Avatar billede runeba Nybegynder
26. februar 2003 - 10:25 Der er 10 kommentarer

problemer med adgang til HD i win2k

Hej,
jeg har nogle filer liggende på en gammel harddisk, som jeg gerne skal have adgang til igen (og har haft så sent som for 3 måneder siden) - men selvom hd'en bliver genkendt automatisk under boot, og windows også har installeret en driver til den, så optræder den ikke på listen over drev under 'Denne computer' og har ikke fået tildelt noget drev-bokstav??
hvad er galt - og hvad kan jeg gøre?
mvh
RB
Avatar billede di8leva Nybegynder
26. februar 2003 - 10:28 #1
Prøv højerklikk på "Denne Computer" og vælg "Administrer"
Vælg sedan "Computeradministration->Lager->Diskhåndtering" og se hvis du kan gøre noget der...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 10:37 #2
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 10:38 #3
det skyldes sikkert at du har skiftet hardwaren (HDD), derfor genkender Win2k den ikke så prøv med Repair.
Avatar billede runeba Nybegynder
26. februar 2003 - 10:42 #4
di8leva > her optræder mit ekstra-drev heller ikke
retaxes > tager det ikke en krig? jeg har tænkt mig at omformaterer mit C-drev og geninstallere windows en af dagene, så jeg tror hellere jeg vil vente indtil da
Avatar billede runeba Nybegynder
26. februar 2003 - 10:43 #5
retaxes> jeg kunne nemt insætte den og brugte den i en måneds tid i december - da havde windows ingen problemer med den...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 10:55 #6
har du installeret programmer i  mellemtiden?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 10:56 #7
repair med Win2k tager ikke så lang tid, højst en ½ times tid.

mere for at konstatere om det hjælper.
Avatar billede runeba Nybegynder
26. februar 2003 - 11:25 #8
jeg giver det et forsøg, og ser om det gør nogen forskel
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 11:29 #9
ja, det er jo altid interessant at se om det har den ønskede virkning, jeg bruger det selv når jeg skifter et eller andet hardware og her virker det altid.
Avatar billede runeba Nybegynder
04. marts 2003 - 15:29 #10
virkede ikke - der er nok et mere grundlæggende problem med min disk, desværre - men pyt, den er 10 år gammel og jeg har blot få filer, jeg skulle bruge på den...
tak for forslaget, anyway.