Avatar billede dvan Nybegynder
20. februar 2003 - 23:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ram pc 2100 eller 2700.

Hejsa...
Jeg har lige købt et lidt ældre motherbord og en cpu jeg har resten pånær ram...
Og her kommer så spørgsmålet :
Hvor stor forskæld er der egentlig mellem pc 2100 og pc 2700?
Det skal lige siges at jeg har købt en ulåst atlon xp... så jeg regner med at skulle overcloke både ram og cpu...
Hvad skal jeg gå efter ?
Avatar billede beef12 Nybegynder
20. februar 2003 - 23:51 #1
2100 = 266 Mhz FSB
2700 = 333 Mhz FSB

Hvis jeg nu husker rigtigt...
Avatar billede dvan Nybegynder
20. februar 2003 - 23:55 #2
Ja ok...
undskyld jeg er ikke så sej til at formulere mig...
jeg mener sådan ydelsesmæsigt...
Og hvad der er værd at købe hvis man skal overcloke
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 00:04 #3
"...købt et lidt ældre bundkort"  -  Så er det sikkert kun 133MHz på systembussen og dvs at du ikke kan udnytte mere end DDR266 RAM, PC2100.
Forskellen teoretisk er 25%. Du kan købe PC2700, hvis du senere regner med at få et bundkort med chipset, som understøtter det.
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 00:06 #4
Jeg har et bundkort der understøtter PC2700... så gammelt er det heller ikke... men det er max for det...
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 00:12 #5
Teoretisk overførsel MB/s
DDR266  133x2x(64/8)=2128
DDR333  166x2x(64/8)=2656. Forskel 25%.

Der overføres data to gange pr. clockslag på en 64 bit bred bus.
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 00:14 #6
ok så det kan godt betale sig at betale mere for 2700 ram...
Men hvad er så godt ? og lad nu være med at sige samsung, for det kan jeg godt læse på www.edbpriser.dk men ud over dem ?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 00:14 #7
OK, understøttrer boardet PC2700 bør du naturligvis gå efter det hurtigste. 25% er en pæn forskel.
Avatar billede uffekat Nybegynder
21. februar 2003 - 06:35 #8
Forskellen på de to typer RAM er ikke noget særligt.
Selvom der teknisk set skulle være 25% forskel, skal du ikke regne med at få 25% hurtigere RAM ved at købe PC2700.
Men jeg ville alligevel foreslå PC2700, for hvis du skal have nyt Motherboard engang, er det mere sandsynligt at du så vil kunne bruge dine 2700 RAM stadig.
Håber det hjalp. Hvis du ikke allerede har købt dem:D

-Mujave
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 09:14 #9
Forskellen i ydelse på RAM er max 3-5%
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 10:46 #10
Ok...
Takker Uffekat det var rart at få på plads :)
Men hvilke skal jeg så købe ? hvis nu jeg har besluttet mig til at købe pc2700 og der skal være 512 af dem ?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 10:53 #11
Køb det der er billigst. Er det 2x256 MB er det fint nok.
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 10:56 #12
Jammen jeg er sq bare lidt bange for dem der hedder noname :) og er det ikke smartest at købe dem i en 512 klods...
Avatar billede hub Nybegynder
21. februar 2003 - 10:58 #13
Det kan ikke betale sig at spare småpenge på ram. Defekt ram kan give kæmpeproblemer..
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 11:03 #14
ok... men jeg har lidt kig på 512 MB DDR2700 Tech-Trade    til 599,00 på shg.dk er de noget værd?
Avatar billede hub Nybegynder
21. februar 2003 - 11:08 #15
Det er svært at sige.. sandsynligvis er de OK og hvis du køber dem pr. postordre, har du 14 dages fortrydelsesret og kan bare returnere dem uden at skulle diskutere, hvorvidt de er defekte eller ej.Jeg kæber altid Samsung eller Kingston. Der er aldrig problemer og jeg har købt virkelig meget ram gennem årene.. (Defekt ram viser sig altid under installationen af 2000 eller XP)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 11:15 #16
Jeg har altid købt den billigste RAM jeg kunne finde, og har aldrig oplevet problemer.
Avatar billede dvan Nybegynder
21. februar 2003 - 11:16 #17
ok hvad hedder de så... dem du har købt sidst ex...
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 11:25 #18
Jeg har lige købt herfra, men da kostede de 349 kr. Det var dog ikke til mig selv, men en kammerat. De virker fint.

http://www.compumail.dk/cgi-bin/index.pl?command=15162
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 12:48 #19
Undrer mig lidt - og forstår dig alligevel et stykke af vejen:
Undrer mig fordi du afviser svar, der giver de præcise oplysninger om hastighed. Teoretisk, bemærk det. I praksis tør jeg ikke udtale mig så skråsikkert, som andre gør! Fordi det afhænger af andre ting ved systemet, fx. busfrekvensen. 133 vs. 166 og DDR266 vs. 333. Det vil givet give an anden forskel end de 3-5% som der påstår her.
Fx. har PC World i test af XP2800+ og XP3000+ påvist bedre ydelse ved brug af DDR333 end DDR400, dvs. bedre med RAM sykron med systembussen.
Bl.a det er baggrunden for anbefaling af at købe pc 2700. De er perfekte, hvis de senere får et bundkort med 166 bus. Både jeg og uffekat nævner det.
Teoretiske tal og praksis afviger i mange sammenhænge. Tænk blot på trådløs netværk som et eksempel. Hvad havde du ventet som det "rigtige" svar?

Synes ellers spørgsmålet bevæger sig væk fra det oprindelige til nu at dreje sig om mærke og pris.  :)
Avatar billede dvan Nybegynder
24. februar 2003 - 10:39 #20
Hejsa tusind tak skal i have alle sammen :) jeg er rimlig meget ny her på eksperten og er ikke så stiv i det... men mange takker skal i have alle sammen...