Avatar billede namx Nybegynder
09. februar 2003 - 00:08 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hvordan indstilles bios bedst muligt

Hejsa håber meget på at her er en som kan hjælpe.. Mit problem er at min computer alt for tit går i lås. jeg har en amd xp 2400 som kører på et "gammelt" soltek kav75 bundkort med "via kt133a" chipsæt.. jeg har 1gb pc133 sd ram i den.. mit grafikkort er et radeon8500... jeg burde kunne spille men min computer låser cirka hverhalve time hvis jeg prøver på at spille.. jeg har et audigy platium ex lydkort ....  jeg har på fornemmelsen at det er mine bios indstillinger som konflikter...
hvor kan jeg finde svar på hvad de forskellige bios sættings skal være og hvad de betyder
Avatar billede hub Nybegynder
09. februar 2003 - 00:16 #1
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. februar 2003 - 00:21 #2
Hvad siger din køling til det hele? Prøv at sætte CAS-indstilingerne for dine RAM ned i BIOS, 3,0 eller 2,5...

Prøv også at kigge efter "AGP Aperture" og sæt den til 32 eller 64 - der ligger ofte en konflikt der!

Prøv at slå alle features fra, der skulle give "super-duper-bedre-ydelse", inkl. S.M.A.R.T. til harddiskene o.l. og sæt evt. FSB til 100!

Hvis alt "auto-assign IRQ" er sat til, så slå det fra - omvendt kan du jo prøve at slå de til, hvis det ikke er det :o)
Avatar billede halifax Nybegynder
09. februar 2003 - 00:47 #3
Avatar billede jefa Nybegynder
09. februar 2003 - 01:37 #4
kreidlerhansen> skal AGP Aperture size ikke sættes til dobbelt størrelse af antal af ram på grafikkortet for at få den bedste ydelse?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. februar 2003 - 02:07 #5
Læs linket jeg gav her
http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/1.shtml

og scroll ned til AGP Aparture Size
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. februar 2003 - 04:21 #6
jefa >>> Så vidt jeg har erfaret og læst mig til, kan AGP Aperture Size være skyld i ustabilitet, hvis den er sat for højt! Som bekendt er den bedste ydelse ikke altid ensbetydende med stabilitet :o)

Forklaringen på AGP Aperture Size i linket fra Halifax ville på mit system resultere i 512/(128/2)=8 ??? På dansk og kort fortal er AGP Aperture Size en reserveret mængde RAM fra systemets hukommelse til lagring af grafikrenderede emner, hvorfra der kan hentes og skrives direkte til, udenom grafikkortets egen hukommelse - går ud fra det er en fordel, når der er meget ensartet grafik...

Jeg kører typisk 64 eller 128 - men kan ikke umiddelbart mærke nogen forskel! Tror heller ikke der er ret meget forskel, da der som nævnt i linket allerede er så meget hukommelse på grafikkortene i dag, at det endnu ikke bliver udnyttet til fulde... Medmindre jeg har misforstået et eller andet, altså (klokken er 4.13, for pokker!)
Avatar billede naim7 Nybegynder
09. februar 2003 - 05:50 #7
Det lyder meget mere til at være et kølingsproblem. Når du begynder at spille sætter du din cpu på arbejde og hvis kølingen ikke er god er symptomerne som du beskriver. Checke hvor varm din cpu bliver ved max belastning.
Avatar billede naim7 Nybegynder
09. februar 2003 - 05:51 #8
ps: det er et typisk AMD XP problem når kølingen ikke er i top. Du kan også "sætte farten ned" på cpu'en og se om du så kan spille, hvis det gør sig gældende er det køling.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. februar 2003 - 19:47 #9
Tror også jeg ville prøve med FSB = 100, bare for at se om det ikke hjalp lidt... Især fordi du siger, at det sker efter en halv times tid, er vi berettiget til at overveje varmeproblemer, som naim7 er inde på...
Avatar billede namx Nybegynder
10. februar 2003 - 19:32 #10
Allerførst vil jeg lige sige tak for de gode råd og links med guider..
jeg har lige fået min xp2400 det er locked processor,jeg mener multiplyren er låst til 15 mit gamle bundkort skal sættes til at auto genkende cpuen før den virker min FSB er 133..jeg har lige købt xp2400+ cpuen fordi jeg troede at min gamle athlon 1333 blev for varm eller ikke kunne klare presset i 3d spillene, den blev meget varm og det gjorde hele mit kabinet varm..Det med at det er varmen tror jeg nu ikke jeg har købt xp2400 cpuen da det er den cup som bliver mindst varm, den er ikke overclocket eller noget.. temperaturen ligger under 50 og kun lidt over 30 grader i kabinettet.
Avatar billede namx Nybegynder
10. februar 2003 - 19:36 #11
den gamle athlon1333 jeg havede fejlede osse efter 30 min af god 3d spil....
jeg har prøver at køre med forskellige agp memory settings kun dem under 128 virker men stadigt  er 30 minutter for lidt.....mit grafikkort har været i butikken hvor det kommer fra og er testet ok.... det er derfor jeg tror det er bios settings den er gal med...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2003 - 21:53 #12
Har du opdateret din BIOS???
Avatar billede namx Nybegynder
11. februar 2003 - 21:49 #13
ja jeg har den nyeste bios til bundkortet "q11"
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. februar 2003 - 22:28 #14
*grrrrr* Er så småt ved at løbe tør for ideer!

