Avatar billede aneurism Nybegynder
20. februar 2003 - 22:26 Der er 34 kommentarer og
6 løsninger

ASP eller PHP ?

Er nybegynder og vil gerne vide hvad forskellen er på PHP og ASP ?

hvad er bedst? og hvad forskel er der på de 2 sprog ?
Avatar billede werd Nybegynder
20. februar 2003 - 22:29 #1
vælg ASP! Du kan lære meget på www.html.dk/tutorials/asp

Det er let at gå i gang med og skide sjovt!
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 22:30 #2
asp er lavet af microsoft og derfor (ret mig hvis jeg ta'r fejl) skal man nogle få gange betale for en avanceret funktion...

php er alt gratis og skulle efter rygterne have lidt flere funktioner end asp :)

Jeg bruger selv php og fatter ikke en hat af asp.. så derfor er det ganske naturligt at jeg anbefaler php til dig :)

Men jeg ved sgu ikke om det ene er bedre end det andet og omvendt..
Avatar billede htm Nybegynder
20. februar 2003 - 22:33 #3
Diskusionerne går højt hvergang dette spørgsmål bliver stiller - se bare denne søgning
http://www.eksperten.dk/list.phtml?searchtype=txt&words=asp+og+php&method=and&sort=score&excerpt_on=1&catid=0

Og bla. også dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/317959

Vi bliver aldrig enige om hvad der er bedst - ASP-folk siger ASP og PHP-fols siger PHP - personligt syntes jeg PHP er nemmest
Avatar billede werd Nybegynder
20. februar 2003 - 22:35 #4
ASP er også fuldstændig gratis.. Der er måske nogle komponenter du skal betale for, men det er nogen sådan nogle som dig og mig aldrig får brug for... det gæler iøvrigt også for php!?

Af de koder jeg har set virker ASP ihvertfald til at være mest logisk! - Men jeg synes du skal træffe et valg! Lad for guds skyld være med at begynde på begge dele!
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 22:39 #5
jeg synes selv at php er nemmest.. når man kaster et øje på en asp kode synes jeg det ser utrolig avanceret ud.. Men jeg er også kun vant til at kaste øjne på php dokumenter.. :)

Jeg synes også at der er flere artikler,tutorials og alt det der til Php end der er til Asp, og det er jo en fordel, så man kommer godt fra start..!

(desuden er echo og print også hurtigere at skrive end response.write :))

Men du bestemmer ganske selv :)
Avatar billede stig3 Mester
20. februar 2003 - 22:40 #6
Efter min mening - vælg udfra hvilket styresystem du bruger.

linux -> php
MS -> asp
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 22:41 #7
stig3>> kommer jo an på om han har et webhotel at smide det op på :)

jeg synes da også at php virker glimrende på windows(iis)
Avatar billede punnishment Nybegynder
20. februar 2003 - 22:43 #8
Hvis dit mål er at programmere løsninger for "store" virksomheder, er det nok bedst at lærer ASP, da det er et microsoft produkt, og netop derfor nemt at kommunikerer med andre microsoft værktøjer (word, excell osv osv...). Plus siden ved ASP er at man kan koble komponenter på (som koster penge, hvis de ik er gratis eller du ik selv laver det) som så giver dig mulighed for et hav af nye ting.
1 vigtig ting mere. ASP er ikke et sprog. I ASP kan du programmere 2 forskellige sprog, VBScript eller JScript - såå det er det du skal lærer. Jeg anbefaler VBScript hvis du kommer igang med ASP..

Hvis dit mål derimod er at lave løsninger for dig selv (store som små) er det nok bedst at vælge PHP, da alt er gratis til dette, og det er utroligt powerfull - næsten alt hvad du behøver er indkluderet i sproget...!
Avatar billede medions Nybegynder
20. februar 2003 - 22:44 #9
Hehe, har lige haft en sådan debat ;o)

http://www.eksperten.dk/spm/317959

//>Rune
Avatar billede htm Nybegynder
20. februar 2003 - 22:48 #10
punnishment >> Vil nu ikke sige at man skal vælge ASP frem for PHP hvis man vil lave løsninger til store virksomheder! Dette kan du også lave i PHP og syntes jeg, meget bedre løsninger.
Og igen denne diskussion er som at sammenligne to religioner og parterne kan ikke blive enige, men vil blot prædike deres religion :-)

medions>> Ja vi diskuterede højt :-) i det spørgsmål som jeg også referer til :-)
Avatar billede medions Nybegynder
20. februar 2003 - 22:49 #11
htm> *G* ja! -kom du bare an ;o)

-Har du ikke ICQ/MSN? Hvis du har, så send det lige til rune@medions.dk

//>Rune
Avatar billede punnishment Nybegynder
20. februar 2003 - 22:56 #12
hmt >> Du har ret i at man sagtens kan lave store løsninger i PHP - som man også kan lave i ALLE andre sprog. Jeg siger bare at ASP er et microsoft værktøj, og derfor er det også nemmere at få det til at kommunikerer med andre microsoft dokumenter.

