Avatar billede kane Juniormester
20. februar 2003 - 10:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvad koster en virus angreb i en lille virksomhed?

Er det et sted man kan se (ca) hvad det i gennemsnit koster en lille/mindre virksomhed at få virus?
Avatar billede kane Juniormester
20. februar 2003 - 11:00 #1
DOHHH en=et i overskrift hæhæhæh
Avatar billede illisher Praktikant
20. februar 2003 - 11:01 #2
Det kommer jo helt an på hvad det er for en virus, og hvor destruktiv den er. Det er jo ikke alle vira der ødelægger data. Nogle vira kommer jo kun ind i computeren og driller lidt, og andre ødelægger måske alt hvad man har på sin disk.
Avatar billede kane Juniormester
20. februar 2003 - 11:07 #3
ja klart, så jeg tænker på en af de lidt mere stygge, altså en der lægger deres server/pc ned
Avatar billede carpediem Nybegynder
20. februar 2003 - 11:11 #4
Jeg har ikke hørt om sådanne undersøgelser. Og det kommer jo også fuldstændig an på, hvad firmaet laver. Hvis det f.eks. er et reklamebureau og de får den virus der sletter alle billeder, så er det nok temmelig dyrt, hvis de ikke har backup. Men er det derimod en lille tandlæge, betyder det måske ikke så meget at blive ramt af den virus.
Avatar billede fcs Novice
20. februar 2003 - 11:22 #5
Kane>> Det er utroligt svært at gøre op i omkostninger, da der er mange faktorer at tage hensyn til:

Er der skete skade på filerne? Hvor lang tid tager det at genetablee dem fra back-ups? Hvad gør man hvis der ikke er taget back-up - hvad koster det så at lave det hele igen?

Hvor mange ordrer mister man ved at systemet er nede? Hvor mange kunder mister man fremtidige ordrer fra fordi de ike synes at de vil handle med den pågældende "usikre" virksomhed mere?

Hvor meget arbejdstid er blevet spildt, både fordi man skal bruge arbejdskraft på at rense systemet, men også for de personer som skal bruge edb-systemet, men ikke kan på grund af angrebet?

Dette er bloteet lille udpluk af de udgifter der kan være forbundet med et virusangreb. Som du sikkert kan se, er det derfor umuligt at estimere et tal for hvad det koster en mindre virksomhed at blive angrebet.

Med venlig hilsen

FCS

P.S.: Til Carpediem: Min kæreste er tandlæge og der arbejder man med digitale røntgenbilleder og komplet elektronsik journal-føring, så jo - selv den lille tandlæge ville kunne mærke et virusangreb meget kraftigt ;-)
Avatar billede kane Juniormester
20. februar 2003 - 11:27 #6
hmmm syntes bare man høre " denne omgang med virus kostede ca 60 mill kr  bla bla" så det kunne godt være at der var et sted hvor man havde regnet på det. du siger en lille tandlæge, hvis nu han/hun har alle sine kunder/regnskab så koster det da tid at genskabe det og tid er penge, han/hun skal vel have en IT mand ud til $$$ i timen, jeg spørger fordi jeg ville sætte en pris op på en firewall/virus program til mine kunder, og hvis man ca kunne siger " det koster ca i gennemsnit 10.000 at få et hård virus angreb, så er 4.000 jo billigt sluppet for at sætte firewall og antivirus program op.
Avatar billede superkeld Nybegynder
21. februar 2003 - 02:02 #7
Kane, du sender tilbudet til din kunde og så siger følgende, når du går ud af døren: "Ok, når jeg har fjernet virus 2 gange mere, så kunne i have haft den anden løsning jeg tilbød":))
<p>
Avatar billede kane Juniormester
23. februar 2003 - 12:07 #8
svar hvis I skal have lidt points
Avatar billede fcs Novice
23. februar 2003 - 14:58 #9
OK - så smider jeg da et svar - men giv kun point hvis du kunne bruge det jeg skrev til noget ;-)
Avatar billede fcs Novice
23. februar 2003 - 18:34 #10
Takker for point ;-)