Avatar billede søren-jon Nybegynder
08. november 2000 - 00:56 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Plextor 121032S For hurtig???

Jeg har lige købt ovennævnte model SCSI og det er jo dejligt. Grunden til mit køb var et jeg oftere og oftere fik Fejlbrændinger på min Plextor 820. Fejlene udartede sig ved at alle programmer meldte om at alt var ok nå brændingen var overstået, men at der så under eksekvering af b.la. min Office backup, kom fejlmeddelleser under installationen. Nå tænkte jeg - det er nok fordi drevet er slidt (2 år gammelt og meget brugt)så jeg stæsede ud og købte denne herlige 12x brænder.problemet er bare det, at jeg stadig får de samme fejl som før..... kan konklusionen være den, at man bare ikke kan lave ordentlige brændinger ved over 4X???
hvis jeg laver audiocd lyder det også værre jo hurtigere jeg brænder.
Sp. går så på om nogen af jer har været ude for lign. problemer og evt. har en løsning
Det skal lige tilføjes at mit system er flg.
Win2K Pro
WinOnCD 3.7
CdrWin 3.8c
Nero 5.0.3.1
CloneCD 2.7.8.1
Blind Write Suite 0.99.1.1
Avatar billede søren-jon Nybegynder
08. november 2000 - 00:59 #1
Ups og en Adaptec 2940AU SCSI controller
m.flg opsætning
id.2 Pioneer DVD
id.3 Plextor Ultraplex 40 Max
id.4 Plextor 121032s
id.7 Adaptec 2940AU
Ingen af drevene er terminerede da controlleren ordner det selv, brænderen sidder sidst rækken
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 01:04 #2
Jeg vil anbefale dig at fjerne al CD-R software bortset fra CeQuadrat softwaren. Det er et kendt problem at flere forskellige software pakker med hver deres driver til CD-brænding kan ødelægge de andre pakker (jeg har selv set konflikt mellem EasyCD og WinOnCD). Så fjern alt undtagen WinOnCD.
Altså generelt: KUN EN BRÆNDER SOFTWARE AD GANGEN!
Avatar billede apollo69 Nybegynder
08. november 2000 - 02:14 #3
Nero 5.0 kan brænde med 12x ret stabilt, også overburn som kan give den fejl du taler om. Husk at prøve dig frem med forskellige CD-R fabrikater.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
08. november 2000 - 02:23 #4
søren-jon>> Husk at afslutte dine spørgsmål, du har nogle helt tilbage fra 1999 som ikke er afsluttet.
Avatar billede dreadnought Nybegynder
08. november 2000 - 09:13 #5
Søren-Jon >> Jeg har selv en 12x plextor go jeg vil give Apollo69 ret i at Nero er meget stabilt. Jeg har prøvet at have Nero, Discjuggler og Adaptec (*HOST*Skrammel*HOST*) easyCD installeret uden problemer. Prøv at gøre som cstern siger, det kræver måske en ren installation af windows. Men hvis det ikke virker ville jeg prøve med en anden SCSI-controller.
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 09:22 #6
Adaptec 2940 burde ikke volde problemer - det er noget nær en referenceadaptor hvis man kan tale om noget sådan. Så jeg tror ikke det er adapteren. Men check indstillingerne (Ctrl-A under boot). Du skal køre full throttle på den kanal brænderen sidder på (er det ikke 20MB/sek med den adapter?)

I øvrigt syns jeg selv at WinOnCD er et rigtigt godt program. (har selv Plextors IDE udgave af det samme drev - kicks ass!)
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 09:25 #7
Søren-jon - se nu at få lukket de gamle spørgsmål!
Avatar billede søren-jon Nybegynder
08. november 2000 - 18:38 #8
Ok Brace your selfs!!!!
>>cstern -Skal ske, der er bare flere af dem der endnu ikke er løst og så to Ordre på en dag... patience, please!

