der gået noget galt under opdateringen..
Avatar billede pcmongol Nybegynder
20. marts 2003 - 20:50 #13
OK.... alle problemer løst (sådan da...)

I får lige et resume:

Jeg kontaktede Plextor der dagen efter kunne melde tilbage følgende:

Der findes to slags 700+mb medier:
1. Den ægte vare
2. Medier med 700 mb kapacitet der tillader yderligere overburn til som i mit tilfælde 800mb.

Nero (og reelt plextors drev) genkender sidstnævnte som 700mb medier uanset deres reelle kapacitet.

Mht. Nero, ja så er opskriften på lykkelig overburn følgende:

Spring wizard over i starten (ellers lader Nero til at glemme de efterfølgende indstillinger)
1. Enable overburn
2. Vælg no multisession cd
3. Vælg mode 2
4. vælg Disc at once burn method "DAO"
5. brænd og bekræft overburn
6. sing and be happy