Avatar billede poolplayer Nybegynder
14. februar 2003 - 15:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Procent indtastning

Har lavet en celle hvor der kun bliver indtastet procenttal og til det formål har jeg formateret cellen derefter, men hvis nu jeg f.eks. skriver 1 så bliver tallet ændret til 100 og skriver jeg 5 bliver det ændret til 500.?? Jeg kan ikke slippe for at der bliver ganget med 100.
Er der nogen der hurtigt kan hjælpe mig.?

Takker, Takker
Avatar billede Chewie Novice
14. februar 2003 - 15:28 #1
det er fordi 1 er = 100% prøv at skrive 0,1
14. februar 2003 - 15:28 #2
Rediger->Ryd->Format
14. februar 2003 - 15:31 #3
...eller vælg et andet tal-format; men ikke procent.
14. februar 2003 - 15:37 #4
Det kan være meget forvirrende at arbejde med celler, der er formateret med procent.

Har du en celle hvori der står: 10% er den numeriske værdi af cellen: 0,1.
Avatar billede bak Forsker
14. februar 2003 - 15:42 #5
Formater cellen brugerdefineret som:
Standard "%"
Avatar billede s_h_m Nybegynder
14. februar 2003 - 23:57 #6
Dette er godt nok ikke en hurtig kommentar - men alligevel :o)
Hvis man formatere cellen som Standard "%", viser den tallet som procent (f.eks. 1%), men så kan man da ikke bruge det til evt. videre beregning, da excel så vil opfatte tallet som 1 og ikke 1%.
Men poolplayer har selvfølgelig heller ikke skrevet noget om videre beregning.

Til gengæld kan jeg ikke få cellen til at skrive 100, når jeg taster 1, hvis den er formateret som procent.
Avatar billede bak Forsker
15. februar 2003 - 00:15 #7
Man kan da sagtens regne videre på det, man skal bare vide at det ikke er excels procenter.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
15. februar 2003 - 12:00 #8
Ja, selvfølgelig - tankerne bliver noget sløve efter en lang dag.
På den tid af dagen bør jeg nok nøjes med at læse spm. :-)
Avatar billede sjap Praktikant
15. februar 2003 - 14:48 #9
Hvis du vil være sikker på din indlæsning kan du bare skrive et procenttegn efter tallet:

Excel vil så opfatte det som 0,1 og formatere cellen til at vise det som 10%
Avatar billede mcsj Nybegynder
15. februar 2003 - 20:48 #10
>>erikjuul

Rediger->Ryd->Format  hvad har det at gører med spørgsmålet

-----------------------------------------------------------------
Avatar billede mcsj Nybegynder
15. februar 2003 - 21:01 #11
Procentregning formelen:
(start-slut beløb)/Start beløb = Procent i decimal
f.eks: (7500-5000)/7500 = 0,3333333

Hvor i matematik du skal gange med 100

Formater>Celler>Kategori(Procent)
og resutal er 33,33%
Avatar billede poolplayer Nybegynder
17. februar 2003 - 08:37 #12
Jeg ved godt at jeg var lidt kort for hovedet i min problem stilling.
Det er en gammel skabelon med videre beregning af procentberegningen. Det virker også på en anden af mine maskiner, men jeg kan bare ikke finde hvor det er at de ikke står ens i opsætningen inde i Excel 2000.
Avatar billede poolplayer Nybegynder
21. februar 2003 - 13:16 #13
Har selv fundet løsningen, der var en der havde "pillet" inde i min Excel opsætning. \funktioner\indstillinger\rediger sørg for at der er flueben i aktiver automatisk gengivelse af procenter.
Tak for jeres bud.
Avatar billede poolplayer Nybegynder
21. februar 2003 - 13:20 #14
spørgsmål lukkes
Avatar billede mcsj Nybegynder
26. februar 2003 - 16:04 #15
Nå det er sku da det samme om det gør det ene eller andet
Point spare .........