Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:03 Der er 57 kommentarer og
5 løsninger

Kristendom

Kan det være rigtig at kristne ikke må spise svinekød?

Jeg har læst det engang, men kan ikke huske om det var i det gamle eller om det var i det Nye testamente?

Håber at nogle kan hjælpe mig med det ;)
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 11:04 #1
Jeg tror det er islam du snakker om. Der er ikke noget om svinekød i bibelen.
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:09 #2
Jeg er næsten 100% sikker på at der står noget i biblen om at kristne ikke må
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 11:10 #3
Jeg er 99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 % sikker på at der ikke står noget
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 11:11 #4
og det er kun fordi man aldrig kan være helt si´kker på noget.
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:11 #5
:O)
Avatar billede popsy Novice
11. februar 2003 - 11:13 #6
Jøder må vel heller ikke, mener det hedder koshermad det de må spise.
Jøder er vel også kristne? Bare en anden "gren"?
Avatar billede kichian Nybegynder
11. februar 2003 - 11:14 #7
Jøder må heller ikke spise svinekød.... Så måske står der noget i det gamle testamente, som kristne og jøder jo har til fælles.

Men der står INTET i den nye testamente omkring svinekød. Jesus taler dog om at kaste perler for svin. Men det er jo en helt anden diskussion ;-)
Avatar billede popsy Novice
11. februar 2003 - 11:15 #8
Avatar billede kichian Nybegynder
11. februar 2003 - 11:16 #9
popsy >> Jøder er absolut IKKE kristne. Hvis du endelig vil lave noget gren værk, så kan man vel sige at kristne er en slags jøder.
Avatar billede arnvig Nybegynder
11. februar 2003 - 11:17 #10
Kristne må gerne spise svinekød.
For muhammedanere (islam) er svinet et urent dyr og må ikke spises.
For jøder afhænger det af slagtemetoden, kødet skal være "kosher"
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:17 #11
Jojo jeg har selv læst det og det irretere mig at jeg ikke kan huske hvor.
Avatar billede popsy Novice
11. februar 2003 - 11:18 #12
Hmmm, 2 sider af samme sag. Gider ikke diskutere ordkløveri, men i forhold til dette spørgsmål, og det der bliver spurgt om, fastholder jeg min formulering, dog med indrømmelse af at du eller ville have ret.
Avatar billede arnvig Nybegynder
11. februar 2003 - 11:18 #13
Desværre , Swordcat, hvis du har læst det et sted, er det i hvertfald forkert skrevet
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:18 #14
Kom nu der må være en der ved det ;)
Avatar billede arnvig Nybegynder
11. februar 2003 - 11:19 #15
Jøderne anerkender ikke Jesus Kristus som guds søn og de kan derfor ikke siges at være kristne.
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:19 #16
Hmmm.....hmmmm
Avatar billede arnvig Nybegynder
11. februar 2003 - 11:20 #17
Det er jo ligemeget , swordcat, hvis det er forkert, ikke ?
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:22 #18
Ikke igen.....nu har jeg tabt et vædemål igen ;)
Avatar billede popsy Novice
11. februar 2003 - 11:23 #19
*LOL* Lad være med at vædde??? :D
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 11:24 #20
Det står ikke i bibelen ( Næsten sikkert ) men jødernes etiske regler siger at grisen er et urent dyr.

Jeg er næsten sikker på at det ikke står i bibelen og det har ikke rigtig været aktuelt den gang, da man ikke spiste svin, dengang bibelen blev skrevet - det gjorde man bare ikke.

Derfor kunne jeg forstille mig at det bare har været en uskreven regel, som nu er blevet skrevet ned i et tilhørende regelsæt.

Jeg er ikke helt sikker, men næsten.
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:27 #21
OK.....i har vel ret :O)

takker for svar´ne

X ligger du ikke et svar?
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 11:28 #22
svar
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. februar 2003 - 11:29 #23
Ville da også være ærgerligt, hvis vi skulle droppe flæskestegen og medisteren juleaften, ikk'?????????? ;o)

Jeg ved ikke, om det er noget katolik'erne dyrker; de må jo "ingenting" - medmindre de altså skrifter og angrer, så går det såmænd nok :oP

