Avatar billede migme Nybegynder
08. marts 2003 - 13:24 Der er 8 kommentarer

Boot fra Scsi og ikke Raid controler

Jeg har en AHA-2940U2W scsi controler med en hdd og et cd-rom drev. På hdd'en ligger system.
Dette virker fint og windows booter og virker korrekt.

MEN hvis jeg så sætter min Promise SX4000 Raid controler i prøver computeren straks at boote fra Raid controleren i stedet for min Scsi controler, og Raid controlerens BIOS options og seach efter hdd kommer inden Scsi controlerens.

Scsi controleren sidder i PCI Slot1 og Raid controleren i PCI Slot3, har prøvet at bytte rund og op og ned på dem.
Har også prøvet at låse Scsi controlerens IRQ til 14.

Mit bundkorts BIOS er sat til at boote fra Scsi. og alle tre BIOS'er er flash'et med sidste nye.

Jeg håber der er en der sidder med en løsning :o)

På forhånd tak
Avatar billede tmoller Nybegynder
08. marts 2003 - 16:14 #1
Den er sgu lidt special, du har gjort det rigtige - at flytte den controler du vil boot på op ad. Jeg har før kørt med to scsi controllere, på den måde. Men med to scsi kan man også slå bios fra på den controller der ikke skal boote, hvis du kan det med din IDE raid conrtoller kan det måske være løsningen.
Avatar billede migme Nybegynder
08. marts 2003 - 16:53 #2
Jeg kan desværre ikke slå boot funktionen fra på min Raid controler, men mit raid5 er markeret som bootable og den markering kan jeg ikke få fjernet.
Avatar billede tmoller Nybegynder
08. marts 2003 - 18:26 #3
Hmm, hvis jeg forstår situationen ret så er det noget med at køre OS og programmer fra en hurtig SCSI disk og så gemme på en sikker IDE raid array ?
Det eneste jeg kan komme på er enten en SCSI Raid controller (dyr), eller også droppe din IDE raid og køre noget software raid på din OB IDE.
Avatar billede migme Nybegynder
09. marts 2003 - 12:07 #4
Ja det er korrekt, men som du selv siger, at lave det hele om til Scsi er for dyrt og derfor udelukket :(
Jeg har også overvejet er smide mine fire IDE diske på bundkortets controlere og så lade Win2K lave software Raid5, men så taber jeg jo en masse performance så det er heller ikke sjovt.
Jeg ville helst bare kunne fjerne boot muligheden på min Promise Raid controler, så var mit problem løst.
Avatar billede tmoller Nybegynder
09. marts 2003 - 13:01 #5
Tja, du kunne jo også lade den boote på dit raid array, og så inst. win og prog. på scsi. Det vil fungere fint, og performance vil være i top, men det er lidt noget biks, når prog. og OS ikke ligger på C:\. Ellers kniber det lidt med idéer, du kan evt, spørge Promise.
Avatar billede migme Nybegynder
10. marts 2003 - 08:58 #6
Ja jeg har overvejet det, men er heller ikke helt tilfreds med ideen. Har også overvejet at lave en boot disk hvor det bare er dos der starter og så lave en .bat der fortæller at windows skal startes ... også en lidt bøvlet løsning.
Jeg har mailet til Promise.nl men har ikke fået noget svar.
Avatar billede fonsie Nybegynder
01. oktober 2003 - 11:58 #7
Jeg kører med samme konfiguration som dig på et Asus A7M266-D, og det virker helt fint... Du skal bare huske at sætte boot device som SCSI boot device, og enable SCSI Symbios et eller andet.. Works for me
Avatar billede ms7829 Nybegynder
01. december 2003 - 23:04 #8
Du burde kunne vælge hvilken ID der skal boots fra på din SCSI så skulle din RAID ikke kunne blande sig.