Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 14:56 Der er 29 kommentarer

Hjemmenetværk. 1 XP, 5 Win98 SE, ADSL, switch, 4 dynamiske IP-adr

Hej

Jeg har siddet og kigget på de mange gode svar her i gruppen, men er stadigvæk på herrens mark mht at få ovenstående opsætning til at virke.

Tidligere havde vi 6 maskiner med Win98. Netværket virkede perfekt med IPX/SPX protokollen.

Efter at jeg har installeret WinXP kan jeg ikke komme i kontakt med de andre computere. De 5 andre computere kører fint og kan både komme i kontakt med hinanden og på Internettet - men jeg vil også være med! :-)

Jeg har installeret IPX/SPX protokollen på min computer og kørt netværksdisketten på de andre computere. Alle computere skal kunne komme på Internettet uafhængigt af hinanden (4 samtidigt).

Jeg har ingen problemer med at komme på Internettet - men hjemmenetværket er et problem: Nogle gange kan jeg sporadisk se de andre computere - men jeg kan ikke få lov til at se deres delte filer. "Netværksstien kan ikke findes" ... ?? For det meste ser jeg kun mig selv - og ja, jeg er helt sikker på at vi er i samme arbejdsgruppe.

Er det nødvendigt at tildele alle computere en IPadresse?
I XP er der et faneblad under egenskaber for LAN-forbindelse der giver lov til at oprette brugerdefinerede IP-adresser "hvis den bruges på flere netværk" - men den mulighed er der jo ikke i Win98?

Som sagt; jeg er på Herrens mark. Kan/vil nogen mon hjælpe?

Mvh Birthe
Avatar billede jens_jul Nybegynder
16. februar 2003 - 15:17 #1
der er kendte problemer med XP og netværk. Jeg vil råde jer til først og fremmest at prøve at køre med faste IP-adresser. Hvordan er jeres computere sluttet sammen? via hub, router, switch?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 15:27 #2
4 dynamske ip...er det fra din internetudbyder?
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 15:30 #3
Vi har kun en switch som alle computere er tilsluttet. Vi kører med Zonealarm på alle computere og den indbyggede firewall i WinXP er slået fra...

Nu påstod jeg tidligere at de 5 computere med Win98 kører fint - det passer ikke helt. De kan selvfølgelig ikke se mig, og når jeg ser dem, kan de ikke komme i kontakt med hjemmenetvæket.

Mht faste IP-adresser, så husker jeg at have bøvlet med det tidligere, med det resultat, at vi ikke kunne komme på Internettet - men jeg er villig til at prøve stort set alt.

Jeg har set i et tidligere indlæg hvordan man indsætter faste IP-adresser, men hvordan påvirker det tildelingen af dynamiske IP-adresser når man skal på Internettet? Har det overhovedet nogen betydning for Internettet?

Mvh Birthe
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 15:32 #4
Til riversen:

Ja, vi har TDC som udbydere og fik ADSL på et tidspunkt, hvor stort set alle fik 2 dynamiske IP-adresser med i prisen. De to ekstra betaler vi ekstra for.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 15:35 #5
jeg vil forslå at du køber en router...det gør det hele meget rarere for dig, og en mere simpel opsætning med kun en protokol og en ip til hver maskine. Du bliver desuden fri for at betale for ekstra ip-adresser, og du kan koble så mange maskiner til som du har lyst til.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 15:35 #6
ellers vil jeg foreslå netbeui protokollen istedet for ipx/spx.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 15:38 #7
når nu du har en switch kunne denne router være et forslag:

http://www.elsborglink.dk/?varenr=BEFSR11

der er mulighed for at sætte den op sammen med zonealarm.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 15:39 #8
der er også mange der er glade for den her:
http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=43823

men har ingen erfaring med den.
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 15:55 #9
Til riversen:

Hmmm... ja, du har nok ret i, at det er en bedre løsning - men umiddelbart er jeg stædig, og synes at det MÅ kunne lade sig gøre at køre XP uden at skulle ud og investere i en router. :-)

Mvh Birthe
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 16:00 #10
ja, men så prøv lige at afinstallere alle ipx/spx protokoller og brug netbeui istedet for.
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 16:16 #11
Jamen den protokol findes jo ikke i XP?
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 16:25 #12
Apropos fast IP-adrsse: Jeg tror jeg har glemt at læse på lektien på TDC's sider. Kan et ubegrænset antal computere nøjes med en IP-adresse og en router i et internt netværk?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 16:28 #13
jo, den ligger vist på cd-rommen et sted...jeg kigger lige
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 16:31 #14
sorry...det er vist ikke muligt alligevel
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 16:54 #15
Det er o.k. riversen. :-)

Det letteste for mig ville være at gå tilbage til Win98, men min computer kører elendigt og går ned hele tiden med det styresystem.

Nå, jeg afventer og ser om der kommer en lys ide senere. Tak for hjælpen hidtil...

