Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder spørgsmål: Performance forskel mellem OS 9.2 og OS X

Som overskriften lyder, er jeg lidt af en newbie inden for mac-verdenen, men alligevel har jeg kastet mig ud i det og erhvervet mig en iBook (800 MHz).

Men der er noget som slog mig næsten med det sammen:
- Der er en ufattelig stor performance forskel mellem OS 9.2 og OS X (10.2.3)

Hvad skyldes det? Har jeg indstillet noget forkert? Eller er det bare sådan?

Alle programmer kan åbnes og lukkes meget hurtigere, og det er meget hurtigere at skifte mellem dem.
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 21:27 #1
Apple har naturligt nok optimeret styresystemet efterhånden som de har udviklet nye versioner - den nye version udnytter hardwaren bedre og kører dermed hurtigere...

en helt anden ting...hvorfor i alverden valgte du mac og ikke pc? ;)
Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:30 #2
Ahh... jeg skulle ha' præciseret mit spørgsmål.

Jeg synes at OS 9 er meget hurtigere end OS X... ikke den anden vej rundt :-)

-----

Jeg valgte en iBook for den den var forholdsvis let, og kørte langt på batteri (skal bruge den til at studie brug)... og så fik jeg et godt tilbud på den.
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 21:32 #3
nåeh - så kan det vel have noget at gøre med at det ikke kræver så meget af hardwaren? ;)

svarer lidt til windoze xp - det kører godt hvis computeren kan trække det, ellers virker det ringe :D
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. februar 2003 - 21:33 #4
Hvorfor?

Der er sket en kraftig performance forbedring fra 10.1 til 10.2, pga. Apple udnytter Adobes pdf engine. Dermed kan de udnytte 3D kortet til at opdatere skærmbillederne med, så PowerPC processoren kan anvendes til andre opgaver.

/per
Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:33 #5
Men en G3 800 MHz med 384 MB RAM er i mine øjne en rimelig hurtige mac.

Jeg forstår det ikke helt.
Avatar billede egonspock Seniormester
10. februar 2003 - 21:59 #6
Hvis du tænker på OS9 som version 4 af et styresystem der er optimeret fra gang til gang, og OSX som version 1, der først lige har fået en smule hastighedsforøgelse med 10.2 og også 10.2.3, så er det nemmere at forstå hvorfor OS9 er hurtigere end OSX. Det var faktisk utroligt at se at Apple gang på gang kunne gøre det gamle system hurtigere hver gang. Hastigheden i OSX(eller manglen derpå) skyldes to grundlæggende faktorer: I OSX har alle objekter en alpha-kanal og hele skærmen er som hoejrup siger et PDF-billede, dermed bliver skærmopdateringen langsommere, men også pænere og nemmere at arbejde med. Den anden grund er at OSX har rigtig multitasking, hvor ingen process får lov til at spise hele processoren. Prøv i OS9 at åbne en menu et stykke tid og se hvordan uret stopper. Det sker ikke i OSX og hvis man ved at man blot kan arbejde videre i andre programmer i OSX mens man venter på at et bestemt program gør sig færdig med et eller andet, kan man arbejde meget hurtigere. Men det kræver tilvænning. I OSX behøver du f. eks. ikke at tænke på hvor mange programmer du har åbne i forhold til hvormeget RAM du har, og kan blot lade dem være åbne til du har behov for dem. På den måde skal du ikke bruge tid på at åbne og lukke programmer. Og så er der jo den forskel at hvis du er i OS9, skal du genstarte iBook'en en gang om dagen, mens du ikke behøver at slukke for den i OSX, da det er væsentligt mere stabilt. Dermed sparer du også tid, selvom systemet virker langsommere.
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 22:13 #7
skide smart - der kunne micro$oft sq lære noget ;)
egentlig underligt at de ikke har hugget det endnu - de har jo hugget så meget andet fra (bl.a.) apple :P
Avatar billede allsimon Nybegynder
11. februar 2003 - 20:39 #8
Jeg synes nu alligevel at man kan mærke hvis flere programmer er åbne, selv om man ikke bruger dem.