Avatar billede guffidemme Nybegynder
03. marts 2003 - 16:23 Der er 18 kommentarer

Matrox video-grafikkort

Jeg har et Matrox video-grafikkort. Hvad kan det, hvordan virker det og hvordan får jeg det til at virke sammen med mit Ati Rage Pro garfikkort, der er integreret i bundkortet.
Avatar billede the_collector Novice
03. marts 2003 - 16:36 #1
Hvad mener du med at få det til at virke sammen med dit integrerede videokort? Umiddelbart kan de ikke arbejde sammen. Tænker du på noget dualhead agtigt eller?
Avatar billede the_collector Novice
03. marts 2003 - 16:37 #2
Desuden så skal du oplyse hvilket matroxvideokort det er. Ellers er der ingen som kan hjælpe dig.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
03. marts 2003 - 18:10 #3
Det jeg mener er : at hvis jeg sætter det på bundkortet og genstarter, så kan jeg ikke bruge skærmporten fra mit Ati grafikkort, og bruger jeg skærmporten til mit videokort - så kan jeg kun se 16 farver med ringe opløsning !
Måske jeg mangler en driver til videokortet ?

På kortet stå der :

Matrox 708-01
Video, TVP 3026
MGA 64Bit Graphichs

så står der også et langt nr. 16551-7CH-0692
Avatar billede guffidemme Nybegynder
04. marts 2003 - 08:14 #4
Ja egentlig så ved jeg ikke en gang hvad kortet kan/skal bruges til,
så hvis nogen kunne fortælle lidt om det - så vil det da hjælpe lidt.
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 11:16 #5
Dette er ikke de rigtige oplysninger til at identificere kortet. Men prøv at kigge på http://www.matrox.com/mga/support/drivers/identify_product.cfm
Og så skal du hente certified driver til det videokort du har.
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 11:17 #6
Det er et videokort lige som det indbyggede. Måske er det bedre, måske lige så godt, måske dårligere. Det kan man ikke bestemme ud fra de oplysninger vi har nu.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
04. marts 2003 - 11:24 #7
Hvordan finder jeg ud af hvilket kort jeg har ?
Burde der ikke stå et kort navn/nummer på selve kortet, som kan bruges som identifikation ?
Der er 2 porte på kortet - en til skærmen og så et bredere stik som skal bruges til hvad ?
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 12:13 #8
Har du kigget på det link jeg skrev før. Der står

If you have not installed drivers:

You can identify your card by the model number that is found either on the original box or on a white sticker on the card itself.

Chipset Card Name
Parhelia-512 Parhelia
G55+ G550
G45+ G450
G4+ G400
G2+ G200
G+ Productiva G100
MIL2 Millennium II
MY220 Mystique 220
MYST Mystique
MIL Millennium
IMP+ or PCI+ Older Matrox products such as the Impression / Ultima

Chip Specs Card Name
1064 Mystique
1164 Mystique 220
2064 Millennium
2164 Millennium II

Model Number Card Name
PH-A256 Parhelia 256 MB
PH-A128R Parhelia 128 MB (retail)
PH-A128B Parhelia 128 MB (bulk)
MILA G55+ Millennium G550
MARV G45+ Marvel G450eTV
MILA G45+ Millennium G450
MILA G4+ Millennium G400
MARV G4+ Marvel G400-TV
MILA G2+ Millennium G200
MYSA G2+ Mystique G200
MGA-G200 MGA-G200
G100 Productiva G100

To download the appropriate drivers for your product, select a link below. Choose the product name from the leftmost column, the operating system you are using from the top row, and download the resulting driver.

Så hvis der på den hvide sticker står 1064 og/eller MYST, så kan du se, at det er et mystique kort.
Hvis du har original indpakningen, så kan du på kassen se, hvilket kort det er.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
05. marts 2003 - 08:02 #9
Nu blev vi vist nok lidt klogere, på den hvide
sticker står der MIL2P/8/.
Så det må vel være et MIL2 Millennium II ?
Avatar billede the_collector Novice
05. marts 2003 - 09:48 #10
Ja, så skal du bare gå ind på denne side og vælge Millennium II driverne til dit OS.
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/latest/home.cfm
Avatar billede guffidemme Nybegynder
05. marts 2003 - 09:52 #11
Den prøver jeg at installere i eftermiddag !

Kan du fortælle noget om, om MIL2 kortet er bedre en det indbyggede
Ati Rage Pro 2mb grafikkort ?
Avatar billede the_collector Novice
05. marts 2003 - 10:08 #12
Det er svært at sige hvilken, som er hurtigst. De er ca. fra samme tid. 1997-1998. Det at den er integreret er normalt ikke et godt tegn. De grafikkort plejer at være langsommere end de eksterne. Men igen, hvis det er AGP udgaven af Rage Pro og Matrox kortet er en PCI version, kunne det tale for at Rage Pro er hurtigst. Skal du stort set kun bruge kortet i 2D sammenhænge, så ville jeg vælge Matrox, fordi de har altid haft ry for at lave nogle af de bedste kort til 2D. Men ellers hvis du vil finde ud af hvilket er bedst for dig. Så prøv først at bruge det ene et stykke tid, derefter det andet et stykke tid og se hvilket du synes er bedst. Det er jo trods alt dig som skal sidde og se på skærmbilledet.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
05. marts 2003 - 10:17 #13
Når jeg installere Matrox kortet skal jeg så frakoble det indbyggede
grafikkort - og hvis ja hvordan gør jeg det. Jeg tænkte at det måske kan konflikte de to kort indbyrdse !
Avatar billede the_collector Novice
05. marts 2003 - 10:24 #14
Jeg vil tro at du kan frakoble det inde fra bios et sted. Hvor har jeg ingen anelse, da jeg ikke selv har indbygget grafikkort.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
11. marts 2003 - 13:37 #15
Hej igen

Så virker begge grafikkort, takket være din hjælp.
Hvordan giver jeg dig point ?
Avatar billede the_collector Novice
05. maj 2003 - 15:44 #16
Det har jeg ingen anelse om, jeg har aldrig givet point, endsige stillet et spørgsmål herinde. Måske en af moderatorerne kan hjælpe.
Avatar billede the_collector Novice
05. maj 2003 - 15:45 #17
Undskyld de hedder coadmins.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. maj 2003 - 15:48 #18
guffidemme>>Du giver point ved at acceptere the collectors svar, sværere er det ikke.
Læs evt her:
http://www.ebruger.dk/faq.asp - Eksperten: Sådan gør jeg.