Har du prøvet at clock'e CPU'en ned til 1500Mhz (15x100)??? Så kan du da finde ud af om det er et varmeproblem eller ej! Dog virker det mærkeligt, hvis 50º skulle være skyld i noget som helst!

Har du mulighed for at låne en anden RAM-blok???
Avatar billede halifax Nybegynder
12. februar 2003 - 16:12 #15
Er det WinXP du kører med?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. februar 2003 - 18:55 #16
halifax >>> Tænker du kompatabilitet, eller bare at XP på nogle maskiner er noget skrammel til spil? :o)
Avatar billede namx Nybegynder
12. februar 2003 - 19:29 #17
begge mine ram blokke har været ved en forhandler for at blive chekket det kostede mig over 600 bobs "dumme svin" han jeg købte dem af ville gerne teste dem men der kunne ikke findes fejl på den så jeg måtte betale for at få dem chekket....  det med at køre 1500mhz gør jeg det ved at sætte ram hastigheden med på 100mhz.. som sagt fungerer bundkortet med xp2400 ved auto dec.. af cpu min multiplier går kun til 12,5 og der vil den ikke køre på...
Jeg kører engelsk winxp prof... efter og have gennemset de ovenstående links og prøvet at sætte bios indstillingerne efter mindst mulighed for sammenbrud . kører maskinen godt nok i "game Mode" men den får KUN 3500 i 3dmark2001 se.. jeg har været oppe på nær 9000 eller var det 8000... 3d test osv kører fint på maskinen  jeg har kørt en batch run test igennem 3dmark 2001 se.. den kørte testen fint nok ok det tog lige omkring 110 timer..... men den fejlede ikke og nåede en score mellem 8000-9000... mit radeon 8500 kort har også lige været ved forhandleren han fortalte at det ikke fejlede noget men jeg forlangte at has leverandør så på kortet.. Ati importøren har testet kortet 100 ok... ok problemet er "løst" jeg troede bare at meningen med de bios instillinger var at de kunne bruges... under 50 i score af hvad jeg kan få ved at ændre i bios  er det ikke meget dårligt??
Avatar billede namx Nybegynder
12. februar 2003 - 19:46 #18
Eksperten.dk tjaa den er da fed no jeres side:-)))
lige en oprunding efter en grundigere gennemgang af ovenstående links til håndtering af bios....
jeg vil sige om de 3 links det er rigtige ting som står der og jeg fik da osse nogle gode råd. men de sktiver om mange af bios optimerings indstillingerne "if system hangs" disable ok det virker da også hvis man gør det men de skriver ikke noget om hvorfor systemet hænger, desuden virker det meget på de sider som om det er ligegyldigt hvad man har sat i sit bundkort og det er det vel ikke...
men jeg vil nu høre om der er nogle som vil have de 200 point for et link til en chipsæt guide til "kt133a"
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. februar 2003 - 00:05 #19
Mig bekendt kører XP2400+ med 2000Mhz; 2000Mhz/FSB133 = x15 multiplier...

