Avatar billede cah Nybegynder
19. februar 2003 - 20:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

stavekontrol

Hvor finder man en stavekontrolordbog der kan bruges? Den i Word installerede ordbog er komplet umulig, hvis man ikke kan stave. Det gælder udgaven af MS Office 2000 installeret på 98ME og Word på Xp. Jeg har prøvet at finde de pågældende filer gennem stavekontrol og fandt frem til filerne "Bruger.dic" og "Custom.dic", men igen af dem indeholder noget ord, og som følge heraf kan der ikke redigeres i disse to filer. Det er en Dansk stavekontrol vi taler om forstås!!. Kan man evt. hente en på nettet? og hvor? og hvad hedder den.

ned venlig hilsen til de klogere
c.a. hansen
ca-hansen@get2net.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. februar 2003 - 20:32 #1
Hvis du skriver et ord som den siger er forkert, men du mener at det er rigtigt, kan du jo højre-klikke og vælge "Tilføj" så bliver ordet tilføjet til den agtive ordbog!
Avatar billede capuno Nybegynder
19. februar 2003 - 20:58 #3
Avatar billede jkrons Professor
19. februar 2003 - 22:05 #4
Jeg har aldrig personligt hørt om en stasvekontrol, der kan bruges effektivt, hvis man ikke selv kan stave på forhånd. Du kan hente forskellige stavekontrolprogrammer som anført a aovergaard, men så vidt jeg kan se er de alle baseret på at de

1. Kommer med forslag til rigtig stavning
2. Kalder ordet fejlstavet, hvis det ikke findes i ordbogen.
3. Ikke kan komme med forslag i alle tilfælde.

Alle tre konsekvenser betyder at du selv skal vide hvordan de pågældende ord skal staves, for at kunne fortælle stavekontrollen, hvad du ønsker.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 22:15 #5
Bruger.dic og Custom.dic er som navnene (dansk og engelsk udgave) siger. Bruger ordbøger.
Det er her ord, som man vælger at tilføje, når man højreklikker på et ord der er markeret som værende forkert, havner. Det kunne f.eks. være et firmanavn. Den er altså helt personlig for brugeren, og indeholder kun de ord der er tilføjet.

Det er en fordel, især ved firmarelaterede ord, så stavekontrollen ikke standser hvergang den støder på ordet.

Den danske stavekontrol i Office xp er faktisk ikke så dårlig, men som jkrons skriver skal man nok selv kunne stave rimeligt, så man ikke falder i.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. februar 2003 - 22:22 #6
Fuldstændig enige med jkrons og hov-sa hvis man ikke selv er helt så god til at stave kan man komme med nok så mange stavekontroller, men de vil bare forvirre dig. Er du f.eks. ikke så god til at stave, ja så må dem som du skriver til acceptere at du engang imellem tager fejl, når stavekontrollen prøver at foreslå dig et alternativ. Ved du at et ord er stavet korrekt, så tilføj det i din stavekontrol, få evt. nogle til at hjælpe dig.
Avatar billede cah Nybegynder
20. februar 2003 - 15:10 #7
Jeg takker alle, men til orientering kan jeg oplyse at jeg staver helt godt, men - men det irriterer mig grusomt at der indbygget en ordbog som er helt ude i skoven. jeg ved ikke hvad for en båtnakke, man har sat til det her arbejde, men vedkommende afføder ingen respekt hos mig. Jeg underviser i EDB og mine elever er ligeledes fortvivlet over det møg, man præsenterer, hvorfor jeg her prøver at få en fidus. Jeg er dus med svarene, og sammenligner stavekontrollen med en bil, hvor du ved at dit resevehjul er punkteret og håber så på jeg ikke får brug for det. Der er 98ME og på min maskine og de foreslåede ordbøger er desværre til OpenOffice eller XP og der et blandet udvalg af systemer på elevernes.
Avatar billede jkrons Professor
20. februar 2003 - 20:38 #8
Jeg ved heller ikke hvem der har lavet den danske ordbog, og jeg er enig i, at der er mange mysterier i den - de fleste i forbindelse med sammensatte ord, hvor rigtige sammensætninger "afvises" mens underlige sammensætninger accepteres som korrekte. Mit bedste gæt er, at man simpelhen ikke har villet ofre det, der koster at lave en ordentlig stavekontrol. Jeg tror at DK simpelthen er et for lille sprogområde til at det kan betale sig.
Man skal jo huske på, at alle der køber programmet uanset stavekontrollen er uinteressante i denne sammenhæng. Set med leverandørøjne er det kun de "ekstrakunder" som undlader at købe på grund af ordbogen, som genererer ekstra indkomst.
Avatar billede cah Nybegynder
22. februar 2003 - 23:15 #9
Jeg prøver en gang til. Altså hvor finder jeg filen? Så jeg selv kan rette de åndsvage sammensatte ord foruden dem som ordbogen heller ikke kan stave til.

Ideen er den, laver jeg en tyrkfjel har jeg ingen garanti for at stavekontrollen finder den. Det glæder mig at "IKONS" nok er inde på det rigtige, men på den anden side, så - for mig at se ville Microsoft ikke gå fallit, ved at sende en stavekontrol med der var korrekt, når detkommer til stykket, koster det jo kun at sidde og skrive "Retskrivningsordbogen" af. Hvis Microsoft virkelig vil være store, må de det også være det i detaljerne.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2003 - 23:32 #10
Du finder din egen bruger eller custom dic, ved at gå ind i tools - Options - Fanebladet Spelling and Grammar - tryk på knappen Custom Dictionaries. Her kan du selv oprette, og lægge Dic fil hvor du ønsker det, og her kan du også åbne og rette fejl.
Avatar billede jkrons Professor
23. februar 2003 - 14:41 #11
Du kan IKKE rette i hovedordbogen. Mwn som hov-sa siger kan du rette i brugerordbøgerne.

Hvas MS skal/kan/vil/bør osv. bør nok stiles til W. Gates!