Avatar billede nesmoht Nybegynder
27. februar 2003 - 17:37 Der er 14 kommentarer og
6 løsninger

Hvilket økonomiprogram skal jeg vælge?

Hej,

Jeg har stiftet et lille firma (2 medarbejdere), som skal fungere som salgsselskab (ikke lagerførende) i DK og udlandet for en dansk produktions/designvirksomhed.

Dvs. at jeg skal; udsende fakturaer til danske og udenlandske kunder, fakturere i udenlandsk valuta, holde lønregnskab, udtage likviditetsoversigt, integrere til min banks erhvervs-system (Jyske Bank), evt. lave forskellige betalingsbetingelser og desuden lave normal bogføring.

Hvilket økonomisystem skal jeg vælge? (gerne lidt argumentation for svaret)

Faktorer der er vigtige for mig er antallet af funktioner, mulighed for mange debitorer, fleksibilitet mht. senere udbygning, brugervenlighed og så selvfølgelig prisen.

På forhånd tak.
27. februar 2003 - 18:11 #1
Navision C5 Light lyder som et godt bud til det du skitserer. Har netop den fleksibilitet med hensyn til senere udbygning med f.eks. debitormodul, som du efterlyser.

Og så er det rimeligt let at komme i gang med, og understøttes af de fleste revisorer.

Ved ansættelse af nye medarbejdere er der en stor chance for at de har kendskab til C5, da det er det mest udbredte økonomistyringsprogram i Danmark.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. februar 2003 - 19:01 #2
C5 Light er såmænd godt nok. Men fra mange brugere lyder, at de har en "forbandet licenspolitik" forstået sådan, at hvis noget skal opgraderes eller udbygges, så koster det ekstra licenskroner. Som gør at C5 slet ikke er så "fordelagtig" som ved første øjekast.

Derfor valgte jeg Winfinans Small Business  www.winfinans.dk

Se iøvrigt Alle regnskabsprogrammer i DK
http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/oversigt.htm
Avatar billede raffar Juniormester
27. februar 2003 - 19:16 #3
Jeg har selv brugt SummaSummarum http://www.summarum.dk/ fra Stone's Software i Dk. Du kan se en demostration af alle features på hjemmesiden.
Det har virket godt og har alle nødvendige funktioner. Du har også mulighed for at downloade en prøve version som giver mulighed til 300 posteringer

Jeg har også brugt PC-Firma fra http://www.circuitdata.dk Kan varmt anbefales, men jeg er ikke helt sikker om det kan håndtære fremmede valuta.

Nogle af mine venner har købt et andet alternativ - Winfinans Small Business http://www.winfinans.dk/ er MS Access baseret og arbejder med Microsoft Jet Engine. Programmet er velegnede til mindre installationer i lokalnet. Kampagnepris i december, januar og februar kun kr, 2000,- excl. moms.
Jeg har desværre ikke hørt om deres erfaringer, men det er der måske andre der har

Jeg har mindst 5 bekente der arbejder med c5 og de er tilsyneladende alle enige i én antagelse - De er ikke tilfreds. Endvidere er det dyrt hvis man ønsker flere moduler/muligheder.

Det er selvfølgeligt dig der skal tage stilling til hvad du vælger og jeg vil opfordre til at du lige ringer til de respektive for at matche dine ønsker. Det er jo lidt irriterende at købe et produkt hvor der mangle en feature du ikke kan undvære.

Held og lykke med det nye firma.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. februar 2003 - 19:29 #4
Jeg har valgt Stellar Office. Der er ikke dyr og rimelig let at bruge. Jeg vil anbefale at du taler med din revisor om dette, da du skal arbejde tæt sammen med ham er det rimeligt vigtigt at det er et system han forstår og er tryk ved. Tal med ham og væl derefter.

Hvis du vælger et program som C5 skal du være opmærksom på at programmet kan utroligt meget, meget mere end du nogen sidne får brug for. Du skal også vide at deres licence politik er sådan at det hurtigt bliver dyrt for dig, f.eks. er der en begrændsning på 100 kunder og når du overskrider den skal du igen betale, ligeså er der andre begrændsninger.
Du skal også vide at det nok kommer til at koste dig ca en dag revisortid at få din C5 sat ordentligt op
Avatar billede mariaf Juniormester
27. februar 2003 - 20:53 #5
>Bufferzone> Hvis du har betalt en hel dag til revisoren for at sætte C5 op, så find en prof. næste gang. For den type virksomhed, som er er i spørgsmålet, snakker vi om 2-3 timer. Der er i øvrigt over 30.000 C5 i drift, og jeg kender ingen, der ikke er tilfreds, når først det er ordentligt sat op - men det er der nogle, der ikke er.
Licenspolitiken? Den udtaler jeg mig ikke om uden at min sagfører er til stede :-) Men husk at C5 sagtens kan håndtere bogholderi så store som 10 bogholdere - og det er altså store firmaer. C5 håndterer også fint små enkeltmandsvirksomheder, og har absolut sin styrke i handelsvirksomheder, som starter i det små og som gerne vil kunne vokse uden at skulle skifte system - det er nemlig dyrt!

