Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 10:35 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Øretæver efter BIOSskift - sort skærm.

Jeg benyttede en opgivet løsning og fik skiftet min BIOS - det virkede heldigvis, men forsøgte så på knægtens PC - BANG, sort skærm - selv om jeg fulgte alle anvisninger.

Jeg gemte den gamle version af hans BIOS, men når jeg starter PC´en "ruller" den i 3 sekunder og så standser den alt - sort skærm, blæserene kører ikke osv.

Er det en smadret BIOS jeg står med ???

Jeg har forsøgt at "cleare" CMOS uden resultat - har forsøgt at starte med start diskette uden resultat.

Det er tale om et Epox EP-MVP3C VIA motherboard - med 450 Mhz, 256 mb Ram, G-force 2 ti/64mb Grafikkort og 15 BG HD.

Svarer du - FÅR du points.
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2003 - 10:42 #1
Du har vel ikke benyttet den samme bios som til det første bundkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 10:42 #2
du skal bruge et PCI grafikkort, en ramblok skal blive siddende, ingen harddisk, floppydrevet tilsluttet og intet andet.

Såvidt jeg husker skal disketten med den gamle bios blive i drevet.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 10:43 #3
Du har den gamle BIOS på en diskette , så prøv lige at kigge på disketten efter en tekstfil , eller skriv lige her hvilken BIOS og hvilket Flashprogram du har brugt , så skal jeg se om jeg kan finde noget hjælp.*S*
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 10:44 #4
Prøv lige at læse den readme fil der fulgte med bios opdateringen.
Det kan jo være at der skal ændres på nogle jumpere eller lign. til at angive volt til cpu.
Desuden vil jeg anbefale at fjerne ALT for at kunne udelukke hvad fejlen er.
Altså fjern alt på nær:
bundkort, cpu, grafikkort, ram

(hvis du har mulighed for det så prøv at skifte de enkelte dele - så du kan spore dig frem til hvad fejlen helt nøjagtigt er).

Mit gæt vil være at det er en forkert bios du har flashed med..
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 10:45 #5
>>retaxes , det er ikke sikkert du kan bruge PCI , det skal nok være nummeret ældre.
Hed det ikke ISA?
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 10:48 #6
det skal bare ikke være AGP, hvad er der så tilbage?
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 10:53 #7
har downloadet fra epox.nl - der fulgte ingen readmefil med - brugte awdflash program til at overføre bin filen med ny bios på. På manualen står der EP-MVP3C og EP-MVP3C2 - hentede den bios der lå under socket 7 (har læst mig til at der er tale om dette i manualen.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 10:55 #8
www.wimsbios.com
Siger om grafikkort når det kikser:
Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Newbee>>Kan du finde ud af at flashe den gamle bios ind igen?
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 10:59 #9
NEJ, jeg har forsøgt at sætte startdisken i igen, i håb om at den ville starte op, så jeg kunne genindlæse den "gamle" bios, men A-drevet starter ikke op - og der er sort skærm fra start og kun de der 2-3 sekunders brummen - formentlig fra HD.

