Avatar billede dennish Nybegynder
12. februar 2003 - 20:10 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

kan det betale sig at aflade sit batteri for at forbedre batteiet

kan det betale sig at aflade sit batteri for at forbedre batteiet. Har en IBM thinkpad i series. På IBM's hjemmeside findes der software. Denne er dog kun til batterier der ikke har være brugt i lang tid. Min bærbar har været brugt tit, så spørgsmålet er får jeg overhovedet noget ud af af køre et program der aflader ens batteri ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. februar 2003 - 20:13 #1
Klart ja. især med batterier der ikke er af aller nyeste teknologi og selv med de nye er det min klare opfattelse at de har bedst af at aflades næsten totalt inden opladning hver gang
Avatar billede danielks Nybegynder
12. februar 2003 - 20:14 #2
Ja det gør du...
Jeg går ud fra du har et Li-ion batteri (Lithium)
Når du aflader batteriet helt "nulstilles" det og er næsten som nyt igen

Håber du kan bruge svaret...
Avatar billede danielks Nybegynder
12. februar 2003 - 20:16 #3
Derimod et NiMH batteri er "ligeglad" med om den bliver afladet...
Og et NiCD batteri falder under samme kategori som et lithium...
Avatar billede gaffemis Nybegynder
12. februar 2003 - 20:19 #4
>>danielks du er lidt forkert på din teori.... Litium er ligeglad, NIMH kan tåle lidt, og NiCD er noget lort
Avatar billede dennish Nybegynder
12. februar 2003 - 20:29 #5
jeg har et NI-MH batteri. gaffemis hvad mener du med at et NI-MH batteri kan tåle lidt. og har du et link der únderstøtter dette. Sagen er den at en arbejdskollega hårdnakket påstår at jeg sagens kan aflade mit NI-MH batteri og bruge det som nyt.
Avatar billede danielks Nybegynder
12. februar 2003 - 20:41 #6
gaffemis> Ja Lithium og NiMH er ligeglade... og jeg er enig i at NiCD er noget lort.... de skal nemlig aflades helt for igen at kunne oplades fuldt...
NiMH kan "Klatlades" og det er jo smart...
Men når et Lithium når sin "MHT" dato... så kan man snyde den ved at aflade den...
Avatar billede bassi Nybegynder
12. februar 2003 - 21:57 #7
Lithium er helt klart det bedste batteri, det er ligeglad med om det er helt eller halvt afladet inden du lader det igen, rent kapacitetsmæssigt holder de også meget længere. Jeg arbejder på en fabrik der laver disse batterier. Gængse genopladelige batterier har det derimod bedst hvis de aflades helt inden genopladning.
Avatar billede gaffemis Nybegynder
13. februar 2003 - 01:13 #8
dennish>> de er en hel del bedre til at modstå "memory effekt" i forhold til NiCD, men har det bedst, som bassi skriver, med at blive afladt helt....
Jeg selv døjer med batteriet til min slæbebar....fordi jeg har plat/klat-ladet på det for meget... (NiMH)
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 13:21 #9
Det er rigtigt at genopladelige batterier har godt af at blive fuldt afladt engang imellem for at optimere dem....MEN Batteriet bliver "brugt/nedbrudt" ved antallet af op/afladninger og vil derfor efter nogle år virke meget slapt.
Så køb dog et nyt...
Danny