Problemet er løst, men det har født et nyt, som egentligt burde ligge under win 2000:
På trods af adskillelige forsøg på at gennemtvinge IRQ på diverse enheder, holder W2K fast ved sit. Min IRQ 9 viste sig at være så overbelastet at jeg måtte rømme mig i bar forbavselse.

    Ikke tilgængelig (ved ikke hvad det er)
    Microsoft ACPI-Compliant-system
    ASUS AGP-V6600 SGRAM v5.33
    VIA VT83C572/VT82C586 PCI to USB  Universal Host Controller
    Creative SB Live! (WDM)
    Adaptec AHA-2940AU PCI SCSI-controller
        Samt mit daværende PCI Netkort
Delte alle den samme IRQ 9
jeg har prøvet ALT for at flytte de irq både i BIOS og W2K, i sidstnævnte får jeg overhovedet ikke lov at pille ved.
denb eneste løsning var at bytte mit netkort ud med et ISA, HVILKET HAR LØST PROBLEMET, men det er da irriterende, når nu jeg er i besiddelse af tre ledige PCI..... + at mit lan ikke længer kan køre 100mbit
så det ny sp. må gå på om der er nogen måde at tvinge en irq igennem i W2K.

Hvad angår De forslag om brænderprogrammer, så kan jeg kun sige at for mit vedkommmede, hører de fortiden(3.11,95,98,98se)til jeg kører med alle programmer installeret UDEN problemer.

P.s. Undtaget selvfølgelig (*HOST*Adaptec*HOST)
:-)
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 22:20 #9
mht adaptec adapteren kan du ændre IRQ ved at taste Ctrl-A under boot og gå ind i hardware monitoren (giver sig selv når du er der).

Netkortet kan du muligvis ændre med en utility fra driver disketten (hvis du ikke har en kan du sikkert downloade den fra fabrikanten)

Du kan på nogle bundkort vælge IRQ for de enkelte PCI slots - men husk at det selvfølgelig forudsætter at instillingen \"PNP OS\" er sat til \"NO\" i BIOSen ellers tager W2K over.

Principielt burde der dog ikke være noget i vejen for at flere kort deler IRQ når det er PCI/AGP.
Avatar billede netweawer Nybegynder
08. november 2000 - 22:30 #10
jo jeg har løbt model helt magen til!!
og jeg er sikker på at den driver du fik med til plextoren ikke er ordentligt opdateret!!
Avatar billede netweawer Nybegynder
08. november 2000 - 22:31 #11
hvad måtte du af med for brænderen??
Avatar billede søren-jon Nybegynder
09. november 2000 - 13:49 #12
cstern>> W2K er ligeglad, adapteren står til Irq 10, (jeg mener ikke jeg kan,ændre den) men W2k bruger stadig 9. Jeg har slået PnP fra og har prøvet at ændre Irq indstillingerne til PCI inde i Bios......... men W2K ER LIGEGLAD..HULK!!!
netweawer>> jeg blødte 3800,- for dyret, hvilket er for dyrt, men jeg er en utålmodig sjæl og betalte de ca 500,- i overpris for at få den med det samme!
P.s. Hvor er det iøvrigt kanon med en RW når man skal teste.....
Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 13:55 #13
Har du prøvet Ctrl-A? Du skal trykke dette inden OS begynder at loade, altså lige efter POST.
Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 13:56 #14
Du kan for de andre korts vedkommende fremtrvinge en ny IRQ tildeling ved at sætte dem i et andet PCI slot end det de sidder i.
Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 14:23 #15
Forresten: Har dit ønske om at ændre IRQ\'er rod i et konkret problem eller er det af kosmetiske årsager? - just curious
Avatar billede søren-jon Nybegynder
09. november 2000 - 14:23 #16
cstern>>Dejligt med hurtige svar!
CTRL-A trykkes når min SCSI bios er ved at loade dvs. finde tilsluttede enheder.
Og det med at flytte rundt på kortene er også prøvet gentagende gange. Det som jeg mistænker er at når W2K installeres, så finder den de IRQ den skal, men hvis man så senere vil \"flytte rundt\" så er den kold og gennemtvinger den gamle IRQ.
Jeg vewd at et forsøg kunne gøres ved at reinstallere, men da det af uvisse årsager heller ikke længere er muligt for mig at Boote fra SCSI cd så er jeg lidt lunken ved tanken, det tager ca 4 x så lang tid at installere fra HD eller disketteboot.
P.s. ang boot JEG HAR rodet med bios både asus og adptec
P.p.s. bare for en ordens skyld
Asus P3V4X
Intel 600eIII
Adpatec 2940AU
Asus G-Force v6600
SB live
PCI netkort: Acctonen1207d
ISA Netkort:Cnet E2000+/T
Avatar billede cstern Nybegynder
09. november 2000 - 14:30 #17
OK, kan du så ikke gå ind og definere et andet IRQ for din SCSI adapter?

