Avatar billede f.h Nybegynder
11. februar 2003 - 15:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

RAM klodser- størrelse?

Hejhåber jeg har valgt rette kattegori..

Hvordan kan det være at min pc kun kan se halvdelen af størrelsen på RAM klodser over 64 Mb RAM? Startede med en 256 klods, som kun kunne ses som 128 Mb RAM, fik den byttet til en klods der slet ikke virkede. Og nu har jeg så forsøgt med to 128Mb klodser der tilsammen viser, suk, 128 Mb RAM....?

Systemet skulle selv kunne genkende RAM op til 256 Mb, både en- og to sidede, og jeg har just opgraderet BIOS. Er bestemt meget grøn hvad det her angår, men det skulle jo være ret simpelt. Desværre er et eller andet gået galt..men hvad?

Mvh. Finn Holbek
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2003 - 15:05 #1
Hvilket bundkort?
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2003 - 15:09 #2
Eller hvis det er en mærkecomputer (compaq, ibm osv) hvilken? Og hvilket nr?
Avatar billede zhark Nybegynder
11. februar 2003 - 15:20 #3
Der skulle vel ikke være en Compaq?
Visse ældre PCer (mobo) har problemer med nogle ram typer, i særdeleshed hvis de blandes sammen!
Altså har du evt. der første 64MB siddende så prøv endelig at fjerne det og er de 2 nævnte 128 ens fabrikat? Jeg havde en "sjov" lignende sag og fik byttet et par gange og det endte med forhandleren sagde... jeg kan sg'u ikke gøre for din "kasse" ikke kan køre med sådan kvalitetsram (apacer)... det var ikke sjovt! Men manden havde altså ret, det kører fint - i min nye PC!
De kørte også i den gamle, men altså ikke sammen med f. eks "no name" ram.
Avatar billede cms Nybegynder
11. februar 2003 - 17:46 #4
Hvis du flytter det til /kat/37 får du nok mere feedback :o)
Avatar billede f.h Nybegynder
11. februar 2003 - 21:54 #5
Hej igen, og tak for svar.
det er en 2 år gammmel (skod) Packard Bell pc (700 mhz), med et Huston 3+ bundkort. Har forsøgt div. omrokeringer uden effekt. Ja de to 128 er to helt ens "Shuttle". Der er i øvrigt kun plads til to kredse i dyret. overvejer nu at bytte til to 256 klodser, så jeg i det mindste kommer op på 256 i det hele;-P

Mvh. Finn
Avatar billede f.h Nybegynder
11. februar 2003 - 22:49 #6
Kat/37..?
Avatar billede zhark Nybegynder
11. februar 2003 - 23:09 #7
Jeg kan ikke finde noget på/om det mobo, men det lyder meget mærkeligt, så gammel er det jo heller ikke og du kan køre 700Mhz. Jeg kunne lige til nød forstå hvis du ikke kunne bruge 256Mb ram, men 2x128 det SKAL den sg'u kunne tage. Kender du ikke en du kan prøve at låne et andet mærke ram af?

PS.: Hvis ikke du får noget svar du kan bruge kan du jo selv lave et svar og acceptere, så beholder du points! Mvh zhark
Avatar billede cms Nybegynder
11. februar 2003 - 23:37 #8
Avatar billede zhark Nybegynder
11. februar 2003 - 23:47 #9
f.h>
Det cms mener med kat/37 er jo at det er kategorien der hedder:
"Hardware PC" og det er nok rigtigt at du MÅSKE kan få bedre hjælp hvis du lukke her og opretter dit spm. i den kategori.
Det er jo sådan at "eksperter" abbonerer på de kategorier de ved mest om osv.
Du har oprettet spm i en kategori der normalt omhandler noget om "eksperten", altså sitet her!!!
Mvh. zhark
Avatar billede f.h Nybegynder
12. februar 2003 - 09:18 #10
Mange tak for tips og hjælp;-)

Mvh. Finn