Avatar billede lighterus Nybegynder
14. februar 2003 - 15:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Importering af klasser i Code-view(Web-Matrix)

Hvordan kan man inkludere klasser fra api'en når man er i code-view(C#)?

Som jeg gør det nu skal jeg over i "ALL-view" og importere dem sådan her:
<%@ import Namespace= "System.Data"%>
<%@ import Namespace= "System.Data.OleDb"%>

Jeg har forsøgt i code-view at inkludere dem ved at skrive:
using System.Data;
men det virker ikke, den giver fejl når jeg prøver at køre filen.

Før jeg hører ting som 'jamen du kan bare gøre som du allerede har gjort' så vil jeg lige svare at ja... selvfølgelig kan jeg importere dem igennem All-view men der må da være en måde man kan importere igennem code-view da det giver et langt bedre 'flow' i ens programmering?
Avatar billede lighterus Nybegynder
14. februar 2003 - 15:47 #1
Burde måske nævne at jeg nok har smidt spørgsmålet et forkert sted... Men det er altså ASP.Net(.aspx) filer jeg arbejder med.
Avatar billede burningice Nybegynder
14. februar 2003 - 16:11 #2
erm... nu siger du at du vil importere dem i codeview... er det i din cs fil, eller din aspx fil du skal importere et namespace?
Avatar billede lighterus Nybegynder
14. februar 2003 - 16:15 #3
det er i min aspx fil... Men det er måske usmart?

(Har kun leget med web-programmering et par dage, så jeg ved ikke hvad en .cs fil er)
Avatar billede ninakir Nybegynder
14. februar 2003 - 17:40 #4
Du burde hellere importere dem i cs-filen, og skrive din kode der.
syntaken for at importere namespace i cs-filen er:
using System.Data;
using System.Data.OleDb;
Avatar billede lighterus Nybegynder
14. februar 2003 - 17:59 #5
Ja, men hvad ER en cs-fil(som .java bare c-sharp istedet gætter jeg på) ? Men hvordan opretter man den i Web-Matrix? og ikke mindst hvordan bruger jeg den på mit site?
Avatar billede burningice Nybegynder
14. februar 2003 - 18:52 #6
hvis det er i din aspx fil er

<%@ import Namespace= "namespace"%>

altså den rigtige syntaks, og det kan du jo også bare skrive i hånden i codeview hvis du har lyst.

Ang. hvad cs fil er, er det en teksfil som indeholder c# kode som evt. senere kan compiles til en klasse. Om filen har endelsen .cs eller .csharp eller noget tredie er for såvidt underordnet, men default er det cs til csharp kode, og vb til vb.net kode.

Umiddelbart vil jeg tro at du bare kan oprette en ny fil i webmatrix og omdøbe den til .cs, men jeg ved det ikke 100% da jeg ikke selv bruger webmatrix. Ang. hvordan du bruger den er det en lidt omstændig affære der omhandler hvad klasser og OOP er for noget, så hvis du er helt nybegynder, så vil jeg råde dig til ikke at tænke for meget over det her lige i starten :)
Avatar billede burningice Nybegynder
14. februar 2003 - 18:53 #7
det med at den compiles til en klasse er måske lidt en generalisering... den kan compiles til Windows eller Console applikation (.exe) eller Class Libary (.dll)...  :)
Avatar billede lighterus Nybegynder
14. februar 2003 - 19:22 #8
Hehe... Lyder jo fornuftigt nok, men... Jeg er skam uddannet i at programmere Java, men er som sagt helt grøn i web-programmering :)

Klasser og oop er så ikke noget problem... Hvis du laver et svar så jeg kan give dig point?
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2003 - 00:13 #9
well... hvis du har erfaring med oop så vil du opdage at asp.net ikke er meget anderledes eller noget helt nyt. Som du måske ved, så byggede det gamle asp på scripting, mens en asp.net består af "rigtig" programmering som bliver compilet første gang siden vises. Dette kan vi udnytte, sådan at al koden fra aspx siden bliver smidt over i en cs-fil som vi så compiler ved hjælp af f.eks. csc.exe som er en csharp-compiler. Den compilede dll-fil smider man i bin-mappen i roden af websitet, og det eneste man egentlig så skal gøre for at bruge koden på sin aspx-side er at definere oppe i toppen i @Page-direktivet hvilken klasse denne side består af.

Hvad fordelen så er ved det?

jo, man kan nu 100% dele sit website op i en designdel og en kodedel. aspx-siden kan du f.eks. rode med i DreamWeaver (som jeg synes er bedre til det designmessige end f.eks. VS er), mens du koder cs-filerne med VS.net, som kan en hel del triks.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2003 - 00:16 #10
det skal måske lige siges at den klasse som du laver skal nedarve fra System.Web.UI.Page og at alle de kontroller der er på din aspx-side skal erklæres før du kan bruge dem :) men ellers er koden du skriver den samme som du ville skrive på aspx-siden.

og huske også lige det med private og public ;) din metode skal være public før at du kan bruge den på din aspx-side :)