Avatar billede lime Nybegynder
04. november 2000 - 10:31 Der er 22 kommentarer

Kopiering af fil til diskette

Hvordan kopierer jeg en fil, der er større end en hel diskette, til en sådan, helst uden kompression, og i DOS, evt Win95?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 10:51 #1
det kan du ikke uden kompression! zip, arj og rar har mulighed for at komprimere og dele den pakkede fil over flere disketter.
Avatar billede briann Nybegynder
04. november 2000 - 11:16 #2
Der findes nogen programmer, der kan splitte en fil op på flere disketter. Gå ind på tucows og søg på split.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2000 - 11:35 #3
JLC SplitIt 95 Hjemmeside http://home.earthlink.net/~someguy3/

Det er eg godt program til at spitte filer op med, hvis du ikke vil bruge winzip selv. Hvis du beder winzip om at gemme en fil på diskette sørger winzip selv for at dele den op dele som passer til en diskette.
Avatar billede sen8or Nybegynder
04. november 2000 - 11:57 #4
Hejsa Lime,

Når jeg skal splitte en fil op så bruger jeg først WinZip og derefter FileChopper, med hvilket du kan splitte en fil op i præcis de størrelser/bidder du ønsker!

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 12:00 #5
sen8or>>det med at splitte filer op kan winzip, arj og rar også uden brug af programmer som fx filechopper :)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2000 - 13:17 #6
Lime det er dumt ikke at bruge komprimering, da du ved komprimering for en bedre datasikkerhed i kraft af en mere problemfri  overførsel  til og fra disketterne.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2000 - 13:19 #7
Hvis du vil have et program som kan gemme i dos, så skulle jeg have CP backup liggende et sted. Dette program deler også automatisk op i det antal disketter, som der er behov for. Jeg mener ikke dette backup program bruger comprimering. Endvider arbeder det godt sammen med windows 95.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. november 2000 - 14:38 #8
Dit spørgsmål er at kopiere en fil over flere disketter UDEM komprision. Alt det med Winzip, ARJ m.fl. falder altså uden for dit spørgsmål!!
kimrosgård skriver, du ikke kan uden komprision. Er ikke enig.
Brug Windows Commander fra http://www.ghisler.com
som har indbygget filsplitter og samler. - Når du har lært Win-Cmd vil du formentlig aldrig vende tilbage til Stifinder (Explorer) som filhåndteringsprogram. Win Commander er genial med mange indbyggede features.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 14:45 #9
kan kun give dig ret, halifax..jeg var vist lidt for hurtig med at sige at man ikke kan dele filerne uden kompression..dog kan jeg ikke se ideen i det når det drejer sig om filer på disketter! Da er det da netop at kompression kommer til sin ret :)
Avatar billede sen8or Nybegynder
04. november 2000 - 17:55 #10
<KimRosgaard>
Enig i, at man ikke behøves at komprimere filerne men det er ofte det smarteste! - Jeg skrev også at JEG plejer at gøre det på denne måde :-)

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede halifax Nybegynder
04. november 2000 - 19:14 #11
Ening med kimrosgaard og sen8or at man lige så godt KAN komprimere når filer skal flytte v hj a disketter - selv om muligheden uden er tilstede.
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. november 2000 - 21:26 #12
Jeg mindes også et program der hed pc-tools, der uden kompression men ved hjælp af DMA, kunne kopiere næsten dobbelt så stor en fil ud på en specielt formateret almindelig diskette. Dette er dog mindst 8 år siden -lol
Avatar billede briann Nybegynder
05. november 2000 - 10:14 #13
===> srhansen
Det er korrekt, at den facilitet var i pc-tools. Det var et specielt IBM-disketteformat, hvor en diskette blev til en 2,88 mb diskette. Problemet var, at det ikke var alle drev, der kunne udføre funktionen (alle moderne drev må formodes at kunne) og at modtageren også skulle have pc-tools eller en IBM.

Alt i alt må det være bedre at bruge winzip og så evt medsende en pkunzip.exe, hvis det er i dos der skal arbejdes.

Er det i Win95, så kan modtageren hente winzip og selv pakke ud. Det kan ikke-nørder også lære.
Avatar billede srhansen Nybegynder
05. november 2000 - 22:13 #14
>>Briann

Helt enig. Men jeg kunne ikke læse af hans indlæg hvor \"ikke nørdet\", han var. Som direkte svar på hans spørgsmål er svaret, ja det kan godt lade sig gøre. Men den bedste løsning er, som i alle siger, at bruge winzip og er der ingen udpakningsprogram på modtagecomputeren, så lav et selvudpakkende arkiv, så slipper du for at skulle installere winzip 2 steder.
Avatar billede wipeout Nybegynder
06. november 2000 - 09:50 #15
Du kan også bruge et godt program jeg har der hjemme som kan formatere disketten  til  1.7Mb de ekstra mb er jo meget gode at have, selvom det ikke er meget du får.
Der er kun et problem med det, du må ikke formatere den diskette igen med Windows for så ryger de 1.7Mb og den bliver som den var før, og i de værste tilfælde ødelægger Windows disketten.
Avatar billede wipeout Nybegynder
06. november 2000 - 09:53 #16
Jeg er forresten helt enig med halifax at wincmd der et helt perfekt program, jeg bruger den næsten hver dag da det er et nødvendigt værktøj, og den er jo nået til version 4.51 sidste gang jeg kiggede, og du kan jo også hente det på www.wincmd.com hvis du har lyst eller på ghisler som halifax siger.
Avatar billede dskyt Nybegynder
13. november 2000 - 14:32 #17
Hej Lime, det er meget enkelt hvis filen er støre end 1.44 kan du såmen bare købe en 2.88 hved forhandlerne og hvis du ikke vil bruyg Wincommander
kan du bare bruge www.TUCOOWS.com hvor du skal søge under: SPLIT to DOS (eller en anden kombination)
KEEP ON det skal nok lykkes
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2000 - 14:48 #18
JLC SplitIt 95 er meget driftsikker og arbejder netop i dos via windows, men filerne kan samles i dos uden brug af join filen.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
28. november 2000 - 17:08 #19

Hej Du kan jo prøve programmet MAXIDISK. Det giver dig 1.7MB på en \"1.44MB\" svarende til Microsoft DMF-format. Den kan tilgengæld læses på alle alm. 1,44MB\'s drev

Adresse er her :
http://www.herne.com/

Mvh. Blueyed1
Avatar billede slipknot Nybegynder
08. januar 2001 - 09:30 #20
split filen med en program som hedder chopshop, del den ud på det atal disketter den bliver til, og saml den igen med det samme program
det burde gøre det
Avatar billede srhansen Nybegynder
12. januar 2001 - 17:56 #21
Har vi besvaret dit spørgsmål ?  :-)
Avatar billede ducks Nybegynder
22. maj 2002 - 14:52 #22
accepter dine svar, du har ikke accepteret et eneste spm. og har været oprettet i over 500 dage!!!