Avatar billede wolker Nybegynder
02. marts 2003 - 02:21 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Pc fryser

Jeg har en pc (med Windows XP pro) der konstant låser sig helt fast, uden nogen form for fejlmelding først, eneste mulighed er at slukke og tænde for den.
Jeg kan ikke finde nogen mønster for hvornår den gør det, for nogle gange er det under opstart eller lige efter opstart uden jeg har startet nogen program, men oftes kan den køre i timevis/dage uden problemer, men så pludselig er den hel død igen, og næste gang sker det måske allerede efter en ½ time.
Fejlen fremkommer i gennemsnit ca 4-5 gange om ugen, og det er ret træls, da jeg også bruger den i forbindelse med arbejde.

Jeg er godt klar over at der er mange muligeheder, bl.a. kan det være en hardware fejl, eller en fejl i windows mm.

Så mit spørgsmål er, hvordan griber jeg det bedst an, kender i et godt test-værktøj eller har i en god ide til hvor jeg skal starte, for som sagt, der jo utrolig mange muligheder.
(Det nemmeste er måske at købe en ny pc)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. marts 2003 - 02:27 #1
Jeg tvivler på at det er XP der får den til at hænge, men nok nærmere noget hardware. Har du udskiftet nogle komponenter for nyligt?
Avatar billede getalife Nybegynder
02. marts 2003 - 02:31 #2
Jeg havde også det problem med en af de gamle Nvidia drivere.
Måske skulle du kigge dig om efter nogle nyere drivere til dit hardware.
Avatar billede wolker Nybegynder
02. marts 2003 - 13:03 #3
abpdk>> Computeren er ny (3 mdr), det er en af de billige Athlon 1800+ til 3200,- (komplet pc uden skærm), og ja jeg har også mistanke til at det er noget hardware, men sikker kan jeg jo ikke være og jeg gider ikke at bøvle med at sende den til reparation, da de næsten helt sikkert ikke finder nogen fejl, for den virker jo det meste af tiden.

Konklusionen er nok at den simpelhen er for billig :-(. Men så har jeg jo lært det.

Men noget test-værktøj mm., jeg vil jeg stadig gerne prøve.
Avatar billede wolker Nybegynder
02. marts 2003 - 13:04 #4
getalife>> Der er ikke nogen Nvidia produkt i pc'en, det hele er indbygget i bundkortet
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. marts 2003 - 13:12 #5
Du kan jo prøve Sandra: http://www.sisoftware.net/
Avatar billede wolker Nybegynder
03. marts 2003 - 22:33 #6
abpdk>>Sandra har jeg prøvet, men jeg synes ikk det kan lave de test jeg skal bruge.

Er det den forkerte kategori jeg har valgt til mit spørgsmål, for jeg synes ikke der er mange bud på en mulig løsning/fremgangsmåde.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2003 - 22:34 #7
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede wolker Nybegynder
03. marts 2003 - 23:36 #8
Tak for svaret, det er ikke for at være utaknemlig, men jeg tror ikke jeg kan bruge det til ret meget, for jeg har ikke så meget tillid til Microsoft at jeg tror på at en repair svarer helt til en nyinstallation.
Hvis jeg følte mig rimelig sikker på at en nyinstallation vil virke, vil jeg hellere slette alt først, for hvis det nu viser sig at det stadig ikke virker efter en repair, vil jeg ude tvivl stadigvæk være usikker på om fejlen skyldes windows eller hardwaren.

Men du mener altså at det godt kan være pga. Win xp, at pc'en fryser, har du oplevet at xp kan opføre sig på denne måde, eller bygger dit svar mere på, at windows kan udelukkes efter en repair.

Jeg vil lige nævne at jeg er systemudvikler, og at jeg dermed har mange forskellige udviklingsmiljøer installeret på min pc, så derfor vil jeg ikke bare ominstallere det hele, da det nok vil ta mig en dag eller 2 at få det hele op at køre igen. Og nej, jeg tror ikke at det er derfor pc'en fryser, da jeg har kørt med lignende opsætning på den forrige pc uden problemer (bortset fra hastigheds problem). Men hvis der er en rimelig chance for at en ominstallation hjælper, ja så vil jeg gøre det.
Avatar billede miknil Nybegynder
05. marts 2003 - 10:27 #9
Athlon nnnn+ konsumerer *meget* strøm som de så omsætter til en hel del varme.
Så jeg ville checke køleren og strømforsyningen, de fleste nye BIOS'er har indbygget funktionalitet til overvågning af Processor temperatur, måske det var et sted at starte.

mvh. miknil
Avatar billede wolker Nybegynder
05. marts 2003 - 10:53 #10
miknil>> Ja jeg har selv overvejet om det kan være pga. varme, men jeg blev ening med mig selv om at der må da komme en advarsel fra pc'en først, hvis den bliver for varm entet via nogle bip lyde eller at den blive meget sløv.

Men sådan forholder det sig måske ikke, kan varmen godt få den til at fryse uden advarsel?
Avatar billede miknil Nybegynder
05. marts 2003 - 11:22 #11
Helt bestemt.
Jeg har selv oplevet noget tilsvarende med et Athlon + system, jeg havde en 'smart' køler der desværre ikke kølede nok - det hjalp at skifte køleren ud.

En ny køler kan fås for en 300 Kr seddel, så det var måske umagen værd ?

På de billige systemer tror jeg ikke man kan regne med at BIOS'en advarer ved en for varm CPU, der skal du selv installere noget 3' parts software (fx fra MotherBoard ell BIOS leverandøren) der giver en advarsel.

miknil
Avatar billede wolker Nybegynder
07. september 2003 - 02:57 #12
Det var en af mine ram-klodser det var galt med
Avatar billede wolker Nybegynder
07. september 2003 - 02:57 #13
ja
Avatar billede mohabba Nybegynder
16. oktober 2003 - 12:42 #14
Alle nævner hele tiden køleren!
Jeg har det samme problem, det er bare et spørgsmål om tid før den fryser, selv når den bare står i windows, fra 1 min og til flere timer.
Jeg har motherboard monitor og den siger kun 33C.
Når jeg derimod spiller 3d spil, så fryser den aldrig!!!