Avatar billede twister10 Nybegynder
02. november 2000 - 09:10 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Flere subnet\'s under samme domæne navn men til samme IP ?

Hejsa !

Er der muligt hvis man på en server har FTP, WWW, WEBMAIL, at når serveren jo kun har den ene IP adresse, kan man så oprette flere sub domains under hoveddomainet, således at man kommer ind på de respektive adresser når man skriver dem i browseren, isetdet for som det er hos mig nu, at man kan gå på alle adresser og lande alle steder ??

Lyder måske lidt indviklet :-)
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 09:14 #1
Yep, det kan man godt.
du vil have
ftp.ditdomain.com til at pege på din ftp server
www.ditdoamin.com til at pege på din httpd server
webmail.ditdomain.com til at pege på den server der nu end skal klare den opgave.

men det kræver at du har adgang til din dns server 1st and 2nd, da du skal ind og rette i dem.
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. november 2000 - 09:19 #2
Ja, dette er jeg klar over, men problemet er at alle disse services kører på samme server, og der skal jo ikke sættes flere op :-)

Kan dette ikke lade sig gøre, på kun een og samme server ?
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 09:24 #3
jow, hvis du har sat din server rigtig op...
altså hvis du vil have ftp.domain.com til at pege på din ftp server ( altså sammen box ) ja så install du bare en ftp server på din box, og så virker det :)
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 09:25 #4
du kan jo også lave en redircet så http://ftp.domain.com bliver til ftp://ftp.domain.com
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. november 2000 - 11:06 #5
Jeg tror vidst ikke helt du forstår :-)

eller er det mig....
(Jeg har en FTP server kørende på samme server)

Mener du at hvis jeg laver en ftp.mig.dk, så kan ftp serveren svare SELVOM jeg har en www server kørende på samme computer med www.mig.dk ??
Avatar billede swamp Nybegynder
05. november 2000 - 23:45 #6
Jeg tror det du leder efter CNAME records!
De skal oprettes i DNS serveren.

Hvis vi siger at du ejer domainet mig.dk, på det her domaine vil du så gerne oprette en ftp server og en web server (tror jeg har forstået dig).

Hvis du f.eks. starter en mail og web server på dette domaine, under samme IP, vil du kunne få adgang til de to ting ved f.eks. at skrive http://mig.dk eller ftp://mig.dk i IE. Det eneste der på nuværende tidspunkt adskiller de to er, at WEB og FTP servere køre på forskellige porte! WEB på port 80 og FTP på port 21. Det er på nuværende tidspunkt IKKE muligt at skrive http://www.mig.dk eller ftp://ftp.mig.dk i adresse feltet i IE!!!

Hvis det skal gøres muligt skal der oprettes to CNAME records. En der hedder WWW og en der hedder FTP.
En CNAME record består egentlig bare af en henvisning. Inde i recorden står der at www.MIG.DK er lig med mig.dk som har IP xxx.xxx.xxx.xxx.

Hvis vi så tager IE og skriver www.MIG.DK så bliver forespørgelsen sendt til mig.dk hvor der står en HTTP(WWW) server parat til at tage imod forespørgelser på port 80, der står selvfølgelig også en FTP server men eftersom der ikke er nogen der har lavet forespørgelser på port 21 vil den ikke gøre noget.

Sidst skal det lige siges at ovennævnte porte er de der som standard bliver brugt. De fleste server programmer har dog mulighed for skifte port hvis nødvendigt(hvilket det sjældent er).
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. november 2000 - 20:59 #7
Undskyld jeg blander mig så sent!

Jeg har en Ip-adresse og kører aller serverne som lige beskrevet. Derudover er min NS opsat således at jeg har uendeligt antal sub domains, så kan jeg have f.eks. mig.mig.dk, www.mig.dk, dig.mig dk o.s.v.
Avatar billede swamp Nybegynder
06. november 2000 - 22:56 #8
Ikke for at tyv stjæle Mortenfn\'s svar ...
det mortenfn taler om hedder A records, hvis du opretter en A record på mig.dk der hedder test.mig.dk ... så har du oprettet et subdomæne :)
Avatar billede jabp Nybegynder
06. november 2000 - 23:08 #9
Ja, du skal bare installere alle de ting du skal bruge( FTP, WWW, osv.) og så skal du ændre i din DNS som swamp har skervet.

