Avatar billede clokspl Nybegynder
23. februar 2003 - 18:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lange filnavne i DOS?

Der er gået kludder i fat partitionen på min ene harddisk, og windows lukker ned hvis jeg har den koblet til. Men DOS kan godt læse data fra drevet, så jeg vil backup'e den vej fra.

Jeg har fundet gode gamle NC frem og har sådan set kun det problem at jeg ikke kan se hele filnavnet på filerne. Det typiske i DOS, med f.eks. "norton~1" i stedet for "norton commander". (8 char i stedet for 255).

Mit spørgsmål er så om der er en måde at få hele filnavnet vist???
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:29 #1
Det er der ikke.
Du må nøjes med "korte filnavne".
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:30 #2
Der findes nogle tools der kan læse lange filnavne. Men jeg har ikke set nogle der kan gemme lange filnavne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2003 - 18:31 #3
Hent en Knoppix CD - det er Linux. Med den kan du formentlig kopiere
med de lange filnavne. Den booter fra CD-en.

http://www.knopper.net/knoppix/
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:34 #4
Eller sæt harddisken over i en anden computer og håb på at der ikke er gået for meget "fat" tabt :-)
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:38 #5
Avatar billede clokspl Nybegynder
23. februar 2003 - 18:41 #6
Hej Erik

Det ser ud som en fiks idé! Men har Linux problemer med fat partitioner med fejl i tabellen? Hverken windows, scandisk eller partition magic vil kendes ved den!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2003 - 18:44 #7
Det vil jo vise sig :) Jeg har brugt Knoppix til at redde en
harddisk i et par tilfælde, men jeg har ikke undersøgt hvor slemt
det stod til. Jeg FTP-er blot de vigtige kataloger over til en
anden maskine.
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:46 #8
Jeg har lige testet det fra sourceforge - og det virker faktisk (med fat32).

Mon så ikke du kan kopiere over på en diskette ?

Men du får det ikke til at virke med NC.
Avatar billede clokspl Nybegynder
23. februar 2003 - 18:49 #9
skal lige ha' hentet Knoppix, tager lige tre en halv time... men jeg ser på det.
Avatar billede clokspl Nybegynder
23. februar 2003 - 23:41 #10
OK

Jeg har prøvet soreno's ide med long file names, og ja det virker... men ikke specielt godt. Det er meget besværligt at bruge, da jeg skal flytte en den. Men tak for hjælpen anyway.

Knoppix derimod er noget af det lækreste jeg længe har set, det er yderst brugbart og det fungere som en drøm.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede cp1 Nybegynder
25. februar 2003 - 20:10 #11
knoppix er for vildt :))ats at man ka køre et helt linux system fra en cd-rom...surfer lige nu med knoppix :))
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 15:44 #12
fab