Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 08:26 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

"Non Windows-XP disk" under boot

Jeg et Soltek SL75 KAV bundkort (REV F1) og har lige flash'et BIOS'en (til REV Q11) for at kunne sætte en AMD Thoroughbred XP 1700+ CPU i.
Selve BIOS-opdateringen gik fint, men da jeg samtidigt havde købt noget mere RAM, og skulle installere det. RAM-soklerne på mit Soltek er ikke de bedste i verden og det krævede en del genstarter (dvs. "tænd" og "check post", "check RAM-optælling" og derefter "sluk med det samme"), før det virkede. Da det så endeligt lykkedes og jeg bootede, så siger maskinen "Non Windows-XP disk" på mit D:-drev (som ligger på en seperat harddisk).
Jeg har efterfølgende prøvet at sætte CPU'ens hastighed ned, men det hjalp ikke.

INDEN jeg går ind i min nye BIOS og vælger "Load factory settings", vil jeg først finde ud af flg.:

Jeg går ud fra, at det er MasterBootRecord'en, som er røget sig en tur, men er der egentligt en måde man kan redde den på?

Jeg kører med WinXP SP1 og har flg. maskine:

Soltek SL75 KAV Rev F1
512 MB SD-RAM PC 133
1 Fujitsu HD 2.1 GB (Primary Slave. Det er den, der ikke længere er en Windows-XP disk)
1 Quantum Fireball HD 5.1 GB (Primary Master. Indeholder C:-drevet og virker fint)
Avatar billede jimse Nybegynder
25. februar 2003 - 08:31 #1
Prøv at boote på din xp-cdrom og vælg repair med consol, så skulle du få mulighed for at reparere din mbr.
Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 08:36 #2
Kan jeg bruge XP CD-ROM'en til at reparere med, selvom jeg har opdateret til Service Pack 1?
Avatar billede jimse Nybegynder
25. februar 2003 - 08:38 #3
Ja! det vil jeg mene, men det kan være du bliver nødt til at efterfølgende at lægge den på igen.
Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 08:43 #4
Jeg prøver lige og vender tilbage senere på ugen...
Avatar billede jimse Nybegynder
25. februar 2003 - 08:44 #5
Ok.
Avatar billede cosmikathu Nybegynder
25. februar 2003 - 09:18 #6
Hvis du har mulighed for "boot from cd-rom" så gør det. Indsæt windows Xp cd. Og lad den indlæse. Jeg har haft et lign. prob. Mit tilfælde lavede den mange sjove ting. Den gik ind i windows XP installation hvorefter den bad mig om at geninstallere winxp. Ikke lige det fedeste tænker man når man har omkring 100gb liggende man egentlig ikke har i sinde at miste. Mirakuløst nok overskrev den bare den eksisterende winxp og lod mine data og programmer være intakte.
Måske er det en mulighed - såfremt din BIOS tillader "boot from CD" og din winxpCD har boot-info på sig.
Held og lykke.
Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 09:20 #7
Jamen, min MBR på Boot-partitionen fejler intet, så det virker umiddelbart noget drastisk at geninstallere WinXP!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2003 - 09:51 #8
"Non Windows-XP disk" tyder nu engang på at det netop ER din Master Boot Record den er gal med, så prøv som der bliver foreslået. En repair ødelægger intet i opsætning m.m. så den er rimeligt sikker.
Avatar billede peet-49 Novice
25. februar 2003 - 09:58 #9
Du har vel ikke glemt en diskette i drevet?
Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 10:11 #10
Haha...nej, jeg har desværre IKKE glemt en diskette i mit D:-(!!!)drev, hahahha... :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2003 - 10:14 #11
Inden du laver repair, så prøv denne diskette: http://www.friserverplads.dk/stigers/ezboot_disk.exe

EZ Boot is a utility designed to help resolve NT based operating system boot problems. If you ever tried to boot into your operating system only to be presented with an error like:
•NTOSKRNL.EXE errors

•NTLDR errors

•NTDETECT errors

•HAL.DLL errors

•Boot lock ups

In most situations you would end up re-installing. There is a manual process to repair these boot files. Most users are unaware how to do this or it is to complicated. That is why EZ Boot was created. Boot to the diskette and choose your operating system. EZ Boot will also ask where your operating system is installed (default directory or you can specify). The the diskette will modify itself into a full working boot disk designed for your operating system. Reboot the system again using the same diskette and if it work you will now be in you operating system. All you have to do now is run the file EZFIX.EXE found on the floppy disk and it will repair your hard drive files automatically. Take the disk out and your fixed. Enjoy!

Currently EZ Boot supports the following:

•Windows NT4.0 Workstation

•Windows NT 4.0 Server / Terminal

•Windows 2000 Professional

•Windows 2000 Server / Advanced Server

•Windows XP Home

•Windows XP Professional

•Windows XP Server / Advanced Server

•EZ Boot will work in any partition environment (FAT 16, 32, or NTFS).

•EZ Boot will only work on IDE hard drives at this time.

NOTE: Because the disk modifies itself to meet your needs it will no longer be the same EZ Boot diskette you created. If you need to make another EZ Boot diskette simply run the boot disk maker program you downloaded
Avatar billede cp1 Nybegynder
25. februar 2003 - 15:53 #12
<john_stigers> exe filer på friserverplads køre af lo.. til har selv plads der,men hvis man lægger skidtet op som zip eller rar kører det...bare en tanke
Avatar billede nutman Nybegynder
25. februar 2003 - 16:00 #13
Har selv lige skaffet det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2003 - 17:56 #14
cp1> ok - det tager jeg til efterretning :)
Avatar billede nutman Nybegynder
17. marts 2003 - 09:51 #15
Det virkede at lave en Win98 boot disk og køre SCANDISK fra denne på den defekte disk.
Utroligt, at WinXP's egen CHKDSK ikke kunne klare denne sag!!!