Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ild i vand

Kan ild fryse i vand?
Avatar billede mussle Nybegynder
03. november 2000 - 09:36 #1
skal det være helt froset..???
Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:37 #2
ja, sten hårdt?
Avatar billede gangsta Nybegynder
03. november 2000 - 09:37 #3
Hvilken farve har vandet? Er det blåt? Hvis det er blåt, så må svaret logisk set være et \'Ja!\'
Avatar billede gangsta Nybegynder
03. november 2000 - 09:38 #4
Hvis det er grønt eller rødt ved jeg ikke helt...

Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:39 #5
Kuzz farvet?
Avatar billede mussle Nybegynder
03. november 2000 - 09:41 #6
hvis hælder iskold vand ( - 200 grader ) på ilden så fryser det...
Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:42 #7
nope, har prøvet.
Avatar billede powell Nybegynder
03. november 2000 - 09:49 #8
Ild er nød til at have tre ting for at kunne være tilstede. 1. Ilt, Varme og materiale, fjernes en af disse tre ting fjernes også ilten.

Så hvad sker der når man fryser ild? man fjerner varmen og derved slår ilden iheld?
Avatar billede mussle Nybegynder
03. november 2000 - 09:54 #9
Hvad er din definition på varme...for hvis man følger kelvin skalaen ....så skulle det kunne fryse....da 0 grader = 273 kelvin...det vil sige at vandet er 273 grader k og 273 er da et stort tal...
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. november 2000 - 09:54 #10
Nej det kan du ikke.

Der skal tre ting til for at du har ild (en brand):

* Ilt
* Noget brandbart
* Varme

Hvis du fjerner et af de tre elementer, har du ikke længere ild. Det er det du forsøger at gøre når du vil slukke en brand:

- Kvæle ilden (f.x.) med et brandtæppe eller med en ikke-brændbar gasart.
- Lade genstanden brænde op. Som når man laver brandbælter (eller opgiver at slukke før det mest brændbare er brændt op (f.x. store brande i lossepladser med bildæk)
- Køle tingene ned - f.x. ved at hælde vand på eller bruge en kulsyreslukker.

Hvis du fjerner varmen, så fjerner du også ilden, og derfor kan du ikke fryse ild.

/Rob
Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:55 #11
men er vand ikke også materiale, og kan vand ikke også være varmt. H20. O er vist ilt . N\'est-ce pas
Avatar billede debug Nybegynder
03. november 2000 - 09:56 #12
Ja det kan. Punktum.
Avatar billede powell Nybegynder
03. november 2000 - 10:12 #13
Du bevæger dig på et plan, for nebegynder tænkere... Men kommer nok ikke særligt langt.

Du har ret at H2O har et ilt molekyle, men pågrund af overfloden af brint, som vil kvæle ilden før den for mere ilt så er det et problem. Læs lige lektien noget bedre... (lektien er: kemiskeforbindelser og molekylelære) ;-)
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. november 2000 - 12:22 #14
debug:

Tyndt !!!!!!

Din argumentation er af typen - en sten kan ikke flyve, jeg kan ikke flyve, ergo er jeg en sten. Ting  kan godt være varme uden at brænde - jeg har ikke påstået andet, og i Powell\'s svar menes der formentlig underforstået brændbart materiale.

Tyndt at tage dine egne point tilbage på den måde - uden forklaring.

Svindel !!!

Varme er IKKE nok til ild. Uanset hvor meget du varmer vand, vil det ikke begynde at brænde - det fordamper.

Powell og jeg har lavet samme svar (jeg var bare lidt længere om at sende mit) men jeg mener det er de rigtige svar. Mindst en af os bør sgu have point.

Du skriver at du har prøvet at hælde -200 grader koldt vand på. Løgn. Vand fryser ved nul grader, altså er der ikke noget der hedder vand ved temperaturer så tæt på det absolutte frysepunkt (minus 273 grader C).

Vand er ikke brændbart - derfor mangler du de ene af de tre elementer der skal til. Tag noget træ, varm det op, og det vil bryde i brand. QED!

/Rob