Avatar billede jsoftware Nybegynder
08. februar 2003 - 21:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CPU køler defekt???

Jeg har en AMD Athlon XP Palamino 1800+ CPU. Den virker godt nok men... når kabinettet er lukket ligger temperaturen på 60 grader celcius. Er dette normalt? nogle gange fryser computeren og køleren er begyndt at larme lidt.
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. februar 2003 - 21:27 #1
Hvad ligger den normalt på? altså uden side? Fryser den også når du ikke har side på?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. februar 2003 - 21:28 #2
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil.

så de 60° er normalt.. men at den fryser er ikke
Avatar billede jsoftware Nybegynder
08. februar 2003 - 21:31 #3
tak for svaret!

jeg må hellere undersøge resten af computeren.
men den larmende blæser??? kan jeg skubbe ydelsen i vejret ved at købe en bedre køler/blæser? den har larmet meget fra det begyndte fra en uge siden.

hilsen jeppe
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. februar 2003 - 21:35 #4
Ja det kan du godt, og jeg vil anbefale en MIST silent twin fra www.studiedata.dk, og sammen med den kan jeg også anbefale en kabinet blæser.
Avatar billede jsoftware Nybegynder
08. februar 2003 - 21:56 #5
findes der ikke noget billigere?

jeg har kikket lidt på ThermalTake's Silent Viking... er den god?

hilsen jeppe
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. februar 2003 - 21:58 #6
Ja, den er okay, har hørt nogen har haft problemer med at montere den pga. stram bøjle, men ellers er den lydløs og køler fint
Avatar billede naim7 Nybegynder
09. februar 2003 - 06:01 #7
Jeg opgraderede min pc med en AMD XP 2000+, computeren frøs og rebootede ved 62 C. Før jeg fik styr på det krævede det en TT Volcano Køler samt en TT kabinet med tre blæsere, 2 ud og 1 ind. Men efter en hård kamp med flere forskellige kølere (i starten), og flere blæsere i mit gamle kabinet, ligger den nu på 51 C ved 100% belastning og kører helt stabilt.

AMD tænker for meget på at overgå den foregående CPU og gør ikke noget effektivt for at ændre designet på selve CPU klodsen. Intel har fundet ud af at jo større overflade desto lettere er det at aflede varmen.

Inden jeg fik det nye kabinet lød min computer som en gammel B52 bombeflyver med alle de blæsere. Men i det nye kabinet fik jeg installeret nogle "low noise" og nu spiller det som det skal :-)
Avatar billede naim7 Nybegynder
09. februar 2003 - 06:04 #8
ps: det med at AMD kan klare 90 C - det er den temp hvor CPU brænder sammen, die temp = 90 C. Men den kan ikke kører stabil selv ved temp på 60 - 70 (er også blevet testet), det som jeg har konkluderet er at udsvinget på måleudstyret (til at måle temp med) udgør en STOR del af de forskellige resultater. 2 forskellige ASUS motherboard i samme kabinet kan måle 10 C forskelligt på den samme CPU.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. februar 2003 - 06:45 #9
Jeg har selv været ejer af den herlige Silent Viking - og clipsen er STRAM! Det fordrer brugen af en vis mængde kræfter, når den skal monteres, hvilket KAN resultere i en knust kerne...

Køb derfor en CPU-shim som denne:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637910

Den giver ikke mere køling, men beskytter i et vist omfang mod fejlmontering af Silent Viking - og det er nu en rar ting! Både Silent Viking og shim'en kan købes hos SHG.dk til hhv. 219kr og 55kr...

http://www.edbpriser.dk/go.asp?Navn=31396&Pos=6&Kode=1724637910&Afd=Hardware&Kat=Kølere&Pris=55&WWW=http://www.shg.dk/link.asp!goto=infobox*varenr=320292*ref=edbpriser

http://www.edbpriser.dk/go.asp?Navn=31396&Pos=4&Kode=1724637917&Afd=Hardware&Kat=Kølere&Pris=219&WWW=http://www.shg.dk/link.asp!goto=infobox*varenr=320041*ref=edbpriser

