Avatar billede cathallo Nybegynder
02. marts 2003 - 16:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ECS K7S5A sætter BIOS til Deafault automatisk

Jeg har en maskine med ECS K7S5A bundkort, og AMD 1800+. For at den kan køre som 1800+ skal jeg sætte bus hastigheden manuelt til 133/133. Herefter kører den fint, men efter 1-3 uger mister den informationerne og nulstiller til deafault. Jeg har skiftet batteri, opdateret BIOS til V02/10/29 og V02/10/01 som der anvises på ECS´s hjemmeside. Men intet hjælper??
Avatar billede amd Nybegynder
02. marts 2003 - 16:33 #1
Batteriet på dit motherboard er dødt, det er jeg næsten helt 100 på
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
02. marts 2003 - 16:36 #2
hvis du har et multimeter så prøv at mål om der er 3 volt på batteriet
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:36 #3
Og det er jeg så 100% sikker på, det IKKE er :o) Bl.a. fordi Cathallo skriver, at batteriet er skiftet ;o)

Det er en fejl, der desværre er på nogle bundkort af den model - der er tre-fire topics om det samme på http://www.ocworkbench.com/ og flere har oplevet at det har hjulpet ved opdatering af BIOS til den seneste Cheepo-BIOS (OC-BIOS)...

Mit gamle K7S5A havde samme problem og det stoppede, da jeg skiftede til den seneste Cheepo-BIOS... Øjeblik :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:38 #4
Avatar billede amd Nybegynder
02. marts 2003 - 16:38 #5
Hehe.. upz.. læste vist lige spg liige hurtigt nok ;o) *S*
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:41 #6
AMD >>> Kender fornemmelsen :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:45 #7
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:48 #8
Ovenstående er til PRO-versionen!

Dette er til den "almindelig" version - begge virker, men auto-detect af harddiske menes at forsvinde, hvis man bruger pro-BIOS'en på det almindelige kort.

http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/Chb1129.zip
Avatar billede cathallo Nybegynder
04. marts 2003 - 11:50 #9
kreidlerhansen -->> har opdateret bios fra dit link, nu må tiden vise om det hjælper!! Det er en maskine jeg har samlet til mine svigerforældre, så det er ikke helt fedt at den nulstiller bios hele tiden(så ryger onboard lydkortet også). Jeg kommer jo til at se ud som om jeg ikke har en skid forstand på computere ;)
Vender tilbage senere!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. marts 2003 - 12:28 #10
Bare i orden :o)

At OnBoard lydkort nix fungerer, forstået jeg til gengæld ikke! Pr. Default er det ellers aktiveret - i hvert fald i Cheepo-BIOS :o)
Avatar billede snippermanden Nybegynder
04. marts 2003 - 16:16 #11
Hejsa,

Det er desværre en generel fejl på en stor andel af K7S5A motherboards. Har selv to boards med dette symptom hvor CMOS informationer nulstilles (eller rettere tabes) efter boot. Jeg er selv blevet fanget i denne i forbindelse med pc'er som jeg har samlet til venner og bekendte :-(

Har selv prøvet med OC BIOS'en uden held :-(

Hvis alt andet svigter kan du prøve at følge vejledningen her:
http://www.geocities.com/mrathlon2000/chipset.html

Det involverer desværre en loddekolbe :-(
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. marts 2003 - 19:54 #12
Som sagt er det et gennemgående problem for det mobo - men hvis man nu hopper ind til forhandleren, hvad mon man så kan få ordnet på garantien? I princippet burde ECS vel tilbyde en ombytning, kvit og frit, når der er tale om en art fejlproduktion...
Avatar billede cathallo Nybegynder
31. marts 2003 - 12:55 #14
Ups, fik lige trykket udfør for tideligt ;)

Men det ser ud til at køre stabilt nu med følgende BIOS: http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/Chb1129.zip

Det er bare helt kanon :)

Takker mange gange Kreidlerhansen

MVH Lasse
Avatar billede cathallo Nybegynder
10. april 2003 - 17:58 #15
PIS, den er nulstillet igen :(  jeg troede lige at den kørte stabilt, så nu er jeg tilbage på bar bund !!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. april 2003 - 18:18 #16
Der er ikke andet for end at du enten må leve med det eller vente til der kommer en BIOS, hvor problemet er løst!

Min gamle maskine er også begyndt at gøre det igen, på trods af den ellers havde droppet tendensen et pænt stykke tid :o/ Sig lige til, hvis du vil havde dine points igen...
Avatar billede snippermanden Nybegynder
10. april 2003 - 19:00 #17
Jeg henviser igen til min post. Den eneste reelle løsning er at påmontere en modstand på motherboardet jvf anvisningen. Alternativet er at købe et andet motherboard.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. april 2003 - 19:23 #18
Tror lige jeg skal have eksperimenteret lidt med min gamle maskine :o) Vil da prøve at hæve/sænke temperaturen lidt på chipset'et, da det åbenbart også kan hjælpe!