Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 17:22 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

Netværk mellem 5 computere

Jeg skal bruge en netværksløsning mellem 5 arbejdsstationer og en server.
Jeg skal bruge programmerne til server og arbejdsstation.
Jeg skal også tage højde for sikkerhedsspørgsmål.
Og der skal være 3 printere og selvfølgelig den hurtigste forbindelse til Internettet som muligt.

Håber der er nogen der kender lidt til det, eller kan henvise mig til noget.
Avatar billede bat1234 Juniormester
05. marts 2003 - 17:37 #1
Jah, det er en stor opgave du der skal i gang med.
Programmer:
Windows 2000 Server, til serveren.
WindowsXP (eller 2000), til arbejdsstationerne.
Sikkerhed:
Du skal have en firewall (helst hardware), mellem jeres netværk og internettet.
Internet:
En hurtig ADSL-linie.
Printere:
Hver printer kan kobles til en enkelt computer, eller kan kobles til netværket og fungere som netværksprintere (hvis de har et netkort indbygget.)
Avatar billede bat1234 Juniormester
05. marts 2003 - 17:38 #2
Glemte lige at der også skal antivirus på alle maskinerene for sikkerhed.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2003 - 17:40 #3
Og en switch til at forbinde det hele med, Jeg vil anbefale en Cisco
Avatar billede werd Nybegynder
05. marts 2003 - 17:41 #4
du kan starte med at købe en router med mindst 6 uplink porte... så kan du enten sætte en printer til 3 af maskinerne eller investere i en printserver
Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 17:42 #5
Hvor kan jeg finde en firewall (hardware) henne?på internettet vel og mærke
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2003 - 17:42 #6
Du bør ikke koble printerne til computerne. Enten køb netværksprintere, eller køb en printserver (en lille boks du forbinden printeren til, der så igen forbindes til netværket. På denne måde anvender du ikke arbejdsstationressourcer til udskriftjobs og du behøver ikke have en arbejdsstation tændt for at skrive ud
Avatar billede werd Nybegynder
05. marts 2003 - 17:43 #7
i de fleste routere er der indbygget firewall hvori du kan åbne og lukke porte og ip-adresser udefra (pisse smart!)

bat1234>> Antivirus på alle maskiner...? Det er ihvertfald ikek et krav, men en god ide!

Det er ikke nogen vildt stor opgave, men det tager da lidt tid :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2003 - 17:44 #8
Til firewall har du mange muligheder alt efter økonomi,

Hvis det skal være billigt, så kik på en Smoothwall løsning (kræver en ældre PC) www.smoothwall.org.

Ellers kan du kimme på zywall fra www.zywall.com eller en cisco pix fra cisco.com
Avatar billede werd Nybegynder
05. marts 2003 - 17:44 #9
firewallen er i routeren eller swichen
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2003 - 17:46 #10
Det der sidder i en router er strengt taget ikke en firewall. Deter en pakke filtrerings router og det giver ikke samme sikkerhed som en rigtig firewall. Men det er jo ikke sikkert at du har brug for særlig meget sikkerhed
Avatar billede bat1234 Juniormester
05. marts 2003 - 17:47 #11
som firewall vil jeg anbefale en Zyxel Zywall 10, som du kan finde billigst på www.edbpriser.dk - den koster knap 5.000,-
Avatar billede segmose Nybegynder
05. marts 2003 - 18:09 #12
Dansk McAfee har lavet et program så man både kan downloade nye virus definitioner og opdatere dem ud på arbejdstationerne vha. login script.

Så glemmer man ikke at opdatere skittet og første gang man logger på
installere den også McAfee.

Netværksprinterer er sagen, det koster alt for meget at have 3 pc'er
kørende døgnet rundt for at man kan printe ud, evt. brug din server som
spooler, dvs. del printer ud fra den.

ZyWallen kan man bruge til mange interessante ting det skulle være muligt at
komme på VPN med en IPSec client, jeg ved ikke om smoothwall kan det.

Hvis du bruger en seperat pc til smoothwall kan du muligvis også køre
en proxy cache derfra for at optimere brugen af din ADSL, sådan en cacher
al din internet trafik så flere tilgange til samme side ikke tager lige
så meget trafik anden gang, ligesom den indbyggede i din browser bare
på firma niveau.
Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 18:10 #13
Hvad er bedst at bruge til at forbinde netværket med?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2003 - 18:15 #14
En switch, det giver den beste udnyttelse af båndbredde. I dag er det faktisk økonomisk muligt at købe Gigabit switche og netkort uden at blive ruineret hvilket resultere i et meget hurtigt netværk
Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 18:16 #15
Til Segmose.

Hvad vil det sige at jeg kan komme på VPN med en IPsec Client (vel og mærke med ZyWallen?
Avatar billede bat1234 Juniormester
05. marts 2003 - 18:17 #16
det vil være at foretrække at der bliver trukket netværksledninger (cat 5E-kabler) i lokalet. Alternativt kan man bruge trådløst netværk, men det er stadig forbundet med en vis sikkerhedsrisiko at bruge dette, samtidig med de trådløse netværk ikke kan overføre data med nær samme hastighed som et traditionelt ledningsnetværk.
Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 18:19 #17
Nu er det økonomiske ikke noget problem for dette firma, så hvilken server vil være den bedste at få fingrene i?
Avatar billede segmose Nybegynder
05. marts 2003 - 18:22 #18
Switch, brug kun hub hvis du har meget få ikke krævende forbindelser,
jeg ville idag ikke kikke på 10 MBit men 1000MBit er stadig lidt for dyr,
så 100 MBit til arbejdsstationerne og 1 GBit mellem serveren og switchen.

