Avatar billede dougheffernan Nybegynder
15. februar 2003 - 23:43 Der er 5 kommentarer og
7 løsninger

Hvilket mærke? (bærbar)

Hvis du skulle anbefale mig at købe en bærbar, hvilket mærke ville du så foreslå?
Jeg lægger stor vægt på layout'et af keyboardet, samt "taste-følelsen" (har fået anbefalet Dell). Det må også gerne være et produkt, som er pænt at kigge på. Udvidelsesmuligheder vejer ikke så tungt, så længe der er indbygget DVD/CD combo, samt netkort/modem kombo.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 23:49 #1
IBM har altid været anerkendt for at have de absolut bedste tastaturer på bærbare. Jeg har selv en Thinkpad R32, som jeg er overordenlig tilfreds med.

Dell's er såmen heller ikke så ringe. I hvert fald ikke hvis man tager prisen i betragtning. Dog her jeg nogle personlige erfaringer med Dells support, der har bevirket at jeg ikke vil lægge mine penge hos det firma :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. februar 2003 - 23:50 #2
Jeg vil også gerne anbefale dell, vi har en del 810'ere på arbejde og er meget glade for dem. Vi har også lige fået en flok Accer vi også er meget glade for, især er folk glade for tastaturet
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2003 - 23:54 #3
Der er mange som er glade for Dell laptops.
Avatar billede wanix Praktikant
15. februar 2003 - 23:55 #4
Asus eller Aopen kan du heller aldrig gå galt i byen med.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
16. februar 2003 - 00:02 #5
Kan du undvære Windows, og vil du prøve med enten Os X Jaguar eller Debian (el. lign. distrib.) så tag dog enten en Apple iBook eller PowerBook :)
Avatar billede buch78 Novice
16. februar 2003 - 00:05 #6
Syntes bare lige at ville fortælle at du bude holde dig væk fra compaq.. men overvej Webtech som er teledanmarks navn for vega
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. februar 2003 - 00:13 #7
Jeg har lært 1 ting som HW tekniker: Når det gælder Bærbare, skal man under ingen omstændigheder gå på kompromis med kvaliteten. Ikke sådan forstået at man skal øse 50.000 kr. i den største og vildeste, men man skal gå efter en mærkevare maskine - simpelthen fordi de er mere gennemarbejdede.

Jeg har selv prøvet Dell, Asus og Compaq. Dells support var fuldstændig inkompetent på alle områder. Jeg ved ikke om det er blevet bedre, men jeg handler aldrig med det firma mere.

Asus er det eneste "ikke mærkevarefirma" som jeg har turde prøve. Notebooken (L8400) har kørt klippestabilt. Der er en konstruktionsfejl i designet, der bevirker en smule støj i højttaleren når der er netværkstraffik, hvilket er irriterende. Baglyspanelet gik sig en tur, men det kan jo ske.

Compaq (Evo n1000 - NB ikke P4m med P4 CPU) er absulut en lækker maskine. JBL højtalere og en lækker skærm. Prisen er ikke værre en konkurrenterne. Maskinen kører også 100% stabilt, og indtil videre kan jeg ikke sige noget dårligt om den.

IBM har jeg ikke selv prøvet. Har også hørt at det er suveræne maskiner (og også hørt en sige det modsatte: "Det er BIOS upgrades på rad og række for at rette fejl"), og så har de trackpoint i stedet for glidepad, hvilket jeg ikke bruder mig om.

Fujitsu-Siemens laver så vidt jeg er orienteret de mest fejlfrie notebooks. Det er lækre i designet, og absolut værd at kigge på.

Acer har jeg ikke haft kig på længe, men lavede gode notebooks sidst jeg hørte om dem.

Sony har jeg heller ikke haft noget med at gøre længe, men dengang var de enormt tynde og flot designet i forhold til konkurrenterne.

Der er nogle ting, man skal huske når man køber en notebook:
1) Notebooken kan på nær ekstra RAM ikke udvides (OK -du kan skifte HD og CPU, men det gør praktisk talt ingen). Køb den derfor 25% større en hvad du forventer behovet bliver.
2) Hvis notebooken går i stykker, er reperationen ofte noget dyrere end en stationær. Lang garanti (evt. tilkøb) bør medtages i overvejelserne.
3) Kig evt. i newsgrupper og søg på google på den model du vil købe. Hvis der er et problem med den pågældende model, vil det tydeligt kunne ses på antallet af spørgsmål og diskussioner.

Langt hen af vejen, vil det dog være en smagssag om det bliver det ene eller andet mærke.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

JP
Avatar billede kbonline Nybegynder
16. februar 2003 - 00:47 #8
Mine erfaringer :
Jeg har haft en "skod"paq (øgenavnet siger vist alt),
en Acer (middelgod maskine), en Thoshiba (havde kun problemer med den)
MEN jeg sidder nu med min Mitac nr. 2, den første kørte helt uden problemer og er nu lige blevet skiftet ud til en ny (i går) da jeg skulle bruge lidt mere power.
Den nye model 8640 som jeg sidder med nu lover godt for fremtiden, og den er til at komme til for penge.
For 14.999 har jeg fået :
P4-2000 mobile
512 mb DDR ram
40 GB 5400 harddisk (normal ved bærbar 4200)
Geforce 4 grafik (Vild god grafik)
Combodrev (CR-r/rw, DVD)
Firewire, 4 stk USB2, indbygget kortlæser (SM, MM, SD, MS)
Indbygget Wireless netkort
Modem, 10/100 netkort osv.
Avatar billede foxhound Nybegynder
17. februar 2003 - 13:10 #9
Mine erfaringer:
Jeg har kørt med Fujitsu/Siemens i knap 3 år nu - og haft 2 forskellige modeller. Og efter min mening bliver de faktisk bedre og bedre. Den nye jeg har lige har fået er en C1020 P4 1700 mob - og den kører sku godt! Absolut ingen problemer med at have en hoben programmer installeret, god klar skærm, godt tastatur - jeg har slev ikke estern tastatur tilsluttet, selvom jeg arbejder ved den hver dag.
Det er muligt at Fujitsu/Siemens er en anelse dyrer end andre mærker, men som en tidligere skrev, med bærbare må man ikke gå på kompromis med prisen - og 9 ud af 10 gange får du også det som du betaler for.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 13:12 #10
Jeg kunne ikke blive mere glad for min Compaq.
Okay, jeg skulle lige rense den for Windows, og smide et par (eller 3) RedHat CD'er i, men det er en helt anden seg.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 13:13 #11
He he, fedt navn forresten.
Er selv ret vil med Kongen af Queens
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
23. februar 2003 - 09:53 #12
Jeg siger mange tak for de gode forslag.
Nu har jeg et bedre grundlag for min beslutning.