Personligt tror jeg på mig selv og min CD-afspiller, men har fuld respekt for dem, der tror på og følger deres egen religion, så længe det ikke kræver en storstilet tilpasning af deres omgivelser...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. februar 2003 - 11:33 #24
JA, jeg er lidt flabet fra tid til anden :o) Men der er nu ingen ond mening i min udtalelse *just for the record*
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 11:39 #25
I det nye testamentet står det noget med at man ikke må spise noget med dælte klove og som er alt ædende som bl. andet grise er. Men det er fortolkningen af det der er essensen. Jøder og Adventister ser det som om de ikke må.
Adventister spiser heller ikke rejer, kreps, hummer og visse typer fisk, som ål f.eks som er ådselæder
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:42 #26
/cdc---> Se nu begynder det at være lidt spændende. kan du huske hvor det står helt præcis?
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 11:47 #27
Nu er jeg ikke kristen/jøde eller adventist, men min famillie er adventister og de har det nye testamentet som sin bibel, ligesom de kristne har det gamle.
Har været til utallige søndagsskoler og bibel læsninger, og der igennem og igennem disskutioner om bl.a dette emne med min onkel der er præst i adventist sammfundet, fået oplæst et stykke fra bibelen, vedr, dette med de delte klove.

Hvordan de definerer dette, ved jeg ikke.....da gede også har det og dem slagtede og offrede de i gamle dage, men her igen, ved ikke om det var i det nye eller gamle testamente.

/cdc
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 11:52 #28
Her er et referat fra zakarias bog:

v15  Herren sagde til mig: Udstyr dig nu som en uduelig hyrde. v16  For nu lader jeg en hyrde fremstå i landet. De forsvundne skal han ikke tage sig af, de savnede skal han ikke opsøge, de lemlæstede skal han ikke helbrede, og de sunde dyr skal han ikke skaffe føde. Han spiser kødet af de fede dyr og spalter deres klove.
      v17  Ve den slette hyrde,
      der forlader fårene!
      Et sværd imod hans arm
      og imod hans højre øje!
      Hans arm skal visne
      og hans højre øje blindes!
Avatar billede kichian Nybegynder
11. februar 2003 - 11:54 #29
/cdc tager fejl (heldigvis)

I det gamle testamente 5. mosebog salme 14, vers 8 står der at man(jøde) ikke må spise svin.
Men hvis man læser hele salme 14, så står der også at jøder gerne må give svin til fremmede (en jødisk gæst?), eller sælge det til udlændinge.

Se evt. http://www.biblegateway.com/cgi-bin/bible?passage=DEUT+14&language=danish&version=DN1933
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 11:58 #30
hmmm.....ja
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 11:59 #31
3 Mosebog 11
3    Alle Dyr, der har Klove, helt spaltede Klove, og tygger Drøv, må I spise.
Avatar billede kichian Nybegynder
11. februar 2003 - 11:59 #32
Jeg har iøvrigt lidt svært ved at se hvordan zakarias udtaler sig om svin!?.

Det kunne lige så godt handle om korrupte politikere, eller børnehavepædagoger. Dvs. han skriver at man skal passe sit arbejde, ellers bliver man straffet.
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:01 #34
det er det med klovene men se det sidste link, som jeg skriver hvordan de definerer det er en anden sag
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:02 #35
der står det også noget med svin
Avatar billede kichian Nybegynder
11. februar 2003 - 12:03 #36
Skal vi ikke blive enige om at Mosebøgerne er i det gamle testamente. Og den eneste relevans dette har for kristne er forudsigelsen af messias, dvs. Jesus.

Jeg bruger her begrebet Kristne bredt, dvs. den almene forståelse af kristendommen. Det dækker ikke over adventist og andre små trossamfund eller sekter.
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:07 #37
Det er jo det jeg skriver med hvordan de fortolker og tager konsekvens af det. Kriste gør sit adventister og jøder noget andet.
Det jeg mener med adventisterne bruger det nye som sin bibel, er at de mener at det er Jesus der vil befri jorden, og ikke gud, for det onde og evig liv. De dyrker Jesus, men har da selvfølgelig ikke glemt at han haver en fader, Gud!
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. februar 2003 - 12:08 #38
"Nu er jeg ikke kristen/jøde eller adventist, men min famillie er adventister og de har det nye testamente som sin bibel, ligesom de kristne har det gamle."

De kristne har selv det nye testamente som det vigtigste - det er jøderne der bruger det gamle som deres bibel.
Adventister er også kristne - de har bare valgt en lidt anden tilgang til det end protestanter fx.