C5 er et rigtigt godt valg for den proffesionelle virksomhed, men skal man starte i det små, ville jeg godt kunne forstå at man vælger Stallar eller winfinans - det er billigere i starten, og lukker man virksomheden efter et år eller aldrig bliver større end man starter, så er det er udmærket valg.
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
27. februar 2003 - 21:31 #6
C5 er alt for dyr !!
Prøv WINKOMPAS SQL for Windows.
Se http://www.winkompas.dk
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
27. februar 2003 - 21:31 #7
Winkompas starter ved 3000 kr.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. februar 2003 - 21:37 #8
mariaf>Jeg skriver ca. en dag. Selv har jeg ikke betalt, da jeg jo bruger stellar office. De kontakter jeg har, har brugt mellem 0 og godt en dag, afhængig af komplexitet og størrelse
Avatar billede christina-k Nybegynder
27. februar 2003 - 21:44 #9
Jeg vil foreslå WinKAS pro, det er det system jeg kender der er mest brugervenligt (også i deres prispolitik)ALLE moduler er integreret i WinKAS pro, hvilket gør det nemmere i hverdagen, du kan downloade en gratis demoversion på www.decom.dk - Lov mig ikke at vælge Navision - du gør dig selv en tjeneste i længden. God fornøjelse og held og lykke med virksomheden.
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
27. februar 2003 - 22:00 #10
Jeg vil give de andre ret, hvad angår C5 eller andrer af Navision' produkter = De er alt for dyrer.

Grunden til at du skal vælge Winkompas er at, det er nemt at bruge, og nemt at sætte op.  Programmet kan alt det du har brug for. Du kan fx. sende fakturaer via e-mail til kunder.
Prisen starter ved 3000 og slutter ved 22000 kr. for programmet, så kommer der lidt tilpasning til. Meget lidt.
Programmet kører via en SQL-server, hvilket ikke vil sige at du skal bruge en server. Men du kan godt bruge en alm. arbejdsstation. Der kan være flere bruger samtig
Da Winkompas kører på SQL, kan programmet integreres med næsten alle andre Windows programmer.
Hvis du skulle lave en virksomhed mere, kan du kører flere regnskaber i samme program, uden at skulle til at investerer særlig meget mere.
Hvis du skulle komme til at vælge C5, skal du være forbedret på en masse store udgifter til tilpasning programmet, hvilket kan tage meget langtid.

Du kan også læse om Winkomaps på http://www.fk-data.dk

Til dem som er trætte af at de skal betale dyre domme til Damgaard/Navision, så kan jeg sige at, man kan få en Komkurrentopgradering for under 10.000 kr. for programmet. Så for man en ubegrænset version til en værdie af 22.000 kr.
Og der er ligemeget hvilket regnskabprogram man kører med.

I kan kontakte VK Teknik & Data:
http://www.vktd.dk
mail@vktd.dk
Avatar billede nilfri Nybegynder
28. februar 2003 - 08:48 #11
Jeg synes, det ville klæde debatten, hvis mand/k spillede med åbne kort - i det mindste hvis m/k direkte arbejder fx. hos en producent af et af de nævnte systemer...

Der er ingen tvivl om, at jeg ville vælge C5 Light - det har jeg også selv gjort.

Det kan så meget, at det kan være svært at komme i gang med. Derefter er min erfaring, at man er rigtigt glad - og det er revisoren også.

Det og andre progs nævner jeg her http://www.nielsen-friis.dk/startselv.htm

Ja, jeg arbejder somme tider med Navision produkter ;-)
Avatar billede nesmoht Nybegynder
28. februar 2003 - 09:54 #12
Tak for alle jeres svar!

Efter at have spurgt mig omkring samt læst jeres indlæg er jeg nået frem til den erkendelse at de fleste systemer kan det samme (med eller uden udbygning) og at de er mere eller mindre brugervenlige.

Prisen og kendskabet fra revisor/bank er derfor i bund og grund der de store forskelle ligger...

Kan I derfor ikke fortælle mig hvor meget "jeres" system vil koste udfra mine kriterier fra hovedspørgsmålet? (I vil blive hængt op på det senere ;-))

Kender I til nogle (uafhængige) anmeldelser/tests af økonomisystemer på nettet?
Avatar billede nesmoht Nybegynder
28. februar 2003 - 09:57 #13
Det skal lige tilføjes, at jeg regner med at systemet skal kunne klare 500 kunder samt at 2 brugere skal kunne benytte sig af systemet. Handel med udlandet er meget vigtig (både valuta og forskellige betalingsbetingelser)
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
28. februar 2003 - 10:37 #14
nilfri -> Jeg arbejder ikke for de nævnte firmaer.
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
28. februar 2003 - 10:39 #15
nesmoht -> Winkompas kan sagten klare de ting du ønsker det skal kunne. Ingen problemer.

