Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 01:18 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

HJÆLP!

Jeg har en veninde der ikke er så ferm til det med computere...
Hun sidder og skriver en rapport i Word og gemmer KUN på en diskette.
Hun fortæller mig så at hendes opgave er væk - dvs at dokumentet med hendes opgave er blank når hun åbner det.
Mit gæt er at hun er kommet til at gemme den blanke side som word starter op med som filnavnet på hendes rapport, da hun skulle lukke word ned.
Mit spørgsmål er nu: Er der overhovedet nogen mulighed for at hun kan finde sin rapport frem igen?
Om word måske gemmer midlertigt det man laver i et midlertidigt dokument eller lign.?
På forhånd tak...
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 01:24 #1
Word laver en temp fil, men den forsvinder, når der gemmes. Prøv at lave en søgning på alle doc dokumenter der er oprettet eller ændret den dag den forsvandt, og også en ænddring efter bestemte ord i dokumentet, så en eventuel Temp fil bliver afsløret. Kan dokumentet ikke være gemt på pc'ens drev??
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 01:25 #2
Det ved jeg ikke - men hun sagde at hun vist(!!!) kun havde gemt på disketten
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 01:27 #3
Har I mulighed for det, så søg på Harddisken, det er ikke altid man bemærker, hvor word foreslår filen gemt.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 01:30 #4
Det har jeg lige sagt til hende - og hun siger at den har søgt og den ikke ligger der...
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 01:35 #5
Det lyder ikke godt. Man kan sætte word op til at tage en back-up, en såkaldt .bak fil, men den burde have samme navn som filen.

Et lille dumt spørgsmål, er I sikker på, at filen er tom, at der ikke ved en fejl er skiftet til f.eks. hvid skrift.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 01:46 #6
Hvis hun ved hvilken dato den er lavet kan hun i avanceret søgning søge på datoen samt på *.dok
Ellers prøv at gå i C - Windows - Oversigt - find den rigtige dag og mappen denne computer. Er i heldige ligger den her og venter
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 01:54 #7
Jeg sidder med hende over telefonen så jeg har lidt svært ved at finde ud af det - men nej teksten er ikke hvid
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 02:01 #8
Beklager, kan ikke komme på mere. Hvis søgningen heller ikke giver resultat, må hun nok indstille sig på, at det er gået tabt.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:02 #9
Ja - ok, men tak for hjælpen.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:06 #10
Hjalp det heller ikke at gå ind i oversigt. Her ligger alt hvad der er sket på hendes pc for de sidste 3 uger alt efter opsætningen.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:06 #11
Er der nogen der kender en anden måde hvorpå hun kan få dokumentet frem igen?
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:08 #12
Har ikke prøvet det med oversigten endnu...prøver at høre om hun kan finde noget derinde
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:11 #13
Hvis hun har gemt er det der.

Har hun ikke søgt i avanceret på *.dok på samtlige drev samt evt. dato
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:11 #14
Ved du tilfældigvis hvad oversigt-mappen hedder på engelsk?
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:12 #15
jo - vi har prøvet den avancerede søgning
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:18 #16
Skulle lige slå det op. Prøv med : survey, summary eller outline det stod i ordbogen under oversigt. Jeg har den danske udgave så tilgiv mig hvis det ikke er rigtigt
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:23 #17
Vi har fundet det, men der var ikke noget... Det må kunne gøres på en anden måde
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:24 #18
Hvis det kan være til hjælp, så er der på den gule mappe en eller anden rund ting tegne på mappen. Når hun klikker på plusset til venstre for mappen vil undermapperne åbne sig, og de ser også anderledes ud. Hos mig ligner de lidt et skema af udseende.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:27 #19
Hvis hun kun har gemt den blanke side er alt andet væk. Vi har nu prøvet alt. Det vil sige hvis Word har gemt noget automatisk kan i måske finde det i mappen temp. Er den heller ikke her, er der desværre ikke mere at gøre.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:29 #20
Du har jo garanteret bedt hende om at lede efter den på C dokumenter for det er her Word automatisk gemmer hvis man bare trykker på gem.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:31 #21
Nej, det er rigtigt nok. Men der MÅ da være en anden måde man kan gendanne den på. Hun er grædefærdig :-§
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:33 #22
Vi har prøvet at søge mange steder - det er bare næsten umuligt da hun mildest talt ikke er den store haj til computere - hun er lidt svær at guide rundt...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:33 #23
Ikke hvis hun har gemt en blank side og sagt nej til at gemme de ændringer som hun havde lavet. Havde i kigget i temp?
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:35 #24
Nej, jeg ringer til hende i morgen og prøver at lede der. Hun er gået i seng nu, for at være frisk til at starte forfra i morgen... Det er fandeme surt for hende.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 02:35 #25
Jeg vil også smutte i seng nu...så håber jeg der står tonsvis af gode ideer vi kan prøve i morgen :-)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:35 #26
Jeg kender godt det der med at guide en som ikke vil forstå det man prøver at fortælle. De kan gå helt i baglås.
Hvis hun nu ikke er gået ud at Word, LAD OS HÅBE DET, så er der jo lige den mulighed med CTRL + Z indtil hendes dokument står som det skal. Havde lige glemt den geniale mulighed i starten
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. februar 2003 - 02:37 #27
Åh nej, er hun gået i seng, så er hun jo sikkert smuttet ud af Word
Avatar billede b_hansen Novice
12. februar 2003 - 08:37 #28
Hos mig sker dr nogle gange det underlige, at Word gemmer et eksisterende dokument i et midlertidigt bibliotek på harddisken. Det kunne derfor være en mulighed at søge efter foldere med navnene TEMP, TMP o.l.

