Avatar billede 8718 Juniormester
18. februar 2003 - 23:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kolonnesummer på pivottabeller

Inpireret af spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/317232 omkring indtastning af lønninger har jeg lavet en lignende regneark hvor jeg blot indtaster møde- og gåtid. og derefter en masse beregninger. Disse samler jeg i en pivottabel og udskriver til de enkelte medarbejdere, så de kan afstemme til lønsedlen. Men på pivottabellen kan jeg ikke finde ud af at undgå, at der bliver beregnet en sum på samtlige møde- og gåtider, når jeg nu gerne vil haave sum på alle de andre beregnede kolonner. Jeg er rent til grin med mine specifikationer. Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg kan undgå disse intetsigende summer.

Takker på forhånd.
Avatar billede bak Seniormester
19. februar 2003 - 08:57 #1
Prøv at højreklikke på et gråt felt i piviottabellen.
Vælg Tabelindstillinger (table options)
Her kan du slå Totaler (Gran dtotals) til og fra.
Avatar billede 8718 Juniormester
19. februar 2003 - 09:01 #2
Hvis jeg slår kolonnetotaler fra, så kommer det til at gælde for alle kolonner - og det er kun enkelte af kolonnerne jeg ikke vil have total på. Eller gør jeg det forkert?
Avatar billede gfkdanmark Nybegynder
23. februar 2003 - 12:06 #3
Du kan i din pivot højreklikke på den/de kolonne/rækker du ikke ønsker og vælg hide/skjul. Dette skulle virke (c;
Avatar billede 8718 Juniormester
23. februar 2003 - 14:05 #4
Hej. Jeg ønsker at dataene i kolonnerne skal vises (møde- og gåtider). Men summen af disse tider, er jo en nonsenstotal, så det er kun totalen jeg ikke vil have med. Jeg mindes, at dit forslag skjuler hele kolonnen, ikk?
Avatar billede janvogt Praktikant
26. februar 2003 - 08:34 #5
Jeg tror ikke du kan lave totaler på udvalgte kolonner. Det er enten eller.
Styrken i pivottabeller ligger i at analysere en stor mængde data - ofte importeret fra andre systemer.
Men har man derimod en model med mange beregninger og løbende tilføjelser er pivottabeller ikke den bedste løsning til analyser. Derfor ville jeg nok prøve at se på andre alternativer, f.eks. =SUM.HVIS og =SUMPRODUKT. Det er noget mere fleksibelt frem for den standardløsning, som pivottabeller nu engang er.

Vi kan jo ikke have, at en Excel-bruger går rundt og er til grin :-)
Avatar billede 8718 Juniormester
26. februar 2003 - 08:55 #6
Hej janvogt. Hvis du har ret i, at det ikke kan lade sig gøre - så føler jeg mig ikke længere til grin
Avatar billede janvogt Praktikant
26. februar 2003 - 11:38 #7
Fint :-)
Avatar billede 8718 Juniormester
26. februar 2003 - 13:36 #8
Hej igen janvogt. Sender du et svar, så jeg kan afgive mine point.
Avatar billede janvogt Praktikant
26. februar 2003 - 13:54 #9
Jamen, jo tak :-)