Edimax har en fin switch med 24 100 Mb porte og 2 1Gb, med mulighed for
QoS og andre ting der normalt kun ses i meget dyre løsninger/routerer, se
evt. hos Zitech.

VPN er virtual private network, og vi bruger det til at komme på fra hjemme arbejdspladser og til at forbinde 2 af vores afdelinger. Vi bruger dog
ikke selv nogen IPSec op mod ZyWall'en men har sat en tunnel op mellem 2
ZyWall i 2 afdelinger.

Trådløst net kan man ikke regne med er særlig hurtigt, brug kun det i
mødelokaler og lignende, sikkerhed er dog også et stor problem.
Avatar billede bat1234 Juniormester
05. marts 2003 - 18:27 #19
det bedste er IBM's servere - man betaler også for det. Alternativt kan det være et hvilket som helst andet mærke, f.eks. Dell.
Avatar billede hsloth Novice
05. marts 2003 - 19:15 #20
Du skriver at økonomi ikke er det store issue, så synes jeg du skal overveje :

- Almindelig ADSL (2Mbit/512Kbit) eller SHDSL (2.3MBit/2.3MBit) fra f.eks. TDC som forbindelse
- en Firewall fra WatchGuard - god funktionalitet og meget nemt at konfigurere - supporterer også VPN og IPSec (f.eks. en Firebox 700)
- Mærkevare servere, dvs. Compaq/HP, IBM el. Dell (F.eks. Compaq's DL serie)
- Mærkevare switch HP, Cisco el. 3Com (f.eks. en HP 2324)
- Fast Cat 5 kabling, der giver dig mulighed for at starte med 100MBit og skifte til 1000Mbit
- Hvis du skal køre en lokal mail-server, så installer antivirus på mail-serveren, således at mail bliver skannet inden der er nogen der åbner det. Herudover skal du sikre dig at der er antivirus på de enkelte maskiner.

- Printere med indbygget netkort, HP er ikke et dårligt valg, evt. printere uden netkort tilsluttet ved hjælp af en printerserverbox (f.eks. HP Jetdirect 500X)
Avatar billede lawaetz Nybegynder
05. marts 2003 - 21:52 #21
Jeg har også hørt noget om at man ved en sikkerhed i et netværk kan bruge en controller som lagre informationer ned løbende.Er det korrekt og hvor kan jeg få en god en.
Jeg har også hørt at at en UPS er til nødstilfælde af ekstrem karakter, f.eks. lyn nedslag eller ligende. Kan i anbefale nogle?

Tak for alle jeres svar indtil videre
Avatar billede hsloth Novice
05. marts 2003 - 22:09 #22
Hvad du har brug for af UPS'er og f.eks. backup systemer afhænger meget af hvilke applikationer du skal køre.

Hvis f.eks. har et regnskabssystem, eller andet hvor det er vigtigt at du ikke taber data er der en række overvejelser du skal gøre dig.

Hvis man har noget meget kritisk vil man typisk vælge :
- Servere med dublerede strømforsyninger
- En UPS pr. strømforsyning
- Et RAID disksystem med spejlede diske
- Incremental Backup (på tape) der tages hver dag
- Fuld backup (på tape) der tages en gang om ugen
- Evt. kan tape-backup erstattes med en offsite backup der tages via internettet hos en udbyder af den slags (DM-Data har vist et datterselskab der laver sådan noget)

Hvis netværksforbindelsen også er kritisk :
- Flere netkort i hver server
- Dublerede switche
- Flere uafhængige netværksforbindelser og en router med fail-over der selv skifter. F.eks. ADSL og fail-over til ISDN.

Du har temmelig sikkert ikke brug for al det her, men nu har du lidt at kigge på.
Avatar billede segmose Nybegynder
06. marts 2003 - 09:01 #23
hslot: - Evt. kan tape-backup erstattes med en offsite backup der tages via internettet hos en udbyder af den slags (DM-Data har vist et datterselskab der laver sådan noget)

Jeg ved ikke om det er det samme men netvaulting.com tilbyder også en backup løsning over internet.
Avatar billede drukhuset Nybegynder
06. marts 2003 - 13:00 #24
Lyder som om at du bliver rådgivet til elefant jagt efter gråspurve. Hvis du forstår.? Vil godt rådgive dig til en fornuftig løsning, kan også henvise dig til forhandlere at ustyret så du kan købe en samlet løsning og derved også spare penge.. Mail til mig på jesper@drukhuset.dk
Avatar billede bat1234 Juniormester
06. marts 2003 - 13:37 #25
lawaetz: får du brug for professionel assistance eller undervisning, så kontakt mig endelig på om@sanesolutions.dk