En anden mulighed kan være at søge efter filer der starter med tilde (~) Det er midlertidige Word-filer. Nogle gange kan man være heldig at Word ikke får slettet dem.
12. februar 2003 - 14:15 #29
Måske var det en ide at gå lidt mere systematisk til værks end alle disse spredte forsøg på et eller andet lægger op til.

Start med at undersøge om hendes Word er sat op til automatisk sikkerhedskopiering. Er dette tilfældet oprettes der automatisk en sikkerhedskopi, når et dokument gemmes anden gang under samme navn, hvilket i denne situation ville have reddet hendes dokument.

Vælg Funktioner->Indstillinger
Vælg fanen Gem
Øverst er et afkrydsningsfelt ”Opret altid sikkerhedskopi” – et kryds her og der oprettes et dokument med navnet: Sikkerhedskopi af Brev.WBK” når dokumentet Brev gemmes anden gang. Tredje gang dokumentet gemmes overskrives sikkerhedskopien med en ny sikkerhedskopi. Det er derfor meget vigtig at et sådant eftersøgningsarbejde udføres systematisk.
En afkrydsning her ville have reddet hendes dokument. Sandsynligvis er feltet ikke afkrydset, da dette er standard i Word. Afkryds under alle omstændigheder feltet for fremtidig brug.

Længere nede i samme dialogboks finder du afkydsningsfeltet ”Gem oplysninger til automatisk gendannelse hvert XX minut”
Hvis dette felt er afkrydset oprettes en arbejdskopi af det dokument, der arbejdes med, uanset om dokumentet er gemt eller ej.
Denne arbejdskopi navngives således for Dokument1.doc: ~$Dokument1.doc . Arbejdskopien gemmes også i samme mappe som dokumentet med mindre der er valgt en alternativ placering på fanen Filplacering, ud for ”Filer til automatisk gendannelse”
Meningen med denne arbejdskopi er, at et dokument automatisk gendannes, hvis Word lukkes uautoriseret (strømafbrydelse f.eks.)
Er dette felt heller ikke afkrydset må du nok konstatere at dokumentet ikke står til at redde.
12. februar 2003 - 14:19 #30
Beklager alle disse mærkelige koder. Jeg skrev teksten i Word og kopierede den herover.

Kode 8221 er "

Arbejdskopi-filen er for øvrigt skrivebeskyttet. Dette medfører at en søgning efter filen ikke giver noget resultat, såfremt visning af skjulte filer ikke er slået til.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
12. februar 2003 - 15:53 #31
Hun har åbenbart fået hjælp til at lave opgaven om igen - og den er faktisk allerede næsten færdig(?!!) så vi behøver ikke at sidde og lede efter den gamle. Og denne gang HAR hun, som jeg sagde hun skulle gøre, også gemt den på harddisken.
Det er svært at sige andet end: Kvinder og teknik...tsk tsk :-)
Mange tak til alle for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 16:20 #32
Bare et lille hjertesuk, kan egentlig ikke forstå, hvorfor jeg afvises, når ingen af de accepterede svar har resulteret i noget. Det med bakup nævnte jeg kl. 1:35:45. Også søgning og andre forslag er kommet fra min hånd. Bare ikke så specificeret, idet jeg gik ud fra, at du vidste hvilke funktioner jeg mente, ellers ville du jo nok at bedt om en beskrivelse.

Ja, det var bare det jeg ville sige.
Avatar billede ktromborg Nybegynder
17. februar 2003 - 23:59 #33
Det må du undskylde - jeg valgte de to ud fra hvem jeg syntes havde brugt mest tid på det. Jeg gav heller ikke bhansen point.
Men når jeg tænker over det sku du måske også have haft lidt point...Sorry!
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 00:08 #34
OK, det kan godt være, at jeg ikke var så specificeret, men jeg sad oppe fra kl. 1.24  indtil 2.01 om natten for at hjælpe dig, så det med tid kan man diskutere, mennnnnnnn du er tilgivet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
18. februar 2003 - 00:35 #35
Takker mange gange for point. Jeg håber at din veninde har lært noget af det her, men det lader det jo også til at hun har, bare synd at hun skulle lære det på den hårde måde - og så alligevel - nu glemmer hun det sikkert aldrig igen ;-)