Avatar billede dm_mx Nybegynder
23. februar 2003 - 13:41 Der er 14 kommentarer

Dymanisk menu

Hej Alle,

Sidder lige med følgende hovedpine :

Vi har en menu der består af 20 punkter(kategorier) der alle bliver redigeret/kaldet fra databasen.
Disse kategorier skal samles i hovedpunkter og underpunkter, i stil med :

kategori 1
underpunkt 1a
underpunkt 1b
underpunkt 1c

Kategori 2
underpunkt 2a
underpunkt 2b
underpunkt 2c

osv.

Når siden bliver kaldet skal "kun" hovedpunkterne listes for at giver brugeren overblik. Når denne så trykker på et punkt, skal menuen "vokse" så alle underpunkterne for det valgte hovedpunkt bliver listet. - Uden at hele siden skal loades påny (ASP)

"Piece of cake" siger de fleste - MEN menuen skal være dynamisk, dvs at vi via databasen skal være i stand til at udvide/redigere i kategori oversigten.

Er der en der har løsningen ?
Avatar billede askhoej Praktikant
23. februar 2003 - 13:46 #1
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2003 - 15:46 #2
Det, at en database skal kunne redigere i oversigten, er jo kun et spørgsmål om lidt serverside-programmering. Spørg i PHP/ASP-kategorien, hvis du er i tvivl.
Scriptet, du skal bruge, får du ved at søge på "foldemenu" her på Eksperten.
Avatar billede dm_mx Nybegynder
23. februar 2003 - 16:14 #3
Askhoej,

Jeg kigger lige på linket - umiddelbart kan det måske bruges (Hans database eksempler)

Phoenixv - du misforstår.

Problemet er ikke at hverken kalde databasen, eller få listet resultatet fra kaldet. Problemer er at skabe en dynamisk menu, der eks. kan lave drop down uden at hele siden skal kaldes på ny. (JAVA)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2003 - 18:14 #4
Nope, du misforstår. For det første er Java ikke det samme som JavaScript - faktisk langt fra.
For det andet; hvis du kan lave kaldet fra databasen, er det ingen sag at få det skrevet ud i scriptet. Med et script, der fungerer, og lidt kendskab til serverside-programmering kan det klares uden problemer.
For det tredje er en drop down ikke en menu, der "vokser".
Avatar billede dm_mx Nybegynder
24. februar 2003 - 00:21 #5
Phoenixv,

Anwyay - hvem der misforstår hvad kan øjensynligt debatteres ud i det ekstreme.

Fakta er at problemet endnu ikke er løst - uagtet om det er Javascript eller ej en menu der vokser.

Hvis du har løsningen på denne menu problematik uden at siden skal kaldes igen så ser jeg gerne et løsningsforslag.

ASKhoej - jeg/vi har nælderne nede i eet af eksemplerne fra dit link. - Det er ikke løst endnu.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2003 - 14:51 #6
Det kommer an på, hvilken slags menu, du vil have.
Avatar billede dm_mx Nybegynder
24. februar 2003 - 20:26 #7
En menu, hvor menupunkterne stammer fra databasen, hovedpunkter og tilhørende underpunkter.

Ved load skal kun hovedpunkterne vises - et klik på een af hovedpunkterne skal vise de tilhørende underpunkter nedenunder hovedpunktet - og over næste hovedpunkt.

Denne visning (dropdown) skal kunne ske uden at hele siden skal kaldes.
Avatar billede dm_mx Nybegynder
25. februar 2003 - 12:21 #8
Vi arbejder stadigvæk på en løsning!
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 15:41 #9
Det er IKKE en dropdown menu, men derimod en ganske normal "foldemenu" (som det efterhånden kaldes herinde på Eksperten).
Søg på "foldemenu" og I vil finde et ganske enkelt script, der ikke kunne være nemmere at sætte op. Vha. en lille smule serverside-sprog kan det sagtens laves dynamisk.
Avatar billede dm_mx Nybegynder
05. marts 2003 - 21:56 #10
Vi har ikke fået løst problemet endnu
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2003 - 18:28 #11
Jeg skal nok hjælpe, så snart jeg kan se spørgsmålsteksten! :)
Avatar billede dm_mx Nybegynder
07. februar 2004 - 13:49 #12
Vi har ikke fået løst problemet endnu - vi har indtil nu blot ignoreret dette
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2004 - 17:41 #13
Prøv at læse min tutorial her:
http://www.phoenixv.dk/artikler.html ("Foldemenu med DHTML").

Ellers kan jeg kun gentage: Søg på Eksperten efter "foldemenu".
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2004 - 17:41 #14
... og vis noget midlertidigt kode, når du har prøvet ad.