Hvis du ser alt dette fra en virksomheds synspunkt, ville en ASP løsning være det fortrukne. Derfor ASP er til løsninger for firmaer
Avatar billede htm Nybegynder
20. februar 2003 - 23:08 #13
htm hedder jeg nu :-)

Hvorfor skulle en ASP-løsning være at foretrække fremfor en PHP-løsning, bare fordi man kører MS???
Avatar billede medions Nybegynder
20. februar 2003 - 23:17 #14
htm/punnishment> Mange firmaer kører idag Navision, hvor Navision arbejder sammen med MS SQL 2000 Server. Det vil derfor for mange firmaers vedkommende være et kæmpe + at kode sine intranet/hjemmesider op i ASP, da teknologien er skrædersyet til DB serveren. -og sådan er der mange andre eksempler med programmer der benytter MS SQL Server...

Så jeg vil da give jer begge ret...
Men hvis virksomheden kun skal bruge en hjemmeside og ikke andet, kan den lige så godt installere en 100% gratis omgang Apache/MySQL og så være godt kørende den vej!

//>Rune
Avatar billede htm Nybegynder
20. februar 2003 - 23:24 #15
Fordi at et firma kører MS SQL er det ikke ensbetydende med at man skal kode ASP, da PHP er ganske udemærket til at snakke med en MS SQL server! Dette er jo trods alt kun en databaseserver, som tilgås fra et interface, som eks. PHP eller ASP.
Der er faktisk også nogle undersøgelser der viser at PHP kører hurtigere end ASP når det gælder at snakke med en database.
Tillader mig lige at bringe lidt stat ind igen: http://www.sloppycode.net/benchmark/

My point is: Det er totalt ligemeget hvilken databaseserver man benytter, der er nemt og bekvemt at snakke med den uanset om det er PHP eller ASP.
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. februar 2003 - 22:35 #16
htm> Jeg prøver lige at banke noget ind i dit hoved igen..! ASP er et microsoft produkt - NÆSTEN (99,9999999%) af alle de programmer der bruges af "store" som "små" programmer er fra microsoft.
microsoft=microsoft passer bedre sammen end "ved ik hvad" = microsoft, hvis du forstår?
Firmaer vil på et eller andet tidspunkt få brug for at intigrerer deres hjemmeside med et eller andet microsoft dokument, og her vil ASP være det bedste løsning...

Sig mig, kan PHP kommunikerer med Microsoft Word / Excell...?

Desuden som jeg også skrev længere oppe, kan man intigrere ens løsninger med komponenter som giver et hav af nye muligheder (Dankort betaling, email....). Dette vil en stor virksomhed få brug for, på et eller andet tidspunkt..!
PS: jeg ved godt PHP har email intigreret i sproget selv!!

Derfor ASP til BUSINESS (for det meste), og PHP til PRIVAT (for det meste)!!
Avatar billede kbonline Nybegynder
26. februar 2003 - 21:40 #17
Må holde med punnishment, ASP ér sproget for Bussiness mens PHP er dejligt billigt for private.
Efter min erfaring er det også nemmere at finde/købe hjælp til en hurtig ASP opgave.
Og hvis du påtænker noget i stil med en onlinebutik, vil de fleste du henvender dig til anbefale dig ASP.

-> Westi - du skriver (desuden er echo og print også hurtigere at skrive end response.write :))

he he er = så ikke lettere end echo og print :-))) (= er en forkortelse af response.write)
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 21:42 #18
doh :)
Avatar billede kbonline Nybegynder
26. februar 2003 - 21:49 #19
lige en lille ting (som jeg ved jeg bliver upopulær over at skrive, da Frontpage er et fy ord i dette forum)

Hvis du bruger Frontpage eller du skal aflevere en færdig hjemmeside til en anden, så kan du / vedkommende bruge Frontpage XP til at se og redigere sine sider i (wysiwug-princippet)

mens det php jeg har set ligner noget #¤%#%& når det kommer i Frontpage.

Dov kunne jeg aldrig anbefale dig at programmere i Fromtpage, da du risikerer, at den ændrer lidt i dine scripter (uden dog at ødelægge dem, men det kan virke forvirende når man programmerer)
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 21:54 #20
frontpage er den værste gang lort man kan bruge når det handler om programmering.... det program burde forbydes da det ødelægger alt for meget for de håbefulde småprogrammører det tænker 'ey..! skidesmart.. man slipper for at lære kode :P ååårh hvad man!'