Mvh Birthe
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 16:57 #16
hmmm...du kunne jo forsøge dig med at tildele flere ip'er til hver maskine...men det kan blive en triggy affære...men det virker
Avatar billede knuddi Nybegynder
16. februar 2003 - 18:53 #17
Hvis man kører netværk med en router eller switch skal hver pc automatisk tildeles en ipadresse, altså ikke noget med at indstille den med nogen ipadresse, dette gøres kun hvis du forbinder 2 pcèr med et krydset kabel, routeren tildeler automatisk hver pc på Lan en ipadresse

Venlig hilsen Knuddi
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2003 - 19:45 #18
knuddi: ikke nødvendigvis
Avatar billede bihans Nybegynder
16. februar 2003 - 22:33 #19
Hov undskyld Knuddi, jeg ved ikke om jeg gjorde noget forkert - men du gav mig ikke en løsning på mit problem: Hvordan får jeg vores hjemmenetværk til at køre?

Jeg ville ikke være uhøflig...

Du mener altså ikke at jeg med en switch skal tildele hver maskine en IP-adresse?

Det undrer mig altså bare at det gik så nemt med at få tingene til at virke under Win98. Hvorfor skal det være så besværligt med XP? Går det lettere hvis alle maskiner kører XP?

Mvh Birthe
Avatar billede knuddi Nybegynder
16. februar 2003 - 22:42 #20
Hej igen
Jeg er lige ved at sige at det får du det heller ikke til,
mine erfaringer med xp er meget dårlige i den retning.
jeg vil foreslå dig at installere win2k på alle maskiner

hilsen knuddi
Avatar billede knuddi Nybegynder
16. februar 2003 - 22:57 #21
Nej jeg mener ikke du skal tildele nogen ip-adresse, for at du kan komme på nettet skal du i tcp/ip egenskaber sætte flueben i hent automatisk ip adresse

Knuddi
Avatar billede serverservice Praktikant
17. februar 2003 - 00:30 #22
du skal afklikke den indbyggede firewall i xp på din lanforb.- avanceret.....
Avatar billede kadann Nybegynder
17. februar 2003 - 10:49 #23
Birthe -

en løsning på dine problemer kunne være at bestille 2 IP-adresser mere fra din udbyder, hvis det kan lade sig gøre.. og så droppe IPX til fordel for TCP/IP, da det lyder som om at XP bliver lidt forvirret mht. hvilken protokol den skal bruge.

Så skal du bare sætte alle maskiner til at hente en IP automatisk, sætte deling til på alle maskiner og aktivere gæste-brugren i XP, så folk kan se din maskine og komme ind på dine delte drev/printere.

Du kan sagtens lade IPX ligge, hvis du fx. har spil der kører over denne protokol.

Som andre har foreslået her, så ville en router også være en løsning. Dels fordi den har indbygget DHCP-server, som giver dine maskiner en IP-adresse når de tænder maskinen og fordi de fleste routere har indbygget firewall, og til sidst fordi du så vil kunne nøjes med en IP-adresse.

dannyboyd -

Læs hvad hun skriver.. hun har slået firewallen fra.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. februar 2003 - 12:30 #24
Birthe!
Problemet  er:
at der er 1000 forskellige at sætte dette op på, derfor så mange forslag.
Jeg er enig med riversen...
I dit tilfælde vil jeg anvende router. Kun betale for een ip til tdc. så vidt jeg ved kan du have 254 klienter på dit interne netværk (i andre tilfælde flere) på internettet samtidig.
Det er vist den mest stabile og billigste løsning...

pøj med det

Danny
Avatar billede serverservice Praktikant
17. februar 2003 - 12:48 #25
Prøv at slå zonealarm fra på en af de andre pcér og på din egen.
Kan i nu se hinanden?
Avatar billede knuddi Nybegynder
18. februar 2003 - 01:42 #26
Hej igen
Jeg har fundet løsningen, du skal installere netbius protokollen på alle maskiner men du skal hente den på cd`en under vlueadd\msft\net herefter kopierer du netnbf.inf til \windows\inf og nbf.sys til \windows\system32 derefter installere du protokollen på vanlig vis
kan du ikke finde mappen inf under windows kan det være fordi den er skjult , du kan gøre den synlig i stifinder under mappeindstillinger

held og lykke

Knuddi
Avatar billede riversen Nybegynder
18. februar 2003 - 07:54 #27
kadann: at bestille flere ip'er ved internetudbydere, vil ikke løse problemet mht. netværk. Måske delvist, men det vil køre internethastighed da maskinerne skal tilgås via \\eksternip\sharenavn. IP'erne kommer nemlig ikke til at ligge i samme range/subnet det meste af tiden. Hvis de endelig gør, så er der ingen problemer, men det vil sjældent ske...især for hele netværket. Jeg vil stadig foreslå router, men vi kan også forsøge med flere ip'er til hver pc...men det kræver en melding fra spørgeren.

bihans: No offence, men kan man ikke sætte winxp op til netværk, er det fordi man ikke har helt styr på det...Hvis du spørger mig er det ikke sværere end win98 :-)
Avatar billede knuddi Nybegynder
18. februar 2003 - 09:38 #28
Jeg har 3 maskiner der kører xp win98 og win2k, indtil igår mit livs mareridt idet mine problemer var som Birthe`s.
Nu kører de fejlfrit, deler printer, filer o.s.v. jeg kører med dynamiske ip`er på alle 3 i LAN netværket som bliver tildelt af routeren`s dhns server,192.168.1.100 og frem, routeren derimod har en fast ip 80.196.137.23 tildelt af TDC der kører på WAN.
hver maskine er installeret med protokollen NetBEUI, men i Win XP er denne protokol udgået men kan installeres på den måde jeg nævner i mit tidligere svar

M.v.h Knuddi
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:41 #29
;-)