Avatar billede ts Nybegynder
04. november 2000 - 19:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skrifftype

Jeg mangler navnet på en skrifttype.

Du kan se skriften på flg. side:

http://www.torben-schmidt.dk/m-head-funktioner.gif

Billedet er taget fra Jubiis hjemmeside.

Hvis nogle ved hvor man kan downloade skriften vil det bare være så fedt.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. november 2000 - 21:09 #1
Hejsa Torben.

Ja, et nemmere spørgsmål kan du næsten ikke stille mig, eftersom det er mig der har lavet mad sitet på jubii hvor billedet stammer fra :o)

Fonten er en standard Verdana i størrelse 10 pix eller deromkring (sidder derhjemme så jeg kan ike umidelbart tjekke det via min psd fil...).

Mvh. Oscar Eg Gensmann
Avatar billede flax Nybegynder
04. november 2000 - 21:12 #2
det er verdana..
med STOR SKRIFT
Avatar billede ts Nybegynder
04. november 2000 - 21:21 #3
TIL OSAKA_SAN:

Hvordan har du så lavet det sorte som er uden om teksten og jeg mener ikke den sorte ramme udenom hele kassen, men det sorte som man svagt kan se rundtom selve teksten.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener?
Avatar billede thekrew Nybegynder
04. november 2000 - 21:21 #4
=>> osaka_san
hvordan er det at du har lavet selve filen..altså hvordan gav du fonten denne ekspansion. kunne det være muligt hvis du kunne sende mig psd filen
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. november 2000 - 21:26 #5
ts>

Det sorte omrids omkring fonten er en standard layer style der hedder stroke i photshop 6.0 - kan også laves i photoshop 5.5 ved at lave en glow layer effekt der er 1 pix tyk, sort og har normal blending.

thekrew> Hvilken form for ekspansion tænker du på? fonten er sat til 10 Pix skrevet med udelukkende Capitaler og så tilføjet et sort omrids som beskrevet ovenfor :o)

Håber det hjalp...

Hyggelig Hilsen
Oscar
Avatar billede thekrew Nybegynder
04. november 2000 - 21:28 #6
den er bar smukt lavede...tak for oplysningen
Avatar billede ts Nybegynder
04. november 2000 - 21:30 #7
TIL OSAKA_SAN:

Kan man lave det i Paint Shop Pro 5.0 eller Photoshop 4.0?

Jeg er nemlig ikke i besiddelse af Photoshop 5.5 eller 6.0
Avatar billede flax Nybegynder
04. november 2000 - 21:30 #8
oscar>>>>> feeedt, så må man have fat i 6.0

Andre fede features i den?

flax
Avatar billede thekrew Nybegynder
04. november 2000 - 21:32 #9
er der måske nogle bøger du kunne anbefalde da jeg har lige købt adobe photoshop
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. november 2000 - 21:40 #10
ts> Jeg må indrømme jeg har arbejdet meget lidt med PSP så jeg kan ikke hjælpe dig der, men i photoshop 4.0 kan du lave den lidt besværligt ved først at lave din tekst. Vælg derefter teksten som en selection (gøres normalt med ctrl+klik på layeret) lav et nyt layer, og put det nedenunder tekst layeret.

Vælg sort som forgrundsfarve og udfør en strok på din selection (som har samme form som teksten) og sæt den til center og til 2 pix.. På den måde har du lavet et omrids på teksten, det er godt nok den besværlige metode, men den skulle også virke i 4\'eren.

du kan downloade en tryout af 5.0\'eren der er tidsbegrænset i 30 dage, men så har du jo i hvert tilfælde mulighed for at lege lidt med layer effects eller layer styles som de hedder i 6\'eren.

http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.html#photoshop

Flax> 6.0\'eren er helt klar alle pengene værd hvis man arbejder med web grafik. Der er utrolig mange nye ting i den, som kan ses her:

http://www.adobe.com/products/photoshop/main.html

Med hyggelig hilsen

Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. november 2000 - 21:46 #11
thekrew> Tak for rosen!!

hmm bøger ikke just i forbindelse med photoshop 6.0 da den er temmelig ny, men omkring webdesign generelt findes der masser af okay læse stof, men jeg må indrømme jeg har aldrig fundet bøger særlig gode til det med web, der er webbet i sig selv det bedste læremedie. Mest af alt fordi opdateringerne er så flydende og der kommer nye ting til og så er det jo for det meste gratis.

Jeg kan da nævne nogle websteder jeg finder (eller fandt) interessante.

http://www.designsbymark.com
http://www.webmonkey.com
http://www.eksperten.dk ;-)

Derudover er det altid god lærdom at kigge på nogle af de store og etablerede websites og se hvad de gør og så prøve at efterligne det (selvfølgelig ikke til kommerciel brug, men mere for at se om man kan gennemskue teknikken :-).

Der skal da lige slynges en reklame med ud i det hele og det er http://www.builder.dk som jeg bruger ret tit som opslagsværk og lign. i forbindelse med javascript og andre ting. Jeg har snakket en del med Jesper der har http://builder.dk og har aftalt at skrive nogle små artikler med tips og trips til photoshop, men det er først når jeg har tid til det ved siden af mit arbejde :o) - men du kan da kigge forbi en gang imellem...

/hygge fra Oscar
Avatar billede thekrew Nybegynder
04. november 2000 - 22:08 #12
>> osaka san
tak for linkene jeg har dem allerede, og du har ret de er meget gode. Min egen mening er også at man skal få inspiration fra internettet. Det er også sådan at jeg begyndte med webdesign og lærte photoshop at kende.
Glæder mig til at se dinne tutorials
Avatar billede osaka_san Nybegynder
05. november 2000 - 12:10 #13
thekrew>

jeg må skuffe og sige at det nok ikke bliver så meget tutorials stil efter som min tid til at lave den slags rodenligt er meget lille, men Prodic (som også husere på eksperten) er igang med at lave nogle og du kan finde en del andre har lavet med tiden på hans hjemmeside http://www.prodic.dk.

Hygge
Avatar billede baal Nybegynder
20. april 2002 - 01:00 #14
Den fedeste bog om PhotoShop fik jeg i julegave. Den hedder The PhotShop WOW-book og er såååå fed! Både for begyndere og superbrugere. Bestil den ved Amazon.com der er den billigst!