Og endnu en gang, jeg arbejder ikke for de nævnte leverandører, og for ikke noget for at sige de ting jeg har gjort.
Avatar billede heje Nybegynder
28. februar 2003 - 10:45 #16
Hej nesmoth.
At købe et økonomisystem mener jeg er en tillidssag, såvel som valg af revisor.

Med min egen erfaring og arbejde med økonomistyringssystemer, mener jeg din største opgave er at finde et system som for dig, for det første dækker jeres behov og herefter undersøger anskaffelsesomkostningerne og ikke og forglemme årlige omkostninger.

Navision/C5 er et udemærket produkt (målt på salgsantal) men undskyld mig en meget dyr løsning. Jeg fornemmer også det klart ikke er særlig brugervenlig set udfra de spørgsmål der altid florerer bl.a. her på Eksperten. Toppen for hvor meget de løbende omkostninger på dette produkt kan aldrig udregnes på forhånd, grundet deres licenspolitikker, restriktioner, databasebegrænsninger, modulopbygninger mv. mv. For hver eneste linie du bogfører, koster det databaseplads som du skal betale for, og ikke at forglemme, at man sjældent selv er i stand til at vedligeholde og opdatere produktet. Dette betyder dyre konsulenttimer og følge deraf.

Alternativt har du en masse mindre softwarehuse at vælge imellem, og her vil jeg anbefale du undersøger hvad de kan tilbyde. Hos de fleste kan du rekvirere en gratis demo.

Undersøg hvad de faste omkostninger kontra de løbende omkostninger bliver.
Kan de lave en demonstration for dig?
Er der begrænsninger i datamængde?
Hvilke muligheder har du selv for at arbejde med produktet udover daglig bogføring. Her tænkes udarbejdelse på layouts/fakturaer mv mv.
Kan jeg få hjælp til opsætning og daglig bogføring?
Er der kursus-/konsulenthjælp at hente?
Kan min revisor også benytte produktet når han har følgende økonomisystem:...?!
Hvad koster hotline og hvad er typisk svar tiden? Foregår besvarelsen pr. mail eller kan du få personligt hjælp?

Inden du kontakter de enkelte softwarehuse vil jeg anbefale du (som ovenfor) fortæller hvilken type virksomhed du har og hvilke forventninger du har til fremtiden. De vil evt. være behjælpelige med at udregne hvad din anskaffelsespris/løbende omkostninger, vil være nu og på sigt?

Brug dem som sparringspartner udfra dine versioner i fremtiden med henblik på økonomistyring. Kan du IKKE få svar på bare nogle af ovenstående spørgsmål, er spørgsmålet, om de er værd at arbejde med :-)
Avatar billede nesmoht Nybegynder
28. februar 2003 - 11:46 #17
Tak for jeres hjælp alle sammen - jeg har fordelt de pointene ud...
Avatar billede coltau Juniormester
28. februar 2003 - 11:51 #18
Valutastyring/Lønstyring/Netbanking

Jeg kan forestille mig at ovennævnte ting bliver dyrt med C5 og tvivler på at andre regnskabsprogrammer overhovedet kan det hele.

WinKAS pro kan håndtere ovenstående ting og er rimelig i pris. Priser kan ses her: http://www.decom.dk/erhverv/priser.asp

og ja jeg arbejder hos firmaet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. februar 2003 - 12:48 #19
Forstår godt coltau's argumentation, når har arbejder hos firmaet.  :)

Jeg har en ældre C5 Light som jeg IKKE vil opgradere.
En overgang udførte jeg nøjagtig det samme i C5 og i Winfinans for at sammenligne. Og Winfinans belv det fortsættende system.
En demo koster 196,00 kr.

En tillidssag, ja ofte. Nogen kan bedst li' datteren og andre kan bedst li' moderen. Tak for point, og ønske om at I kommer godt i gang med økonomistyring/bogholderi.
23. november 2020 - 14:59 #20
Jeg er med på at det er en gammel tråd det her, men da jeg kan se, at tråden stadig er synlig på Google, ville jeg lige nævne nogle af regnskabsprogrammer, som er meget brugt her i 2020.

Dinero - er primært for små- og mellemstore virksomheder, som ikke har store og avancerede krav til regnskab. De fleste kan nøjes med gratis-versionen, men der findes også betalt version.

E-conomic - er det naturlige valg, når Dinero bliver for simpelt. De har bl.a. telefon support og mere avancerede funktioner, som gør det til et mere oplagt valg, til mellemstore og store virksomheder.

Disclaimer: Jeg arbejder for Dinero.