Avatar billede puttitat Nybegynder
09. februar 2003 - 15:00 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Deling af internetforbindelse

Hejsa,

Nogen herinde der kan give et link til en nogenlunde forståelig guide til deling af en internetforbindelse på en RedHat Linux 8.0 server? Der gøre Gnome / KDE interface (hvad er bedst?) Guiden må da også gerne indeholde opsætning af klienten (Windows 98 / 2k / XP)

Derudover vil en guide til printerdeling heller ikke gøre noget ;)

Spørger fordi det er min første gang med en Linux-server, har ikke engang været inde i Interfacet endnu, er igang med at installere - måske er det nemmere end man lige tror? Jeg giver ihvertfald Linux en chance :o)

Mange hilsener,
Troels
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 15:13 #1
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html
Ved ikke om du kan bruge det til noget. (kender ikke noget til linux)
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 15:14 #2
Avatar billede puttitat Nybegynder
09. februar 2003 - 16:35 #3
jeg er helt newbie i Linux - og IPtabels har jeg fundet ud af er noget firewall-relateret noget ;o) og ikke internet-deling :o)

De dir's rundtomkring på diverse Linux-sites synes jeg er uoverskuelige, og kan ikek finde nogen der kan forklare mig noget om internetdeling...

// Troels
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 16:42 #4
Sad selv i går med Linux på naboens gamle maskine, det er sku ikke som windows.  *G*
Kan nok ikke hjælpe dig mere, har søgt og søgt, men er ikke blevet klogere. ;)
Avatar billede puttitat Nybegynder
09. februar 2003 - 17:15 #5
Nogen der så kender et proxy-program til Linux, hvor kravet er at der bl.a. SKAL kunne gå ICQ igennem (dvs. ICQ-porten skal være åbnet)??

// Troels
Avatar billede iceman_martin Nybegynder
09. februar 2003 - 19:00 #6
Nu går jeg ud fra at du har 2 netkort i din maskine, og vil springe hardwaren over.
Siden du er newbie, så vil jeg give dig 2 tip: Guidedog og Guarddog.
http://www.simonzone.com/software/guidedog/
og
http://www.simonzone.com/software/guarddog/

er du interesseret i og sætte en dhcp server op, så kig på det svar jeg har givet blach med spørgsmålet "dhcp server på eth1"

Hygge med din nye Linux maskine :)
Avatar billede iceman_martin Nybegynder
09. februar 2003 - 19:01 #7
#Nu går jeg ud fra at du har 2 netkort i din maskine, og vil springe hardwaren over.
#Siden du er newbie, så vil jeg give dig 2 tip: Guidedog og Guarddog.
#http://www.simonzone.com/software/guidedog/
#og
#http://www.simonzone.com/software/guarddog/

#er du interesseret i og sætte en dhcp server op, så kig på det svar jeg har givet blach med spørgsmålet "dhcp server på eth1"

#Hygge med din nye Linux maskine :)

Synes lige vil ville lægge det ind som et svar ;)
Avatar billede olly Nybegynder
09. februar 2003 - 23:28 #8
Og jeg vil sige at jeg for mindre end en uge siden har sat en linux server op og her bruger vi iptables til deling...

Så det kan lade sig gøre og det script tillader også icq...

Sig hvis du gerne vil have det! Kan også forklare hvad du skal gøre... :)
Avatar billede zorak Nybegynder
15. februar 2003 - 15:15 #9
Hvad med at prøve FREESCO (FREE ciSCO)? Det er en linux dist der kun fylder en diskette men selvom dens størrelse indeholder den både en printerserver, et webinterface for configuration, DHCP server for de lokale PC'er og en webserver...

Hvis du vil prøve det, så er adressen følgende:
http://freesco.sourceforge.net

Hjælp til FREESCO:

http://www.freescosoft.com/cgi-bin/ib3-freesco/ikonboard.cgi