Jesus siger I det nye testamente at man ikke skal bekymre sig om det man indtager - det vigtige er istedet hvad der kommer UD af munden - dvs ens ord til andre mennesker: Se selv her:

Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent.«

Matt. 15.11

Fundet vha af Bibelen.dk
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:11 #39
Og jeg giver dig helt ret i mosebogen! har ikke fundet noget i det nye, mente bare det var den mon onkel henviste til, var det mosebogen så ok, men det med de delte klove og ikke drøvtyggende var da riktig nok.
Og vi kom da også frem til at der står i bibelen at man ikke skal spise dyr der ikke osv osv som det står i linket.
Så swordcat har fået svar på sit spm....bare lidt af omveje
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. februar 2003 - 12:12 #40
Så tog jeg fejl. Godt jeg ikke skrev at jeg var helt sikker. :o)
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:13 #41
kalleferm tror nok ikke du læste mit indlæg før dit, så for du forklaringen på det med det nye og det gamle testamentet.
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. februar 2003 - 12:14 #42
Helt rigtigt
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:15 #43
Og nu vil jeg ikke diskutere andre tros samfunde da det ikke er mit speciale, men da alle her o tråden sagde at det ikke stod, og jeg havde fået det læst op engang, mente jeg det var viktig at påpege
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 12:37 #44
X-masman jeg var tæt på at give dig alle point´s, men du fik ikke ret adligevel :)

Så jeg havde ret....  ;)

Hvis nu alle lagde et svar, så kunne jeg give dem væk, til den som nu fortjener points´ne ;)
Avatar billede cdc Novice
11. februar 2003 - 12:39 #45
svarer
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. februar 2003 - 12:39 #46
Svarer
Avatar billede swordcat Nybegynder
11. februar 2003 - 12:59 #47
takker for hjælpen
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2003 - 16:25 #48
Selv tak
Avatar billede 2pal Nybegynder
11. februar 2003 - 21:08 #49
I islam er svinet ikke uret for du kan koge det og så er baktierne væk, Allah har bare forbudt Musilmer og spise svinekød...
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2003 - 21:16 #50
Nååå det er altså bare for sjov at han har forbudt dem at spise svin.
Så forstår jeg alt sammen meget bedre...
Avatar billede 2pal Nybegynder
11. februar 2003 - 21:23 #51
har dine forældre aldrig sagt du DOGGY82 ikke måtte gøre noget....
uden at give dig en forklarning....
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2003 - 21:30 #52
Jo, men på et tidspunkt bliver man voksen nok til selv at bestemme over sit eget liv; og bruge sin egen sunde fornuft. Min forældre har lært mig at man skal bruge sin sunde fornuft.
Avatar billede 2pal Nybegynder
11. februar 2003 - 21:32 #53
ja men det har Allah også
Avatar billede lacalifornia Nybegynder
12. februar 2003 - 00:55 #54
HEY! nu hvor vi er så godt i gang, hvad er KOSHER??? og hvad er så HALAL???
Avatar billede popsy Novice
12. februar 2003 - 08:25 #55
der er et link der forklarer lidt om koshermad længere oppe, men for nemheds skyld osse her nu :).: http://fp.image.dk/fpespml/MAIN/kosher_meal.htm

Der er lidt om halal her, dog på norsk, mon mon ikke det går.: http://www.islam.no/diverse/slakteforskrifter.html
Avatar billede cdc Novice
17. februar 2003 - 18:28 #56
swordcat---> Skal der ikke uddeles points ?
Avatar billede kalleferm Nybegynder
17. februar 2003 - 19:05 #57
Ja, det kunne da være rart.
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. februar 2003 - 10:20 #58
Swordcat: Kunne du bruge svarene ?
Avatar billede swordcat Nybegynder
28. februar 2003 - 18:55 #59
Sorry for den lange ventetid....sorry
Avatar billede cdc Novice
28. februar 2003 - 19:09 #60
takker, bedre sent en aldrig :o)
Avatar billede faithful Novice
16. juni 2004 - 02:37 #61
tja.. jeg kender det sted i biblen hvor der står kristne ikke må spise svin..
og endda at kvinder skal gå med tørklæde og hvor jesus selv siger at faderen er større end ham og ikke det samme som hamm

men er i stadig interreseret???
Avatar billede Birte Praktikant
21. september 2023 - 10:05 #62
Jeg er kristen og kender en del til Bibelen. Som det er nævt tidligere, er det korrekt, at jødernes lovbog (3.Mosebog i Det Gamle Testamente) forbyder dem at spise dyr med spaltede klove. I Det Nye Testamente er det også korrekt, at Jesus siger, at det er det, der kommer ud af munden, der gør et menneske urent. I Apostlenes Gerninger, kapitel 10, vers 10 og fremefter oplever apostlen Peter ( det var den samme mand, som nægtede at kende Jesus, da Jesus var blevet taget til fange og var under forhør hos ypperstepræsten), at der kom en dug ned fra himlen med al mulig mad. Peter får besked på at slagte og spise, men nægter det, da det er alle mulige urene dyr. Men Gud siger til Peter, at når han siger noget er rent, er det rent. Siden da har kristne måttet spise al mad på kloden.
Angående muslimernes madforbud, så er de alle efterkommere af Abraham, ligesom jøderne, muligvis derfor, at de har regler alla jøderne.