Og så opretter de spørgsmål på eksperten og man fatter intet af hvad de snakker om da man ikke lærer kode og derfor levererer en dårlig forklaring i et spørgsmål :)

/hvorfor braler jeg altid op når folk nævner frontpage? :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2003 - 21:59 #21
prøv at kigge lidt på dem begge, og se så hvad du selv synes ser mest overskueligt ud, asp eller php kan stort set de samme ting, så det er mere et temperamentsspørgsmål, ikke andet, og spørger du php-freaks ( er det selv), f¨r du php som svar, og asp hos inkarnerede asp-folk, så det vil altid føre til endeløse diskussioner......
Avatar billede guster Nybegynder
26. februar 2003 - 22:03 #22
- godt ord ztyxx! Det var da den mest latterlige diskussion længe... Hvilken verdensdel er den fedeste - Sydamerika eller Afrika?  ((-;
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2003 - 22:05 #23
Danmark er den fedeste verdensdel*LOL*
Avatar billede guster Nybegynder
26. februar 2003 - 22:07 #24
synes fandme her er for koldt... he he
Avatar billede schaefner Juniormester
26. februar 2003 - 22:09 #25
Hvad med istedet at spørge om hvorfor de forskellige valgte at kode i lige netop det sprog de koder i? Det andet får du aldrig noget ud af ;)
Avatar billede schaefner Juniormester
26. februar 2003 - 22:11 #26
Men hvis hvis folk kommer med et svar som f.eks "Fordi PHP er bedst," så ervi vidst lige vidt ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2003 - 22:12 #27
schaefner> kun "religionskrig"*LOL*
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 22:13 #28
jeg siger ikke php er bedst... jeg siger php er nemt at gå til fordi der er flest muligheder mht artikler, tutorials og alt det der :)

det er der altså mere af til php end asp :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2003 - 22:14 #29
westhi> tror du ikke bare det er et spørgsmål om at søge, hvis man kun kender til php, er det jo ikke lige asp sider man kender mest til
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 22:16 #30
tror jeg faktisk ikke... tør ikke diskutere mere ,haha :D
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2003 - 22:16 #31
;-)
Avatar billede beboo Nybegynder
10. juni 2003 - 15:12 #32
Lige til den idiot der skrev indlæg nummer 4 (werd), så er asp da godtnok ikke gratis. Jeg vil gerne se dig købe Windows NT med en IIS gratis? Og hvert eneste komponent skal man næsten betale for, det kan du heller ikke købe gratis?
Avatar billede werd Nybegynder
11. juni 2003 - 20:59 #33
og det gør mig til en idiot?
Avatar billede werd Nybegynder
11. juni 2003 - 21:00 #34
hvis man har windows (hvilket langt de fleste har i forvejen) kan man GRATIS installere IIS på sin maskine.

Så lige lidt koldt vand i blodet kammerat ;) !
Avatar billede 7th Praktikant
11. juni 2003 - 21:03 #35
Forkert werd ;) Hvis man er den (u)heldige ejer af Windows XP Home Edition kan man ikke gratis installere IIS, da Windows XP Home Edition ikke understøtter IIS :)
Avatar billede xazer Nybegynder
08. juli 2003 - 19:05 #36
Forkert 7th!
Har IIS på en Windows XP Home Edition :P

Har en guide til det .. så kan du selv lege med det hvis du ikke tror på det.. Kom igen!

- Xazer
Avatar billede beboo Nybegynder
09. juli 2003 - 13:54 #37
Det er jo en gang pis når i siger at IIS er gratis. Jeg vil gerne se jeg købe Windows gratis i en butik?
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. juli 2003 - 14:02 #38
Det er en smagssag. Der er store sites, der er opbygget af PHP. Indtil for ganske nylig, så performede PHP bedre en ASP. Dette er ikke tilfældet mere.

ASP vil i den kommende til blive til ASPX, der er .NET verionen. Her er tale om helt andre hastigheder og muligheder. Bl.a. debugging her er PHP langt overlegen, da du fra MS VisualStudio .NET kan debugge helt ned i MS SQL server funktioner, til ekstern kompileret kode osv.

PHP minder mest om C i syntaxen, ASP minder mest om VB. Jeg har kodet i begge, og min erfaring er, at PHP er lettere til mange "hverdagsting".

Just my two cents.

JP
Avatar billede xazer Nybegynder
09. juli 2003 - 14:43 #39
werd:
Hvor fanden får du IIS fra gratis som beboo også siger!

- Xazer
Avatar billede beboo Nybegynder
10. juli 2003 - 18:05 #40
jpvj, sjovt nok du siger det. PHP5 er jo på vej, og der snakker vi om 10 gange hurtigere udførsel af php scripts, end den nuværende PHP4. Kan det latterlige aspx klare den?

- BeBoo