Jeg kan ikke rigtigt forstå at hvis du sætter Plug and Play OS til NO i bios at du så ikke kan force IRQ\'er på de enkelte slots. Det burde sådan som jeg har forstået det, gøre at det ikke er muligt for OS, altså w2k i dette tilfælde, at override dette.

Nå, vi afventer resultatet af dine anstrengelser.
Avatar billede søren-jon Nybegynder
09. november 2000 - 15:31 #18
cstern>> Jeg kan prøve at tvinge den lige så tosset jeg vil og lige meget hjælper det.... ikke!
Jeg er lost :-(
Avatar billede svein Nybegynder
10. november 2000 - 08:18 #19
På opfordring fra cstern lægger jeg så samme svar som i spsm. 32644 her:
Først skal det siges at Windows 2000 kører med IRQ-sharing og IRQ9 bruges af PCI bussen til at styre IRQ\'er.
Og det er lige meget om du slår fra Plug&Play styring i BIOS!!,  hvis det er på et ACPI motherboard, så vil Windows 2000 se bort fra det og vil selv styre tildeling af IRQ\'er. (Mit forige svar er så helt fejl på det punkt!!)
Årsagen til at det er forskellig fra f.eks. Windows 98 er at Win2000 har understøttelese for  mere avancered systemer, som multiprocessorer etc., end Win9x/ME.

Hvis du selv vil have fuld kontrol over dette med IRQ tildeling, skal du før installationen af Windows 2000 slå fra ACPI understøttelse i BIOS, men så giver du afkald på noget andet igen.
Og dette er \"by design\" som de ønsker at kalde det.
Så løsning på dit problem er at du slår fra ACPI undersøttelse og geninstallerer Windows 2000.

Avatar billede søren-jon Nybegynder
10. november 2000 - 15:11 #20
svein>>Ok!
Nu sker der noget.
Hvor slår jeg ACPI fra henne, det er da ikke i BIOS. er det en parameter jeg skal skrive under installationen?
og til sidst... er der ingen måde at gennemtvinge det på efter installation
Avatar billede svein Nybegynder
10. november 2000 - 15:23 #21
Det sidste først:
Der er ingen mulighed for at gennemtvinge det efter installationen.
Men det er i BIOS ACPI (Advanced Configuration & Power Interface) slåes til og fra. Det er en mulighed for at ikke alle BIOS\'er har understøttelse for det, men alle nye BIOS jeg har set, har det!!
Avatar billede søren-jon Nybegynder
10. november 2000 - 18:17 #22
Ok nu bliver det spooky!!!!
1. svein>>jeg kan ikke slå den fra :-(
2. Jeg har prøvet at slå PnP OS fra og stille irq manuelt, som så mange gange før uden held. hvad jeg ikke har gjort er at teste brændingen. det eneste jeg gjorde var, at gå ind og se om irq havde ændret sig.
Nu har jeg ladet IRQ indstillingerne være og bare prøvet at brænde igen og sså virker det.... med andre(og mindre rodede)ord Det lader til at W2K alligevel(bare ikke synligt)retter sig efter mine BIOS indstillinger........ mærkværdigt!
Anyway Tusindetakforhjælpenallesammen!!!