Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 19:40 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Problem med diskettedrev

Jeg har et problem jeg ikke er stødt på før - måske en udfordring for en ekspert...

Fejl:
Der er ikke adgang til a-drevet "adgang nægtet"
Styresystem win98

Forsøgt afhjælpning:
Udskiftet a-drev - uden resultat
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. februar 2003 - 19:41 #1
har du prøvet at vende kablet.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. februar 2003 - 19:41 #2
Har du prøvet i DOS ?
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 19:49 #3
Har du skiftet kabel, eller er problemet bare kommet uden ad du har lavet noget?
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 19:49 #4
ad=at
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 19:51 #5
Fromsej
Jeg har prøvet i DOS

Loadet
Det kan ikke lade sig gøre - der er kun én måde kablet kan sidde på.
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 19:52 #6
Hvad siger bios, er der et drev der?
Avatar billede geforce3 Praktikant
23. februar 2003 - 19:53 #7
Har du tjekket det ikke bare er disketten den er gal med?:o)
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 19:53 #8
Nej, jeg har ikke skiftet kablet - jeg har fået pc-en udefra og skulle løse et problem med diskettedrevet. Jeg kan så bare ikke rigtig finde fejlen ;0)
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 19:54 #9
har du sat det yderste stik på kablet til drever eller har du swappet A&B drev i bios, har du husket at enable floppyen i bios.
Kablet kan være defekt eller drevet, især hvis lampen lyser konstant.
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 19:54 #10
Geforce3
Det har jeg checket - det ville have været for pinligt at spørge jer hvis det blot var en diskettefejl...
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 19:58 #11
http://www.7volts.com/aftertwist.jpg
Det er det rigtigt kabel der sidder i, ikk´?
Har netop siddet og rodet med samme problem, jeg var ikke lige opmærksom på at kablet skulle være som billedet her viser.
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. februar 2003 - 20:02 #12
oldenburg > sådan er det desværre ikke altid!!!

jeg har óplevet det mange gange at folk har sat det forkert .. på min egen maskine er det enda muligt.
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 20:07 #13
Backside
Drevet er enablet i BIOS
Kablet er magen til det billede du linkede til, jeg vil dog lige prøve at bytte det ud med et andet magen til, blot for at udelukke kabelfejl...

Retaxes
Floppylyset lyser konstant trods udskiftningen af floppodrevet.
Kabelstik går direkte mellem floppy og bundkort
Swappet a&B drev ? Hvad mener du?
Floppy er enablet i BIOS
Avatar billede riversen Nybegynder
23. februar 2003 - 20:08 #14
hvis den lyser konstant ER kablet vendt forkert
Avatar billede proc Nybegynder
23. februar 2003 - 20:13 #15
Gå lige din BIOS grundigt igennem - i mange nye BIOS er et faktisk muligt at sætte read-only på floppydrevet!
Der er ikke rigtigt nogen standard for hvor det gøres, nogle gange er det under standard, andre gange under advanced, chipset eller pheriperipals. Og for at gøre forvirringen større har jeg endda set det det benævnt "FDD mode 3"...
Ellers er der jo muligheden, at kablet sidder én "tand" skævt - eller vender "på hovedet" dvs. med drevenden i bundkortet og bundkortenden i drevet. Kablet skal sidde, så det lille stykke der er tvistet sidder lige før drevet - og med farvemærkningen på ben 1 i begge ender...

Faktisk kan du også have virus! Jeg har en enkelt gang oplevet en virus, som blot låste for adgang til floppy- og CD-drev og så ellers smadrede NAV.exe, så der ikke var virusscan...

Men det behøver ikke være vira. Flere gamle spil (og et par andre gamle programmer) kræver - og laver via autoexec.bat - eksklusiv adgang til floppydrevet for at håndtere en licensfil her...
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 20:15 #16
Kablet er vendt.

Der er ikke adgang til A:\
Enheden er ikke klar
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 20:16 #17
på de nyere drev skal kablet vende samme vej som på HDD, det farvede bånd skal vende mod ben 1, nærmest strømstikket på floppyen.

I bios har man mulighed for at bytte om på A & B drevet, f.eks. hvis man bruger det midterste stik på floppykontrollekablet.
Avatar billede proc Nybegynder
23. februar 2003 - 20:17 #18
Havde ikke lige læst den foregående - den kom mens jeg skrev. Ja, kablet er vendt forkert! Eller også er det forskudt...

Jeg har en enkelt gang oplevet samme fejl, som forsvandt ved at afmontere drevet, boote en enkelt gang og så montere drevet igen...
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
23. februar 2003 - 20:19 #19
hvis kabel med twist vender rigtigt og strømstik sidder rigtigt i
og det er enablet i bios. kan det tænkes controler der defekt.
har du ikke et andet fdd drev du kan teste med for at udelukke om
fdd drev er ok.
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 20:26 #20
tbr-doa>> Der står i spørgsmålet er drevet er skiftet.
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
23. februar 2003 - 20:29 #21
sorry so må controller værre defekt det sker jo
Avatar billede backside Nybegynder
23. februar 2003 - 20:36 #22
Har for et års tid siden siddet med det samme i en hel weekend.
Havde 4 drev liggende, da jeg havde prøvet med 3 forskellige uden held gav jeg op.
Dagen efter kom en kammeret forbi med et andet drev, så kørte det.
Ud af de 4 drev jeg selv havde var 3 defekt, og lige netop de 3 jeg havde prøvet med. For øvrigt første gang jeg oplevede et floppy drev der var defekt.

Altså, prøv lige med et 3´de drev for en sikerheds skyld.  *G*
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 20:40 #23
En kort opsummering...

Kablet sidder korrekt
Floppyen er enablet i bios

Jeg har endvidere forsøgt udskiftning af floppy ( begge FDD´s lyser konstant )

Jeg begynder at tro på at det er controlleren det må være galt med - jeg stiller nyt spm om kort tid vedr. dette.
Foreløbig tak for hjælpen

I må deles om points ;0)
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
23. februar 2003 - 20:41 #24
ja man har mange gange en masse defekt eller periodisk defekt
liggende, detgiver ikke andet end problemer.