Avatar billede skobbolop Nybegynder
04. marts 2003 - 00:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Partitions problemer

ring..jeg har problemer med at få partitioneret min nye HD

jeg sidder inde med:

Epox 8k5a2+
WD 80 GB BB
Wd 80 GB JB

pt. kører jeg med min 80 GB BB hvor den der er delt op i 2 gb (win) og resten til andre ting.

Min nye harddisk (JB'eren) har jeg nu prøvet at få partioneret i en 4 gb (den skal køre win fremover) og resten til en anden partition..men det er ikke lykkedes mig

jeg prøvede først med fdisk...primary....extended og derefter logical og startede derefter op i win for at formatere, men partionerne blev ikke vist og under "disk management" viste den dog de 2 partioner. Derfra prøvede jeg så at formatere dem og fik fejlmeddelelsen:"The operation did not complete because the partition/volume is not enabled. Please reboot the computer to enable partition/volume" (nej..det hjælper ikke)

hmm..så prøvede jeg så partitiobn magic og her kommer den med en fejl-meddelslse i form af en talkode.

Til sidst prøvede jeg fdisk igen hvor jeg disconntede min BB'er og hvor jeg kun lavede en 4 gb partition... og denne formaterede jeg så ude fra DOS af...derefter satte jeg min BB'er til igen ( den med win) og startede op...og tada!..en 4 gb's partion dukkede op... så gennemgik jeg samme proces hvor jeg lavede en partion af "rest-pladsen" (BB'eren blev slået til og fra), men nu kunne den hverken finde den nye partiton eller den der havde 4 gb og var tilbage hvor jeg startede...

hmm.. nogen der har oplevet det?...nogeet jeg gør galt?.... ville det måske hjælpe at bruge win 2000 installations ting til at formatere og lort?..

help plz

ps. begge HD's kører på raid controller, men kører ikke raid (? :D) og jeg kører med win 2000 som OS og bruger WIN-ME startdisk for at benytte fdisk..
Avatar billede and_ Nybegynder
04. marts 2003 - 00:06 #1
fdisk er defekt...

Microsoft har lavet en fix til den...

kig på bootdisk.com, der kan du finde den nye fdisk der kan håndtere store diske!
Avatar billede and_ Nybegynder
04. marts 2003 - 00:06 #2
sorry, det skulle have været et svar
Avatar billede frewald Nybegynder
04. marts 2003 - 00:06 #3
hvorfor bruegr du ikke win2k til det ?
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2003 - 00:10 #4
eller brug partition magic
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2003 - 00:12 #5
Står dine diskjumpers korrekt så?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 00:18 #6
Lige et forsigtigt spørgsmål. Efter fdisk har du så husket at aktiver disken?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 00:21 #7
Så lige en af dine sidste linjer hvor du skrev om det ville hjælpe at bruge Win2000 til at formatere. God idé brug den dog både til at fdiske og formatere samt måske at vælge Ntfs med.
Avatar billede convict Nybegynder
04. marts 2003 - 00:31 #8
ak det lyder nøjagtigt som det samme problem jeg sidder og døjer med, den der fejlmeddelse du fik der skulle vel ikke stå noget med fejl 098 eller noget lign, og så noget med win 2000 ? når du prøver at starte partion magic op ?
Avatar billede skobbolop Nybegynder
04. marts 2003 - 02:48 #9
hmm..tak for de hurtige svar/kommentarer..

and -> bootdisk.com vil jeg afprøve så hurtigt som muligt

dannyboyd -> pust..diskjumpers er jeg ikke helt fortrolig med og ahr derfor sat begge HD's til "PM1" (skulle vist være noget specielt for WD harddiske...snakkede med en og han havde ikke en anelse om hvad det var)efter nogle problemer med at køre BB'eren som master, men hvis min computer kan finde begge diske så skulle der vel ikke været noget problem med at partionere?....eller hvordan?

-> aovergaard ja det er jeg blevet spurgt om før, men hvor er det lige man aktivere dem henne?...gør de ikke de af sig selv?...i fdisk har jeg jo kun mulighederne:

. create
2. set active partition
3. delete
4. display information
5. change drive

men det er måske slet ikke under fdisk de skal aktiveres?

convict -> hmm..det er vist mere en 0001 eler 10001 fejl i den stil..
Avatar billede skobbolop Nybegynder
04. marts 2003 - 03:01 #10
hmm...nu hvor jeg tænker nærmere over det så kune det vel godt være pga. af de jumpers?..

men er det ikke ldit skummelt at den godt kan se 4 gb's partionen, men når jeg så laver resten om til en partion kan den hverken se den eller 4 gb partionen?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 08:19 #11
Når du er inde i fdisk skal du vælge at aktivere en partition som aktiv. Det gør den ikke af sig selv
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 08:24 #12
Dine jumpers sidder bag på harddisken. Man skal sætte den harddisk som skal være master som master via jumperen. Den som skal være slave skal sættes som slave. Du kan ovenpå din harddisk aflæse hvordan jumpers skal sidde hvis de skal være henholdsvis det ene eller det andet. Det er en lille bitte plastic dims som man kan flytte rundt med på nogle pindelignende stik.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 08:26 #13
2 Set active partition.

Jeg må løbe skal på arbejdet. Måske kan jeg komme til en maskine når jeg kommer derhen. Pøj pøj
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. marts 2003 - 09:49 #14
Nå, hvordan går det så?
Avatar billede skobbolop Nybegynder
04. marts 2003 - 11:23 #15
hmm.. "set active partion" skal jo kun ske for den partition jeg booter op på...og desuden er det heller ikke muligt at "aktivere" partioner på JB'eren, men kun mine partitioner på den gamle..altså BB'eren, som jeg som sagt også booter op på.
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. marts 2003 - 12:18 #16
Du skal tage din gamle HD fra og sætte den nye i som Master og så følge denne vejl. hvor den starter med at slette de partitioner du evt. skulle have fået lavet.

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-part.)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-part.)
09. Tryk ESC

10. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv 4096
11. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
12. Tryk ESC
13. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) Vælg det hele
14. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
15. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
16. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
17. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
18. Vælg start med cd-rom osv.
19. Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)
20. Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)
21. Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en

Så skal du sætte den gamle i igen, enten som Slave på samme kabel eller som Master på det andet kabel og så skal du kopiere alt det du skal bruge fra den gamle HD over på den nye og så køre Fdisk på den også fordi den stadig står til at være Aktiv og det kan du kun slette ved at Fdiske og Formatere den.

Jeg har selv lige haft problemer med 3 HD som alle engang havde været Aktive og ikke var blevet Fdisket og Formateret og efter at jeg fik gjort det forsvandt problemerne.
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. marts 2003 - 12:25 #17
Du skal endlig ikke sætte den gamle disk i og køre Windows fra den, men installere Windows på den nye.

Boot-disketten må ikke være en gammel version af Win98, da den ikke kan se større HD end 64GB, så hvis det er den du bruger kan du hente en opdatering her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. maj 2003 - 00:53 #18
Takker for point'ne...