Avatar billede dvan Nybegynder
04. marts 2003 - 23:47 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk....

Hejsa... Jeg har fået ny com i dag og har fået den sat sammen og så videre...
Nu er det så jeg spørger om hjælp...
For når den skal starte op tager det virkelig lang tid med at finde ide drives... jeg har fundet ud af at det er min hd som er laver ballade. Det er en Western digital 80 gb med 8 mb catche som virker fint i et andet system...
Når jeg skal installere windows efter den har været godt og vel et minut om at komme til der hvor den skal boote up og begynder at spinne mit cd rom drev op køre det meget længe og jeg kommer ikke til den blå skærm hvor den fortæller mig at den gør sig klar til at installere windows... Men tager jeg min gamle 2.5 gb larmekasse af en hd og sætter den i går alt som var det smurt i olie... er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre????
Avatar billede human Nybegynder
04. marts 2003 - 23:49 #1
Da du testede med den lille HDD, satte du den da på samme kabel og samme plads?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2003 - 23:49 #2
Hvis den er sat til Cabel Select, så prøv at jump den som master (hvis det da er det den skal være..)
Avatar billede dvan Nybegynder
04. marts 2003 - 23:51 #3
Ja den er master... og ja det er samme kabel
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2003 - 23:52 #4
hmmm - du kan vel finde den i BIOS, og så sætte den til at den skal stå til master  - dvs. i stedet for 'auto'... u know what I mean
Avatar billede dvan Nybegynder
04. marts 2003 - 23:54 #5
nej jeg kan ik finde den i bios hvor skal man lede..,. skal lige siges det er den første com jeg selv samler så er ik så stiv i det
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2003 - 23:56 #6
jeg kan sq ikke lige huske hvad det hedder - men det er under IDE -enheder...
Avatar billede dvan Nybegynder
04. marts 2003 - 23:57 #7
ok prøver at se .... men hvad er det så du vil have mig til at gøre?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 00:08 #8
hehe er sq ikke helt sikker - men jeg mener man kan sætte hvad der skal være master og slave etc så BIOS ikke skal finde dem hver gang.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. marts 2003 - 01:14 #9
Hvis det er med et af de nyere ATA66/100/133-kabler hvor der sidder et Blåt, et Gråt og et Sort stik på skal du huske at de skal sidde rigtigt.

Blåt: Skal i stikket på bundkortet.
Gråt: Slave.
Sort: Master.

Og husk at jumpe HD'ene rigtigt bagpå.
Avatar billede dvan Nybegynder
05. marts 2003 - 10:27 #10
Pentium4 jeg må nok indrømme at jeg ikke viste at den skulle side bestemt på kablet... men det virker med min gamle slavedisk på samme stik som den ikke virker på min nye... men det er sat til det grå stik... og den er sat til Master !
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. marts 2003 - 16:03 #11
Hvis nu du kigger på mit indlæg kan du se, at den skal sidde i det sorte stik når den sidder som Master og grunden til at det virker med den gamle er jo nok, at den gamle er en ATA33 og er ligeglad med hvor den sidder på kablet bare den er jumpet rigtigt, men de nye ATA100/133-HD skal sidde rigtigt, så de skal lige sætte den på det sorte stik.
Avatar billede dvan Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:07 #12
Sorry jeg har været så lang tid om det :( det er jeg sq ked af
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. oktober 2003 - 10:50 #13
Takker...