20. februar 2003 - 00:42Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
Nye computere
Jeg står og skal købe nogle computere og skal vælge mellem enten Dell eller IBM (IBM gennem EDB Gruppen), og vil høre om der er nogle der har nogle erfaringer? Kvalitet og service er vigtigt!
Prøv istedet hos en eller anden "mindre" computeforetning, der kan man ofte få gode computere til bedre priser. Og langt bedre servise Du kan prøve at ringe til nogle af dem og hør priser m.m. Det gjorde jeg, og fik en 15.000 PC til 10.000
Det vil nok være lidt informativt hvis du lige oplyser hvad de skal bruges til? Firma/privat?
Hvis privat, så vil jeg give ig-n ret - men taget i betragtning at du skriver "Nogle" tror jeg der er tale om flere - og så får du bredere service-vilkår med de to ovennævnte. Men lad mig da høre lidt mere (hvor mange, hvad skal de bruges til, og hvordan arbejdes der (24/7 eller 8-16) ...så skal jeg nok stikke dig et kvalificeret svar.
Jeg skal bruge 3 til et firma. En kraftig grafisk computer og 2 alm. kontormaskiner. Jeg forventer at der skal være en 3 års on-site service på dem. De skal bruges hver dag.
Jeg har ikke brug for computerspecifikationer, men mere nogle erfaringer ved de pågældende firmaer - både gode og dårlige (hvis der er nogle).
dvs - du leder efter ef subjektiv vurdering af de to leverandører...?
Jeg har haft professionelt med dem begge at gøre, og det er min opfattelse at Dell giver den bedste service, både hvad angår service og support.
IBM er som hovedregel (!) billigere, men IBM Support er en mærkværdig størrelse - mine erfaringer er at enten kan de ikke hjælpe eller også hjælper de en med det forkerte...anyway får man ikke hvad man betaler for.
Men..svært spsm....jeg tror jeg ville vælge Dell (sorte maskiner rocker også for vildt)....
Ved ikke helt hvad det skyldes - men jeg tror at den gode gamle IBM-fobi stadig hænger ved herinde. Jeg har gennem funktion som indkøber, haft diverse erfaringer med både IBM og DELL, og hvis du spørger mig lige nu & her: vil jeg til enhver tid sige køb IBM (ud af de to) ...ideen med at DELL har "klippet" mellemmanden ud, kan jeg godt give dem ret i, men at det samtidigt er gået ud over kvalitetskontrolmanden, teknikeren, supportmanden og den gode sælger er desværre blevet en følge heraf. For god ordens skyld må det nævnes at jeg kun taler om deres erhverssupport. Privat supporten skulle fungere nogenlunde fejlfrit, omend der synes at være større behov for den end ellers: En af mine tidligere programmører købte en bærbar som på 2½ år formåede at få skiftet bundkort 3 gange og tastatur een gang... Supporten virkede helt fint hver gang - men det er, pardon my french, fandme låddent at det ikke bare virker. Har selv haft min anden IBM ThinkPad igennem fire år nu ...og den ruller stadig upåklageligt derudaf.
Det er en helt reel indvending du kommer med trille - dog forstår jeg ikke helt bemærkningen om IBM-fobi, den må stå for egen regning. De forskellige udklippede mænd du refererer til er ikke klippet ud af Dells struktur, de fungerer bare inhouse.
Er spørgsmålet møntet på bærbare PC´ere er jeg helt enig i dit argument og har selv lignende historier om rådne bundkort, fejl i noget så simpelt som stik osv - men de historier har jeg både fra IBM og Dell.
Beorndesign - er vi overhovedet inde på rette spor eller er det en anden type argumenter du går efter?
Ja, i er inde på rette spor. Men det lyder ikke som om, der er den store forskel på de to mærker. Men hvis der er nogle der har erfaringer med andre mærker, er det selvfølgelig også interresant - men vigtigt er, at det er gennemtestede systemer og komponenter.
Nu er det jo tilfældigvis sådan at jeg kender til et firma som netop specialiserer sig i at lave stabile workstations, og de tilbyder også service-kontrakter, uddannelse etc.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.