Naim7 >>> Hvad er det for en gang skidt at lukke ud? AMD har netop skruet godt ned for varmen med den "nye" Thoroughbred - og heatspread'en som Intel bruger, giver næppe mere end 2-3º forskel under full load alligevel, hvis det da er så meget! Og at tilskrive Intel opfindelsen af heatspread'en er pææænt meget ved siden af - AMD brugte den mig bekendt på K6'eren, hvor Intel ikke havde den på P3...
AMD's største problem er at få VCore ned, da det er en væsentlig årsag til varmeproduktionen - men tager man en XP2000+ og en 2Ghz P4 under full load, er der ikke den VILDESTE temperaturforskel i de samme systemer, med samme køler...
Desuden måler heller ikke alle bundkort ens, som du selv påpeger, og det gælder alle producenter - hvilket der end måtte måle rigtigt, finder vi næppe ud af; slet ikke i AMD-øjemed :oP

I øvrigt kørte min gamle Thunderbird 1000@1333 skam fint ved 70º på mit ECS K7S5A-bundkort med en skodkøler - og den termiske diode sidder på det bundkort UNDER CPU'en = næppe en præcis måling; med al sandsynlighed noget lavere end IRL! Min XP1600+ kørte også fint ved 70-75º (ingen kabinetblæsere og Silent Viking på 7V :o), men jeg vil indrømme at der skete en lille forbedring i ydelsen, da jeg fik tændt for mine kabinetblæsere og fik temperaturen ned under 45º - ca. 500 points i 3dmark2001SE :oP

I al venskabelighed,

/KreidlerHansen\
Avatar billede naim7 Nybegynder
10. februar 2003 - 00:41 #10
Jeg giver skam ikke Intel kredit for noget og jeg bryder mig ikke selv om Intel. Når jeg alligevel peger på dette skyldes det at Intel har formået at holde temp bedre nede dels grundet heatspread og dels grundet et andet chip design -  det jeg mener er at de "fastholder" dette design.

Jeg er enig i at AMD brugte heatspread i sin tid og at de næppe skulle have gået væk fra designet hvad varme angår.

Jeg er også enig i at AMD har problemer med VCore, og her er pointen. De har udelukkende profit for øjenene i øjeblikket og producere den ene chip efter den anden som er hurtigere og hurtigere - og de bliver blot varmere og varmere.

At heatspread giver 2-3 C forskel er ikke korrekt, varmen fordeles betydeligt bedre på selve kølepladen grundet heatspread og slutresultatet er en hel del mindre. Men det kræver en ekstern føler og måleudstyr for at teste dette (har været brugt i de test jeg har deltaget i).

Den erfaring jeg har gjort mig med AMD cpu'er der kører fint ved 70 - 75 C er alle at målingen har været forkert, altså at motherboarded har vist et højere resultat end det der faktisk har gjort sig gældende. Samtlige af de testede AMD cpu blev ustabile (ved en præcis måling) allerede omkring 60 - 65 C.

Men nok om det :-)), der er en relativ forskel mellem alle de forskellige test der er blevet lavet - som du ved kan temp i rummet gøre en del forskel.

Kritik taget i al venlighed. :-)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2003 - 16:36 #11
Hmmmmmm... Min XP1600+@1540Mhz med den Tyste Viking afgav langt midnre varme end min nuværende P4 2Ghz NW :o/ Pudsigt nok yder de to nævnte processorer næsten ens - faktisk var min XP1600+ forrest med FPS *G*

XP1600+ = aldrig (!) over 47º (nåede dog helt op på 49º under hedebølgen i 2002) under fuld belastning i en halv times tid...
2 Ghz NW = Ligger typisk omkring 55-60º med box-køler efter 10-15min veed fuld belastning - og skruer jeg blæseren op på MAX, kan jeg holde den lige omkring 50º, nu jeg har skiftet til en ORDENTLIG kølepasta! Før sad der noget så kedeligt som termisk tape, hvilket gav en belastnings-temperatur omkring 65º - og lad mig LIGE pointere, at jeg i dén grad kunne brænde nallerne på køleren, hvor jeg nu kan holde fingeren noget længere på profilen :o)
Der var dog noget bedre udluftning i mit gamle kabinet, så det gør nok hele forskellen!

M.h.t. heat-spread tvivler jeg stadig på, den giver en så hulens stor forskel!