Avatar billede søren-jon Nybegynder
09. november 2000 - 14:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IRQ Konflikter

Hello
Hvordan i hede.... ændrer man IRQ INDE I W2K??? Ingen svar med med at det kan klares fra dos, det passer nemlig ikke, Jeg har prøvet!!!
Avatar billede milo Nybegynder
09. november 2000 - 14:21 #1
gå ind i enhedshåndtering (egenskaber for denne computer og vælg fanebladet hardware og klik på enhedshåndtering)

gå i egenskaber for det hardware du vil ændre IRQ\'en på. Inde i egenskaber er det et faneblad der hedder ressourcer..her kan du ændre IRQ\'en
Avatar billede svein Nybegynder
09. november 2000 - 14:26 #2
Højreklik i MyComputer, vælg Properties og Hardware og DeviceManager og så klik på den device du ønsker at se properties på og vælg Resources.
Hvis du skal afinstallere en enhed der er i konflikt, starter du din maskine i SafeMode og går i Add/Remove Hardware og Uninstall a device og vælg \"Show hidden devices\" og se om det står et udråbstegn ved noget af det og uninstall denne.
Du kan også ændre opsætning i BIOS om du skal køre et Plug&Play compatible OS eller om du vil styre IRQ tildeling selv!
Her kan du også sætte faste IRQ\'er.
Avatar billede milo Nybegynder
09. november 2000 - 14:29 #3
ville med vilje ikke sige det med bios\'en..man kan nemt lave rag i den hvis man ik har forstand på det. Dog er der reload default settings..men alligevel :)
Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 14:33 #4
søren-jon - det vil nok gøre det lettere for os hvis du henviser til dit tidligere spørgsmål - ellers får du som du ser de samme råd igen...

http://www.eksperten.dk/spm/32375
Avatar billede søren-jon Nybegynder
09. november 2000 - 15:29 #5
Milo & svein>> tjek mit andet problem ud....
cstern>> hehehe..... fin idé tak!
Avatar billede svein Nybegynder
09. november 2000 - 16:01 #6
Ja det med spsm. 32375 bragte jo noget lys over sagen.
Først skal det siges at Windows 2000 kører med IRQ-sharing og IRQ9 bruges af PCI bussen til at styre IRQ\'er.
Og det er lige meget om du slår fra Plug&Play styring i BIOS!!,  hvis det er på et ACPI motherboard, så vil Windows 2000 se bort fra det og vil selv styre tildeling af IRQ\'er. (Mit forige svar er så helt fejl på det punkt!!)
Årsagen til at det er forskellig fra f.eks. Windows 98 er at Win2000 har understøttelese for  mere avancered systemer, som multiprocessorer etc., end Win9x/ME.

Hvis du selv vil have fuld kontrol over dette med IRQ tildeling, skal du før installationen af Windows 2000 slå fra ACPI understøttelse i BIOS, men så giver du afkald på noget andet igen.
Og dette er \"by design\" som de ønsker at kalde det.
Så løsning på dit problem er at du slår fra ACPI undersøttelse og geninstallerer Windows 2000.

Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 16:06 #7
Heja Svein! Det er godt at du kan lære os noget! De 200 points er vist dine!
PS. Skynd dig at svare på 32375 også - så har du 500 mere ;-)
Avatar billede søren-jon Nybegynder
10. november 2000 - 15:15 #8
Hej cstern>> jeg giver dig de 200 grundet den gode hjæp  herfra og leverer resten til svein, når jeg er i mål
tak forhjælpen!!
Avatar billede søren-jon Nybegynder
10. november 2000 - 15:15 #9
Det kunne jeg af en eller anden grund ikke.... sorry
Avatar billede cstern Nybegynder
10. november 2000 - 17:05 #10
Du skal først klikke (markere med blåt) hvem der skal have points derefter trykke Accepter... (I Avanceret kan du dele points mellem flere i ulige stykker)