Avatar billede je79ayps Novice
02. marts 2003 - 17:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af ZyXEL ZyAIR B-2000 og Edimax PS-3100A+ printserver

Jeg har en stationær PC'er og en bærbar PC'er som er koblet på en ZyXEL ZyAIR B-2000 router. Den stationære PC'er koblet direkte i routeren med et kabel mens den bærbare bruger et ZyXEL ZyAIR B-100 trådløst PCMCIA netkort.

Routeren sidder på min Tele Danmark ADSL forbindelse hvor jeg har fire dynamiske IP-adresser.

Jeg er lidt i tvivl om det hele er sat rigtigt op og om det er min egen forbindelse jeg er logget på, da jeg kan se at en af mine naboer også har en trådløs forbindelse. Burde jeg ikke kunne sætte det op sådan at man skal indtaste en adgangskode for at logge på min forbindelsen?

En anden ting - jeg vil gerne køre med faste IP adresser internt, men er lidt usikker på hvordan det sættes op. Da jeg skal køre med dynamiske IP-adresser mod mit ADSL modem kan jeg ikke kører med fast adresse på mine netkort. Dog er der i XP en funktion hvor jeg kan sætte en alternativ
adresse på netkortet hvis PC'eren bruges på flere forskellige netværk, men det synes jeg ikke fungerer?

Sidste ting - jeg døjer også med at få min Edimax printserver til at fungere - nogle der kender til opsætningen af denne model og i sammenhæng med mit netværk?
Avatar billede je79ayps Novice
02. marts 2003 - 19:17 #1
Glemte lige at jeg også har problemer med at modtage filer igennem Messenger - er det routeren?
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2003 - 11:05 #2
Det med messenger der skal du forwarede de porte til den computer som skal bruge messenger!!!

Om det er din egen forbindelse burde du kunne se hvis du kigger på den ip adresse du har fået og så kigger på din router opsætning, for at se om de harmoner. (og så spørger du din nabo om hvilke ip´er han bruger) og hvis de er de samme, så må du jo ændre din IP-range.

og det med at blokere for at andre ikke kan komme til at bruge dit netværk, så skal du i din router aktivere WEP kryptering, og så skrive en sætning og aktivere det på dit eget netkort (og skrive den sætning ind igen).

Hvad er problemet med din printserver??
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 11:13 #3
kenp>> Forwarde portene - gør jeg det i opsætningen på routeren?

OK, ellers kan jeg vel bare aktivere WEP krypteringen og så skulle jeg ikke være i tvivl om det er min egen eller hans.

Problemet er nok at mit interne netværk ikke er sat ordentligt op. Jeg prøver at sættte den op med dynamisk adresse, men så får den adressen 192.168.1.34 og mine to andre PC'ere har så henholdsvis .33 og .35 - men jeg kan ikke pinge adresserne fra maskinerne.

Skal jeg sætte gatewayen på printserveren til at være lige med adresse på routeren - altså 192.168.1.1?

Ville det evt. være nemmere hvis jeg fik en fast IP-adresse hos TDC?
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2003 - 11:21 #4
ja det i inden i opsætningen af routeren

nope, men du kommer sikkert kun til at indtaste den kode 1 gang, så vil den nemlig helt natuligt ikke komme ind på hans forbindelsen.

Hvad er det præcist dit problem er med din print server? kan du ikke printe ud på den eller? kan du ikke få indstalleret din printer på dine computere=(Nej den skal ikke nødvendigvis have en gateway, den skal jo ikke på nettet!)

Nej det er ikke nemmere at du får fast IP fra TDC (og gør ingen forskel for dig, du skal bare betale mere for at få det!)
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 11:58 #5
OK, så vil jeg prøve at gøre det. Iøvrigt så har jeg mulighed for enten af bruge ZyXEL's eget program eller det indbyggede i XP når jeg bruger det trådløse - har du nogle erfaringer på dette (altså hvilket et der er bedst)?

Jeg kan ikke printe til den fra min bærbare, men det sjove er også at på min stationære har den printserveren en anden dynamisk adresse end den på den bærbare.

Men hvordan sætter jeg egentligt mit interne netværk op med faste adresser - er det ikke muligt?
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2003 - 12:04 #6
Mit råd er at bruge zyxels så er du sikker på det virker, og det er heller ikke sikkert at XP´s eget program understøtter WEP kryptering.

Hvilke styresystem har din bærbar?

du sætter dem op med faste adresser ved at gå ind i egenskaber for din tcpip forbindelse

på win2k/xp således højreklik på netværkssteder-> højreklik på lanforbindelse->
klik på tcp-ip og vælg engenskaber, der inde på de forskellige fane blade har du så mulighed for a sætte fast ip m.m.

Men det eneste som ikke må køre dynamisk på HELE dit netværk er jo din printserver eller burde det andet jo bare virke?
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 12:32 #7
OK, så prøver jeg at bruge dette i stedet for.

Begge maskiner kører XP, men mit problem er, at lige så snart jeg begynder at sætte faste adresse på min PC'er kan jeg ikke komme på internettet, men det skyldes vel at jeg skal køre med dynamiske adresser over for TDC?
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2003 - 12:36 #8
bare i orden!!

du kan godt sætte faste adresser på dine computere! når du er bag en router.

Men du kan ikke sige til din router at den har en fastadresse over for TDC, da du har dynamiske.

det lyder mystisk at du kan printe fra den ene XP-maskine, men ikke fra den anden, er du sikker på at du har tilføjet den på samme måde som du gjorde på den anden?
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 12:49 #9
OK, jeg bliver nødt til at teste det når jeg kommer hjem. Tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2003 - 12:52 #10
Oki
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 20:34 #11
OK, nu tror jeg at jeg har fået min printserver til at fungere med fast IP, men jeg døjer stadig med mine to PC'ere. Lige så snart jeg sætter dem op med fast så mister jeg min internet forbindelse. =(
Avatar billede je79ayps Novice
03. marts 2003 - 21:28 #12
Nå skidt pyt med de faste når nu alt det andet virker - tak for hjælpen!
Avatar billede kenp Novice
04. marts 2003 - 17:03 #13
Var så lidt takker for point :)
Avatar billede tvs Nybegynder
22. marts 2003 - 17:16 #14
Lige en komentar til det med de faste IP-add, så har jeg haft samme problem (Den er også en B2000). Jeg fik det til at virke ved, også at indtaste DNS-servere under TCP/IP-protokolden i det trådløse kort.
EKS.
IP-adresse: 192.168.1.33
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1
DNS-servere: ??