Avatar billede wise Seniormester
28. februar 2003 - 16:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formuar som skal mailes virker kun ved interne mails...

Hej Alle

Jeg har lavet en formular som skal mails, gerne til eksterne kunder.
Jeg har
* sat et sendto felt (som virker fint på en anden formular)
* rettet at den skal gemme formularen med dokumentet
* Sat at den skal provide en "sendto dialog" når den lukkes

Og det virker - delvist...
Hvis jeg skriver et internt navn i feltet, går mailen fint igennem og vises perfekt, men hvis jeg skriver en ekstern (internet) adresse bliver dokumentet hverken sendt eller gemt - selvom jeg gør nøjagtig det samme.
Hvis der er begge adresser med, så virker kun den interne.

Jeg arbejer på en R5.0.11 server, men med en r6 designer...

Har jeg glemt noget eller ?????

Lasse
Avatar billede jjj Nybegynder
28. februar 2003 - 17:06 #1
du skal have et felt "inetfrom" der indeholder med afsenderens emailadresse, ellers bliver mailen afvist af serveren.
Avatar billede wise Seniormester
28. februar 2003 - 19:00 #2
Hmmm, i den version jeg får frem internt er det felt sat.
Faktisk er det ret spøjst, for pt prøver jeg med en internetadresse i to feltet og en intern i bcc.
Og på den mail der kommer frem er inetsendto og inetsendbcc udfyldt korrekt, men inetsendto er tomt. Selvom sendto er udfyldt.

Hvis jeg derimod propper en intern adresse i sendto feltet virker det fint, og den rigtige værdi står også i inetsendtto.

Det mest underlige er at dokumentet slet ikke bliver gemt i min base hvis jeg kun har en ekstern adresse. Og jeg trykker bare escape og vælger "send&Save", men det bliver hverken eller !!!! Der står heller ikke noget i statuslinien om mail afsendt - det står der ved de interne. Kun noget med at "signing..." selvom det ikke er krydset af i dialogboksen...
Jeg fatter intet..
Avatar billede jjj Nybegynder
03. marts 2003 - 08:56 #3
jeg fandt dette på notes.net, prøv at check dette.
The Inetfrom field is populate when the user send the mail, only if an address is found in the Internet Address field of the Location document. It is the mailer that will populate the InetFrom field with this address .
The router will also use this address to format the From or Reply address.
Avatar billede wise Seniormester
03. marts 2003 - 10:57 #4
Hej igen igen :-)
Jeg har prøvet at sætte sådan et felt på, men eftersom det virker fint med interne adresser (og feltet bliver udfyldt), så må den del jo næsten være ok...

Hvis jeg opretter et dokument med en internadresse og alt går fint, hvis jeg så derefter åbner det og retter det til en ekstern adresse bliver den ikke sendt...

Men hvis jeg vælger actions--> send document, virker det fint...
Så jeg kan godt få det til at køre, bare ikke direkte med sendto_dialogen... jeg fatter intet!
Avatar billede wise Seniormester
03. marts 2003 - 11:34 #5
Hmmm, nu har jeg ved hjælp af simpel actions fået lavet en knap der kan maile, men nu har jeg det problem med inetfrom, og at den ikke bliver sat rigtigt.
Kan jeg hente den aktuelle bruges from adresse fra det aktuelle location dokument?
Avatar billede jjj Nybegynder
03. marts 2003 - 15:16 #6
jeg har lige testet det og hvis man ikke har udfyldt internet email address i lokation dokumentet, sættes der ikke noget på i inetfrom, mens hvis man har så sættes feltet.

jeg har oplevet at mailservere ikke sender mailen videre, hvis den ikke kender domaine delen er emailen (domain.dk), og man får ikke nogen fejl.

Jeg ville lave det så inetfrom feltet bliver sat, og så kan du jo hente email adressen fra adressebogen.
Avatar billede wise Seniormester
03. marts 2003 - 15:45 #7
Der er en adresse i locationdokumentet på denne maskine. Og det er jo ikke mailserveren (mailrouteren) som er problemet, dokumentet bliver simpelthen slet ikke dannet eller afsendt fra min klient - såsnart der er en ekstern adresse på...

Hmmm, lookup fra adressebogen, er der nogle som har den liggende som standard - så jeg kan se en kopi. Det er lidt ud over hvad jeg har pillet med før, men ok jeg har jo brugerens @username....
Avatar billede jogii Nybegynder
06. marts 2003 - 01:01 #8
Jeg har ikke oplevet det nødvendigt at udfylde Inet*-felterne på noget tidspunkt. Det sørger klienten selv for. Og ved afsendelse af mail fra agenter udfylder jeg heller ikke disse felter. Der må være noget helt andet galt. Har du lyst til at lade nogen teste en kopi af din formular?
Avatar billede wise Seniormester
10. marts 2003 - 17:21 #9
Bugger, kan ikke læse de gamle poster, men her er nyeste status...

Min base kan hentes her http://ex:ex@filer.ium.dk/Experten
Status er nu, at der er en testform og 2 ikke test.
Den som hedder test er lavet med "present mail-send-dialog on exit", hvorimod de 2 andre er lavet med en knap som sender formen.

Den med mailsend kræver ikke et inetfrom felt, men virker ikke hvis jeg skriver en extern adresse (???). Dokumentet bliver end ikke gemt når det er en ekstern...
De 2 andre kræver et inetfrom for overhoved at virke, men virker så også ved externe adresser...

Hjælp er meget velkommen....
Jeg kører nu 6.01 på både server og klient, men de andre der skal kører den kører stadig 5.0.11 klient...
Avatar billede wise Seniormester
29. august 2003 - 11:24 #10
Hmm, det blev aldrig løst, men tak for kampen...