Men har jeg forstået det rigtigt indtil nu - jeg skal skifte AGP grafikkortet ud - og så virker det måske igen ??
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:04 #10
Pil alt ud , undtagen en ramblok og Floppydrevet , og prøv igen.
Så vidt jeg kan læse kan du ikke bruge PCI grafikkort , så det bliver nok i blinde.
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 11:10 #11
OK, piller alt ud undtagen det du skriver - sætter disken i - og prøver igen .....i blinde - rigtigt ??
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 11:15 #12
Hmm, har taget ALT ud - HD, grafikkort, netkort, lydkort, CD-rom, stadig ingen reaktion overhovedet.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:20 #13
Ikke engang et bip eller to?
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 11:23 #14
efter at HD er kommet ud - siger den ikke engang et bip - det eneste der kører er strømforsyningen
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:31 #15
Det lyder ikke ret godt.
Så er jeg bange for du har tiltet dit bundkort godt og grundigt.
Andre der har en idé?
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 11:47 #16
Så er der hotswap tilbage eller at gå til forhandleren af bundkortet og få en ny bioskreds
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 11:48 #17
hvis du kender en der har et bundkort mage til kan du lave en hotswap, men det er ikke en nem løsning.
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 11:53 #18
leder lige efter et gammmmmmmelt grafikkort - sjovt nok er der inge readmefiler på europasiden, men på usa siden er der readmefiler - og der bliver der skrevet som nævnt her - at der skal et isa kort i hvis man skal recover sin bios. DAMN
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:53 #19
Hotswap kan du også læse om på wimsbios , er der nogen der har andre links til BIOS hjælp?
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 11:57 #20
ok, så er det et ISA kort, er der et eller to ISA slots i computeren?
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. februar 2003 - 12:03 #21
Jeg har haft held med at genflashe den gamle bios, da jeg lavede samme nummer. Det kræver blot en programmer, som understøtter modellen af bios-kredsen.

Jeg går på teknisk skole i Århus og jeg fik lov at låne en programmer fra IT-gruppen. Hvis blot programmeren understøtter den bios-model, som du har, og du har taget backup af den gamle bios. Så har du en rimelig chance for at få lavet den.

Det letteste ville nok være, at tage bios-kredsen ud og tage den med sammen med backup'en af den gamle bios og tage hen til den nærmeste skole/virksomhed, hvor der er en chance for at de har en programmer. Det plejer ikke at være et problem at få dem til at hjælpe.

Håber det lykkes for dig

/Carsten
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 12:08 #22
carstenp> programmer=Cmosbrænder - ikk'
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
19. februar 2003 - 12:08 #23
Er uheldig idag - skal også ud og lave min bil - sååå jeg vender tilbage i morgen og tjekker alle de gode svar ud igen - Fromsej, du har da hjulpet en hel del men gør ikke krav på points - sååå kom med et svar. Soreno, jeg takker også for dit svar - men det ER den rigtige BIOS jeg har downloadet.

KOMMER I TANKE OM: efter indlæsning af biosen, stod der - tryk F1 og vent. Jeg fjernede disken og ventede 2 minutter - intet skete og så rebootede jeg - DET VAR VEL EN FATAL FEJL !!!
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 12:13 #24
Dit sidste punkt , JA det var. :(
Ang. point , dem deler du bare rundt til alle der har hjulpet , eller prøvet på at hjælpe.*S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 13:57 #25
ja, man må ALDRIG afbryde en biosopgradering, så skal det gå galt
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. februar 2003 - 16:21 #26
retaxes-->> EEPROM-brænder *S*
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. februar 2003 - 16:22 #27
Jeg kan i øvrigt ikke se, hvad det skulle hjælpe at pille hardware af bundkortet, hvis man har opgraderet bios.