Så en FSB på 100 må jo nok være = 1500Mhz :o)

Batch Run tager pokkers lang tid! Med standardindstillingen tager det 49min, rundt regnet...

Har du forresten installeret den seneste "4i1-driver" til via-chipset'et???
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 00:07 #20
http://webguider.dk/biosoptimering.asp kan du læse om de forskellige indstillinger i BIOS og hvilke indstillinger der giver bedst/stabil performance.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. februar 2003 - 00:08 #22
Det var lidt om kt133a og lidt om via-cipset's i det hele taget - faktisk ganske interessant...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. februar 2003 - 00:11 #23
Det sidste handler for øvrigt om tweaking af KT133A :o)

Men så vidt jeg har forstået, resulterer de forskellige VIA-shipsets i en hulens masse stabilitets-problemer, hvis ikke den nævnte driver er installeret korrekt; og der hænder jo :oP
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. februar 2003 - 00:12 #24
Hop ned til VIA i dette link og hent alt, der er relevant for dit vedkommende - genstart mellem installation af hver enkelt driver.

http://www.tweakup.dk/HTML/download/chipset.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2003 - 00:22 #25
Jammen, der er helt afgjort nogen som gerne vil tjene 200 point. Du opretter da bare et nyt spm. om "et link til en chipsæt guide til "kt133a"

re. "det med at køre 1500mhz gør jeg det ved at sætte ram hastigheden med på 100mhz"
sv. Det gør du ved at sætte FSB (CPU Clock) til 100, så den kører 100 x 15.

re. "som sagt fungerer bundkortet med xp2400 ved auto dec.. af cpu min multiplier går kun til 12,5 og der vil den ikke køre på...
sv. Forstår ikke det med at multiplier "kun" går til 12,5 - når den autodetecter din 2400+
For en 2400+ kører reelt 2000MHz på en 133 bus. Dvs. 133 x 15.  Ganske vist er multiplier fastlagt i CPU'en. Så den må gå til 15 med den CPU. Ellers kører den ikke rigtig.

Min teori er, at dit gamle bundkort med kt133a ikke er optimeret til 2400+. Det fremgår i hvert fald ikke klart på VIA's site om chipsettet. Bl. a. står:  "The VIA Apollo KT133A chipset provides motherboard manufacturers and OEMs with a seamless path for upgrading existing Socket A product designs to take full advantage of the enhanced performance of the latest AMD Athlon™ processors with a 266MHz Front Side Bus running at speeds up to 1.33GHz."

og videre:
"Supports AMD Athlon™ and Duron™ processors
200/266MHz FSB Settings"

Athlon XP er ikke nævnt. Nok får du den til at køre, men jeg tror ikke det er optimalt.

http://www.via.com.tw/en/apollo/KT133A.jsp
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. februar 2003 - 12:59 #26
Læste vist ikke rigtigt igennem i første omgang :o) Har ikke haft et lignende problem med noget bundkort - men så har jeg da lært lidt :oD

Jeg vil dog give Halifax ret - umiddelbart har jeg heller ikke indtryk af, at dit bundkort er ret glad for en XP2400+! Ikke før der kommer en ordentlig BIOS, i hvert fald!
Avatar billede namx Nybegynder
17. februar 2003 - 20:48 #27
bundkortet er er slotek sl75 kav.. det kan køre med en xp2600+ men kun ved auto dec. af cpuen... jeg har via driverne... men tak for alle de gode link....
Avatar billede kaalle Nybegynder
19. februar 2003 - 10:59 #28
Hvad er det for en køler du har siddende på din CPU?

Tænker selv på at sætte en XP2000+ el. XP2200+ på mit 75-KAV, men er lidt bange for at der ikke er plads til en af de nye store kølere.
Avatar billede namx Nybegynder
20. februar 2003 - 21:35 #29
Det er en billig GlacialTech køler den er lille  men den køler fint nok der er ikke problemer med varmen vil jeg mene..
Avatar billede jefa Nybegynder
15. marts 2003 - 11:57 #30
Lukketid
Avatar billede namx Nybegynder
05. oktober 2003 - 20:29 #31
hvordan lukker jeg spørgsmålet
Avatar billede namx Nybegynder
05. oktober 2003 - 20:41 #32
luk