Jeg ved godt jeg ikke er den første der skrive dette men, jeg mener altså det er sådan det skal gøres, hvis jeg har forstået spm\'et ordenligt.
Avatar billede twister10 Nybegynder
10. november 2000 - 15:39 #10
Okey jeg roder lige med det her i weekenden, og tak indtil videre :-)
Avatar billede danagadk Nybegynder
13. november 2000 - 00:57 #11
Der er lige en ting jeg ikke ser behandlet:

Webmail vil være en http baseret applikation (som jeg læser det). Dvs at browseren retter en henvendelse til webmail.mig.dk (som jo er samme adresse som mig.dk, forudsat der er en CNAME record for webmail.mig.dk der peger på mig.dk\'s A record), når du skriver http://webmail.mig.dk. Browseren vil altså bruge http, port 80 mod serveren og det vil forespørgsler til http://www.mig.dk (eller http://mig.dk) også.

Du skal derfor få din webserver til at skelne mellem forspørgsler på http://webmail.mig.dk og http://www.mig.dk (eller alle mulige andre du måtte ønske at have).
Dette hedder virtual domain hosting, og er en måde som nogle hosting sites benytter sig for at spare på IP-adresser (bruger den samme IP-adresse flere hundrede eller tusinder af gange).
Men, dette kan kun lade sig gøre når browseren der bruges understøtter dette - og det gør de fleste browsere der bruges idag alligevel (HTTP version 1.1. Se i øvrigt f.eks. http://users.pandora.be/thor/info/http11.html ).

Det skal altså være samme webserver (httpd) der bruges til www.mig.dk og webmail.mig.dk, da du ikke kan have to serverprogrammer til at svare på port 80 begge to. Serveren burde dog kunne forwarde eller re-directe forespørgslerne til en andet port på din server, f.eks. port 8080 eller 81, hvor du så kan have dit webmail program kørende.

(Jeg plejer at skrive lange forklaringer... *S*)

/Dan
Avatar billede danagadk Nybegynder
13. november 2000 - 01:04 #12
Åh, ja, forresten, som I skriver, så er det slet ikke noget problem med FTP, da denne protokol bruger port 21 (og port 20 eller porte over 1024 til data). Den generer derfor ikke webserveren.
Et stort problem vil dog være hvis du ønsker at have flere FTP servere på den samme maskine, for det kan du ikke - ikke uden at bøje standard opsætningen for ftp en stor del, og det vil jeg ikke anbefale dig).

Jeg glemte lige at sige med webmail.mig.dk før, at forudsat din webserver ser denne adresse rigtigt, vil du kunne bede serveren om at re-directe til http://www.mig.dk:8080 eller http://www.mig.dk:81 - hvor du så har webmail programmet.

/Dan
Avatar billede twister10 Nybegynder
14. november 2000 - 17:10 #13
danagdk>>Ja det er en http baseret app. som kører, lad os sige den bruger port 1234, hvordan får jeg så serveren til at redirecte til port 1234, når folk går ind på webmail.mig.dk, så skal deres link jo komme til at hedde webmail.mig.dk:1234 eller hvad ??

Er det, det du mener at jeg dkal bruge CNAME til, for hvis det er så har du faktisk svaret 100% på mit spørgsmål :-)
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 10:44 #14
Det springende punkt her er, at din \'normale\' webserver på (port 80) kan detektere hvilket hostnavn brugeren skrev - Virtual Domain Hosting. En af de forudsætninger der er som minimum er understøttelse for HTTP version 1.1. Her kan du se en normal forespørgsel mod WOL\'s webmail:
+ FRAME: Base frame properties
+ ETHERNET: ETYPE = 0x0800 : Protocol = IP:  DOD Internet Protocol
+ IP: ID = 0xAA7C; Proto = TCP; Len: 408
+ TCP: .AP..., len:  368, seq: 494890425-494890792, ack:1355977701, win: 8760, src: 4375  dst:  80
  HTTP: GET Request (from client using port 4375)
    HTTP: Request Method = GET
    HTTP: Uniform Resource Identifier = /
    HTTP: Protocol Version = HTTP/1.1
    HTTP: Accept = application/vnd.ms-excel, application/msword, application/vnd.ms-powe
    HTTP: Accept-Language = en
    HTTP: Accept-Encoding = gzip, deflate
    HTTP: User-Agent = Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.01; Windows 95)
    HTTP: Host = webmail.worldonline.dk
    HTTP: Connection = Keep-Alive
    HTTP: Undocumented Header = Extension: Security/Remote-Passphrase
      HTTP: Undocumented Header Fieldname = Extension
      HTTP: Undocumented Header Value = Security/Remote-Passphrase
Det du skal lægge mærke til, er at host-navnet sendes med.