Hvis maskinen kørte før man opgraderede og ikke efter, ja så er det jo sikkert at det ikke hjælper at pille hardware ud.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 16:28 #28
carsten> ja, selvfølgelig EEprom, ku' ikk' lige huske navnet selvom jeg har arbejdet med dem for snart mange år siden.
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. februar 2003 - 16:30 #29
nå, man er ved at blive gammel? *griner*
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. februar 2003 - 16:31 #30
yep, men det er også mange ting jeg skal huske på
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 16:32 #31
>>carstengp , om det har nogen effekt ved jeg ikke , men det bliver anbefalet at gøre det , sikkert fordi jo mindre der kan forstyrre processen jo bedre.*S*
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. februar 2003 - 16:42 #32
fromsej>> Det var fordi soreno skrev at man skulle fjerne det for at finde ud af, hvad fejlen var. Hvis man lige har flashet sin bios og den ikke starter, Så tror jeg nok at man ved, hvad fejlen er... ;-)
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 10:00 #33
Forsøgte at give 60 points til hver, men NEEEJ, kan åbenbart kun dele de 60 mellem jer - så håber at det er ok. Nå, resultatet pt. - PC´en er død - må vel købe et nyt bundkort - thats life - ved jo at der er forbundet med fare at flashe BIOS´en, men tak for hjælpen, man bliver jo klogere trods alt - hvem ved - måske kan jeg en dag hjælpe en newbee *GG*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 10:15 #34
Tak for points.*S* Det er helt fint med mig.
Du kan da prøve at henvende dig der hvor du har købt den , det kan være de kan udskifte BIOSchippen , om det så kan betale sig ved jeg ikke.
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 12:06 #35
Det er mig der takker - har lige oprettet et nyt spørgsmål - lidt relateret til dette *GG*
Avatar billede carstengp Nybegynder
20. februar 2003 - 12:06 #36
Du kan da godt prøve at sende bios-kredsen til mig, hvis du vil. Det kræver blot, at du har en diskette med backup af den gamle bios. (*.bin fil)
Så kan jeg da gøre et forsøg....
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:18 #37
Jamen Carstengp - sådan et tilbud kan jeg jo ikke sige nej til - skriv til mig - hvis vi kan udveksle adresser den vej - christensenworld@pc.dk - bor du i Kbh kan jeg komme og aflevere i morgen allerede (fredag) - afhentningen haster bestemt ikke mere end det jager.
Avatar billede carstengp Nybegynder
20. februar 2003 - 22:55 #38
Har sendt en mail... så må vi jo se, hvad vi kan gøre.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 22:57 #39
carstengp>>Ren og uforfalsket nysgerrighed.
Hvordan kan du gøre det? *S*
Avatar billede carstengp Nybegynder
20. februar 2003 - 23:06 #40
fromsej>> Jeg gjorde jo selv fejlen engang, et bundkort hvor bios'en "trængte" - Jeg hentede et flash-tool og en opdateret bios, tog backup af den gamle bios (gjorde flash-tool'et selv), og flashede bios'en.
Resultatet - sort skærm. intet der virkede. Jeg spurgte min lærer, (er ved at uddanne mig til elektronikfagtekniker), om man kunne redde en bios, som var flashet med forkert software. Han sagde at det kunne man, osv.
Jeg lånte derfor en EEprom brænder af IT-afdelingen (som ligger i samme bygning) og brændte backup'en tilbage i kredsen. Satte den i bundkortet, som kører den dag i dag *G*

Er det svar nok? /Carsten
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 23:23 #41
Det er meget fint , så må vi bare håbe successen gentager sig.*S*
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. februar 2003 - 07:16 #42
Ja, ellers ER skaden jo sket. Det koster jo ikke noget at prøve *S*
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
05. marts 2003 - 17:15 #43
Jamen så er mit problem løst - netop som alt håb var ude fik jeg hjælp af CARSTENGP - og jeg må sige at jeg er positivt overrasket over at der stadig findes mennesker i vores lille land der gider hjælpe - det er stort og der er kun en ting at sige CARSTENGP er GUD. Løsningen var - som jeg forstår det....at jeg sendte bioskredsen til Carsten der så med en EEprom brænder brændte en ny Bios ned i kredsen og det virker sgu.
I sammen anledning blev jeg gjort opmærksom på www.grineflip.dk som kun kan anbefales - prøv den - den er lige så genial som Carsten selv *GG*
Avatar billede fromsej Praktikant
05. marts 2003 - 17:19 #44
Godt du fik det lavet.*S*
Avatar billede carstengp Nybegynder
05. marts 2003 - 17:28 #45
Godt at G'et i CarstenGP står for gudmann så *LOL*
Avatar billede ullum Praktikant
05. marts 2003 - 17:31 #46
kanon
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. marts 2003 - 18:18 #47
flot klaret ;o)