Avatar billede charlesdalton Nybegynder
21. februar 2003 - 14:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Print jobs til en NT 4.0 server i en windows 2000 netværk

Jeg bruger en windows NT 4.0 server som print server i en windows 2000 netværk.
Jeg logge på en windows XP client som administrator og installere printeren som en lokal printer med en lokal port \\severnavn\printernavn. Jeg udskiver en test side, alt er OK.

Når jeg prøve at udskriver fra Word, eller andre programmer virker det ikke.

What is wrong?

med venlig hilsen

Charles Dalton
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2003 - 14:22 #1
Har du lagt W2K/XP driveren på din NT4 server, eller kører du med ren "NT4/2000" driver.

Jeg har en grum erfaring med, at en "NT4/2000" driver laver grimme ting, når den kører på den måde som du beskriver....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2003 - 14:29 #2
Wrøvl - når du skriver du installerer den som lokalprinter, kører den jo ikke via NT4 printserveren. Så er der heller ikke problemer med driveren.

Så er jeg bange for at jeg ikke har idéer, uden flere informationer.

Du må få et printjob i printerkøen. Hvad siger det job? - status?
Kommer der en fejlmelding?
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2003 - 00:33 #3
Hvis du udskriver fra en w2k station skal det være via en w2k driver. den findes vist ikke i NT?
så fjern den oldnordiske nt prinserver og install en w2k, hvis det skal virke ok!
Avatar billede charlesdalton Nybegynder
24. februar 2003 - 08:37 #4
Ja, jeg få et printjob i printkøen. Fejmelding er: Print error.

mvh
Charles Dalton
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2003 - 12:41 #5
Jeg er stadig lidt forvirret over din opstiling.

Du skriver du bruger en NT4 som printerserver.
Og du skriver at du har installeret printeren lokalt på en XP klient.
...og så kører du Win2000 netværk.

Hvordan kører du printeren både på en NT4 printserver, samtidigt med at den er installeret LOKALT på en XP?

Enten er den installeret direkte som lokalprinter på en XP klient, eller også er den installeret lokal printer på en NT4 maskinine (og dermed som en netværksprinter på XP klienten).

Eller også det helt 4, nemlig at printeren har sin egen netværks adapter (printserverboks), og du dermed har installeret lokalt på BÅDE XP og NT4 maskinen.

Uanset hvad, lyder det som om at løsningen skal findes under "PORTS" fanebladdet under printer properties. "Printer Error" dækker over en generel fejl, og hvis vi snakker ovenstående forvirring, lyder det lidt som om det ikke er den rigtige "port" der er sat op.

Prøv at uddybe lidt, hvordan setuppet er...
Avatar billede charlesdalton Nybegynder
24. februar 2003 - 12:50 #6
Den XP client er en del af en Windows 2000 domain.
For at printeren følge maskinen og ikke brugeren, er printeren installeret som en lokal printer men med porten \\severnavn\printernavn (og ikke LPT1) så at printjobs er omdiriget til print serveren (som er en Windows NT 4.0 machine).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2003 - 13:20 #7
Okay - så er jeg med. Smart trick i øvrigt - det kunne muligvis løse nogle af mine egne overvejelser for fremtiden....

Men hvis du kan skrive en testside ud fra printer properties dialog boksen, burde kommunikaitonen jo være i orden.

Min første overvejelse gik på, om DNS nu også fungede ordentligt. Man kan jo, for at være helt sikker, bruge IP adressen i stedet. Men min egen hurtige testopstilling viser, at det virker. Så langt så godt.

Men at programmer ikke kan printe mere avancerede jobs ud, lyder underligt.

Jeg tror mest, at jeg er tilbage ved driverversionerne. Det er ikke sådan at det er en PCL5e driver der ligger på NT4 serveren, mens du på XP maskinen kører med en PCL6 driver? (eller PostScript driver...?).

Jeg kunne forestille mig at forskel på driverversionerne kunne give sådanne problemer...

Og så igen ikke - for "Printer Error" kommer mig bekendt ikke af driverproblemer, men fra kommunikations problemer. Og det var jo allerede på XP maskinen at den fejl kom.

Ergo - jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvad problemet skulle være. Mit bedste råd er nok, at du skal prøve at tjekke driverne på begge maskiner, og sørge for at de er af samme version.

Går alt galt, kan du prøve universal tricket, at slette printeren fuldstændig fra XP maskinen og geninstallere den.

Når jeg skriver fuldstændigt, indbefatter det at slette de driverfiler, der optræder på testsiden (som du heldigvis kan skrive ud), samt en komplet oprydning i registreringsdatabasen. Søg på printernavn og printermodel, og slet alle referencer til printeren. Genstart maskinen, og installer på ny. Det afhjælper 90% af mine "umulige" fejl.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2003 - 14:39 #8
Prøv eventuelt at installere XP driveren på NT4 serveren.

Fremgangsmåden er her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263090&

Så er du sikker på at NT4 serveren har den rigtige driver...
Avatar billede charlesdalton Nybegynder
13. april 2004 - 21:24 #9
Jeg fik problemet løst af Brothers help desk! Tak for indsatsen.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. april 2004 - 21:54 #10
det var vist også på tide ? men hvad blev løsningen så?