Avatar billede kainunicorn Nybegynder
24. februar 2003 - 15:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med genkendelse af HD fra WIN 2000

Jeg har haft nedbrud af win 2000 (jeg fik slettet noget filer jeg ikke skulle og fik fejl "ntldr mangler").
Jeg har 2 HD, (A) en med styresystem, programmer mv. og (B) en til sjov og pjank (Spil, shareware, mp3 mv.) begge med formateret med ntsf.
Jeg har prøvet at genoprette win 2000 men rep. funktionen på win 2000 cd-rom kunne ikke finde win 2000 (rep funk. kan kun læse fat32 ikke ntsf ??) skrev at både (A) og (B) enten ikke var formatert eller beskadiget.
Jeg fik formateret (B) og prøvede at lægge win 98 ind, virkede halvt, derefter win 2000 virkede heller ikke optimalt, tilsidst fik jeg formateret med ntsf og installeret win XP som fungerer men, disk (A) kan den ikke genkende. Jeg får at vide at disk (A) ikke er formateret.
Hvordan kan jeg få XP til at læse dataerne på (A) (skal jeg afinstallerer XP og installerer 2000 igen eller hvad?)
Avatar billede serverservice Praktikant
24. februar 2003 - 15:32 #1
Prøv at gå i "disk håndtering" og kør scandisk på den dårlige disk.
Hvad lå på A , OS osv?
Avatar billede kainunicorn Nybegynder
25. februar 2003 - 16:39 #2
(A) var (er) delt i en disk på 2 GB og en disk på ca 74 GB:
På 2 GB disken lå win 2000, som jeg fik ødelagt, på den anden lå Office pakken, e-mail, dokumenter, ect. De var formateret med NTSF.
Jeg har ikke scandisk installeret i XP og kan ikke finde det på XP-cdrommen.
Avatar billede serverservice Praktikant
25. februar 2003 - 16:50 #3
Du kan køre scandisk ved at højrekikke på drevet - tools....

Er harddisk A ok? find evt. tools på HD producentside til at teste med. og installer aifa til at checke din HD.
http://www.softpile.com/Utilities/System_Tools/Review_14688_index.html
Avatar billede kainunicorn Nybegynder
25. februar 2003 - 22:28 #4
Hvis jeg højre klikker på drevet, og prøver at køre fejlsøgning, sker der ingenting, Når jeg trykker på "start undersøgelse" sker der ingenting.

Jeg har downloadet et dianostiseringsværktøj fra producenten, og efter en grundig scanning af drevet blev der ikke fundet nogle fejl, så drevet er OK.

Jeg har installeret aifa, der siger at drevet er på 76 GB og partitions type er FAT16 ??. Ligger der en mulighed for at lave en regulær test af HD i aifa?`
Avatar billede serverservice Praktikant
25. februar 2003 - 23:16 #5
soory - det hedder aida.
Men prøv det her som du kører fra en boot disk , det kan også repair.
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Hvis du ellers kan loade hele disken i bios burde du kunne køre en Repair