Avatar billede ostehamster Nybegynder
08. marts 2003 - 16:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Digital vs. alm. kamera?

Hejsa

Jeg skal have mig et nyt kamera, men er lidt i tvivl om det skal være digital eller ej.

Umiddelbart synes jeg et digitalt, da billedkvalitet ved selv et billigt kamera er ganske god nok til mig, og der er mange andre fordele.

Der hvor jeg er lidt bange, er omkring sikkerheden ved "opbevaring" af billeder.

I et almindelig kamera kan man køre filmen våd, eller få åbnet så der kommer lys ind.
Men hvad med et digitalt?

Selvfølgelig kan man kvaje sig, og slette sine billeder.

Jeg har også hørt om nogle der har fået slettet deres billed, da de er kørt gennem scanneren i en lufthavnen. Er det rigtigt, eller?

mvh
Christoffer

PS: Spørgsmålet er om "sikkerheden" ved et digital kamera er på højde med t normalt?
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2003 - 16:39 #1
Sikkerheden ved digital camera er i top, de kan ikke umiddelbar slettes, da de ligger på et memorycard. Skal de slettes skal du gøre det selv. Sikkerheder er betylig højere på et digtalt camera.
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. marts 2003 - 16:41 #2
vil ikke mene at sikkerheden er bedre end på almindeligt. På begge typer kamera kan du kun blive slettet ved du selv dummer dig. Dog er der nok lidt flere muligheder på almindeligt kamera.

Det med scanneren har jeg aldrig hørt.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
08. marts 2003 - 16:48 #3
så det er kun min egen dumhed jeg skal være bange for :)

jeg havde tænkt mig at købe det her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587898
Avatar billede adampio Nybegynder
08. marts 2003 - 16:49 #4
Du skal have digital da det er fremtid. Uheld kan dog ske, men det kan også ske med et almindelig camera. du skal bare passe på og ikke købe et for avanceret et, det kan koste penge, tid og tår.
Jeg har lige læs,at en opløsning på omkr. 1,3 mb svarer til det bedste kvali taget med et almindelig camera, den kan købes til omkr. 900 kr. Jeg har internet adresse på en butik som salger sådan en

hilsen
adampio
Avatar billede tmoller Nybegynder
08. marts 2003 - 16:50 #5
Hverken kamara, memorykort eller billeder tager skade af en lufthavns scanner.
Jeg her tusindvis af feriebilleder, der har været oppe at flyve.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. marts 2003 - 16:53 #6
jeg har et Canon IXUS 330, og er fuldt ud tilfreds med det. så du kan roligt købet det kamera..

du skal bare regner med at købe flere og større CF Cards, da det 8Mb kort kan ca have 7-8 billeder i MAX kvalitet.. jeg har selv et 128Mb CF Card til mit.. og der kan ligge ca 130 Billeder i MAX kvalitet (1600*1200)

Så den eneste ulempe er så at de CF card koster mere end alm film :)
Avatar billede ostehamster Nybegynder
08. marts 2003 - 16:55 #7
Men et CF card skulle så også gerne holde lidt længere :)

Jeg takker mange gange.

Smidder i lige nogle svar, så dele jeg point ud ligeligt
Avatar billede ullum Praktikant
08. marts 2003 - 17:45 #8
jeg vil da gerne lige kommentere.
Jeg har fotogrferet meget og har haft 5 forskellige spejlrefleks kameraer. Vi ente med at beholde et og købte så et "snap shot" for di det var nemmere. Så blev indhentet af udviklingen og selv jeg måtte overgive mig og købe et digital. Jeg tror aldrig at jeg har taget så mange billeder som nu. Der er to ting ved mit digi kam som er værd at bemærke "10* optisk zoom" digital er ikke andet end det man kan lave i ethvert billedbehandlings program og "2.1" mega pix, bør række til udskrift i 10 * 15. Men skal man lave en udskrift af billedet skal man også huske at optage i høj oplysning. En ting er dog helt sikkert, skal jeg lave noget der "skal op på væggen" finder jeg mit spejlrefleks frem
Avatar billede amd Nybegynder
08. marts 2003 - 18:02 #9
Billederne bliver slettet (og kortet ødelagt) hvis du fx placerer det i solnen, eller det får vand. (egne erfarringer :D)
Avatar billede ullum Praktikant
20. marts 2003 - 21:35 #10
lukketid?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
20. marts 2003 - 23:28 #11
Det kunne være en god ide

Havde helt glemt det :)