Og så til dit spørgsmål. Lad os antage at din ene IP-adresse som du vil benytte er 172.22.22.22.
Først og fremmest skal du gøre dig klart hvilket navn der klart skal fremtræde som denne adresse, f.eks. mig.dk.
På din primære DNS for zonen mig.dk skal du oprette en A record - uden navn (da den refererer til zonens eget niveau). I IP-adressen skriver du så 172.22.22.22. I zone-filen vil du senere kunne se at der optræder en linie der starter med et at-tegn (@), derefter A fordi det er en A-record, evt. en timeoutværdi og så ip-adressen.
Nu kan du så oprette CNAME records, nemlig for ftp, www og webmail.
Alle oprettes på den måde, at du kun skriver navnet, f.eks. webmail, og i henvisningen skriver du så mig.dk.  (det sidste punktum kan være nødvendigt).
Hvis du vil teste dette udefra kan du benytte flere forskellige værktøjer, f.eks. http://www.dk-hostmaster.dk/res2IPno.shtml
-----
Dit første spørgsmål, om hvordan du får serveren til at redirect\'e til til port 1234, kommer an på din http server. Men det default.html dokument du lægger dér (i roden på den virtuelle site webmail.mig.dk), skal jo bare indeholde et tag i BODY sektionen:
<META HTTP-EQUIV=\"Refresh\" CONTENT=\"0; URL=http://webmail.mig.dk:1234\">
- medmindre din web-server understøtter redirects direkte.

Bare for min nysgerrighed, hvilken web-server/version bruger du? Det er ikke sikkert jeg kan fortælle dig hvordan du laver virtual domain hosting på den, men måske...

/Dan
Avatar billede twister10 Nybegynder
15. november 2000 - 12:45 #15
danagadk>> OK, alt det ovenstående er jeg med på, mn det store spørgsmål er det med virtual domain hosting...

Jeg kører med NW5.1 med NES (Netware Enterprise Server)

jeg kigger lige på support.novell.com for VDH :-)

Men kommer du i tanke om hvordan så skrive endelig :-)

Der skal nok komme point for de informative indlæg der er kommet her :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
15. november 2000 - 13:35 #16
Jeg kiggede lige i manualen til NES og fandt SOFTWARE VIRTUAL DOMAIN HOSTING, og nu kører det, UDEN CNAME records, dette er slet ikke nødvendigt :-)

Der skal bare oprettes en resource record med et navn og IP skal pege på den normale webserver, så finder den selv ud af hvad folk har trykket, dette referer lidt til hvad du skriver for o´ven her danagadk :-)

Så tak til jer alle for hjælpen :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
15. november 2000 - 13:38 #17
danagdk>> Du har ikke lavet et svar, jeg laver et nyt spørgsmål, for du skal ha\' lidt ekstra for det var dit spg. der lige gav prikken over i\'et :-)
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 15:02 #18
OK, da... *S* Her er så mit svar.

Jeg spekulerede dog lidt over det siden, hvis man skal lave disse DNS indgange nemmere.

Det kan tilsyneladende også lade sig gøre at bruge en stjernenotation. Infopaq.dk bruger dette til deres frie hosting af et .dk domæne, som man så flytter over til dem. Check selv http://www.infopaq.dk . Et eksempel på en site der er hostet hos dem har jeg så lige lavet et link til hos DK-Hostmaster\'s DNS lookup: http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=thochr.dk&ns=&verbose=on&axfr=on&lang=da
Der kan man se hvordan det er sat op.

Jamen, så tak for point, og selv tak!

/Dan
Avatar billede twister10 Nybegynder
15. november 2000 - 23:04 #19
danagadk>> Du skal søge på det nye spørgsmål jeg har lavet, det hedder det samme, der står det er oprettet for dig, så kig efter det :-)

Jeg kan ikke tildele dig point her mere !